dobry sen

    Poznaj wskazówki specjalisty.

    Spanie na boku to jedna z najczęstszych pozycji, jakie przyjmujemy podczas snu. Czy ma znaczenie, czy śpimy na prawym, czy na lewym boku? Wbrew pozorom tak. Zatem, który wariant jest dla nas korzystniejszy?

    Sen o więzieniu to przede wszystkim ograniczenie wolności i możliwości podejmowania określonych działań. Związany może też być z obawą przed karą, odczuwaniem izolacji czy osaczenia. Okazuje się jednak, że senniki zawierają wiele pozytywnych interpretacji tego snu.

    Bezsenność to choroba cywilizacyjna XXI w. Coraz częściej mamy problemy z zasypianiem, zbyt wczesnym wstawaniem, czy budzeniem się w nocy. Problem jest poważny, bo zaburzenia snu negatywnie wpływają na funkcjonowanie organizmu. Okazuje się, że możemy leczyć się naturalnymi sposobami.

    Czy rodzice powinni budzić swoje nastoletnie dzieci, kiedy te chcą spać do południa? Wielu rodziców boryka się z tym dylematem. Dr Michał Skalski, specjalista od zaburzeń snu, ma swoje zdanie na ten temat.

    Eksperci od lat uważają, że obok materaca to poduszka ma wpływ na jakość snu. Dlatego zaprosiliśmy do studia Tomasza Jurkiewicza, dyplomowanego osteopatę i fizjoterapeutę, by pomógł widzom Dzień Dobry TVN wybrać tę idealną.

    Niedostateczna ilość snu i wyczerpanie organizmu zwiększają ryzyko zakażenia oraz ciężkiego przebiegu COVID-19. Tak wynika z badań przeprowadzonych wśród pracowników opieki zdrowotnej. Naukowcy wykazali też, że każda dodatkowa przespana w nocy godzina obniża ryzyko infekcji o 12 procent.

    Nie od dziś wiadomo, że dobry sen jest podstawą zdrowego stylu życia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiście się ile kalorii spalacie śpiąc? Odpowiedź na to pytanie może być zaskakująca.

    28 lutego obchodzimy Dzień Spania w Miejscu Publicznym. Czy warto drzemać w ciągu dnia? Jak to robić skutecznie? O tym rozmawialiśmy w naszym programie z dr. Michałem Skalskim, psychiatrą.

    Czy na spaniu można zarobić? Okazuje się, że tak! Magazyn "Vice" podaje, że liczba osób, która pokazują w sieci, jak śpią lub próbują zasnąć bardzo szybko rośnie. Jak zarabia się przez sen i ile można z tego "wyciągnąć"?

    Bezsenność dotyka nie tylko dorosłych. Jak wynika z badań, dzieci śpią coraz krócej. A to bardzo negatywnie wpływa na ich życie. O problemie, z którym mierzą się rodzice i ich pociechy opowiedział pedagog społeczny, prof. Mariusz Jędrzejko.

    Bezsenność to problem, który dotyka coraz więcej ludzi. Zmagają się z nim zarówno młodzi jak i starsi, bez względu na pochodzenie, wykształcenie czy zamożność. Obecnie zaburzenia te mogą się nasilać przez pandemię, która wywołuje podwyższony poziom lęku. Pogłębiają je jeszcze godziny spędzone przed telefonem, telewizorem i komputerem. Jak w tej nierównej walce mogą pomóc zioła? Które są najbardziej skuteczne? O tym opowiedziała nam Agnieszka Cegielska, dziennikarka i propagatorka zdrowego stylu życia.

    W środowym cyklu "Buduj odporność z Dzień Dobry TVN" radzimy, jak zadbać o zdrowie. Tym razem pochyliliśmy się nad snem. Dr n. med. Tadeusz Piotrowski, specjalista ds. zaburzeń snu wyjaśnił w programie, ile godzin powinniśmy spać oraz odpowiedział na kluczowe pytanie - jak sen wpływa na naszą odporność.

    Naukowcy z Uniwersytetu Columbia przeanalizowali wpisy Donalda Trumpa na Twitterze. Chcieli na tej podstawie ustalić, czy amerykański prezydent cierpi na zaburzenia snu. Wyniki tych badań omówił w naszym programie Mateusz Majchrzak, ekspert snu. Wyjaśnił również, jak sprawdzić, o której godzinie nasz mózg funkcjonuje najlepiej.

    W weekend śpimy 2-3 godziny dłużej niż w tygodniu. Okazuje się, że nie jest to dla nas dobre. Jak zaznaczył dr n.med. Tadeusz Piotrowski, przesypiając, jesteśmy jeszcze bardziej zmęczeni ponieważ sen traci swoją biologiczną strukturę. Zamiast osiągnąć stadium REM (wówczas wybudzamy się rześcy), budzimy się z bólem głowy. Ile godzin na dobę powinien spać dorosły człowiek? Jak sprawić, by dzień był pozytywny pomimo niewyspania? Bartek Jędrzejak zapytał o to Tatianę Mindewicz-Puacz, psychoterapeutkę i działaczkę społeczną.