Zdrowie

Nie tylko skowronki i sowy, czyli poznaj swój chronotyp. Jak długo powinniśmy spać?

Zdrowie

Autor:
Michalina
Kobla
Regularny sen poprawi twój dzień
Regularny sen poprawi twój dzieńDzień Dobry TVN
wideo 2/12

Podczas gdy z coraz większą świadomością dbamy o swój jadłospis i pełni ambicji wykupujemy karnety na siłownię, zapominamy o jednym z najważniejszych czynników wpływających na nasze zdrowie i samopoczucie - śnie. Jak wyregulować zegar biologiczny po wakacjach? Co pomaga przy budzeniu? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała dr Joanna Jurga, nauczycielka medytacji.

Ile powinniśmy spać?

Wraz z 1 września ze spaniem do południa żegnają się nie tylko dzieci, ale i ich rodzice. Większość z nas doskonale zna nieprzyjemne uczucie towarzyszące nerwowemu przewracaniu się z boku na bok w nocy przed trudnym porankiem. Wyliczanie godzin i minut, które dzielą nas od dźwięku budzika, wyłącznie pogłębia frustrację. Jak się przed nią uchronić?

- Powinniśmy spać o tych samych porach - kłaść się i wstawać o tej samej porze - zaznaczyła Joanna Jurga, nauczycielka medytacji. Ekspertka dopytywana przez Filipa Chajzera o dokładne ramy czasowe wyjaśniła, że będą one zależeć od chronotypu.

Chronotypy snu

Podczas gdy większość z nas kojarzy podział na skowronki i sowy, współcześnie wyróżnia się lwy, niedźwiedzie, delfiny i wilki.

  • lew - typ poranny. Budzi się wcześnie, pełen energii,
  • niedźwiedź - najpopularniejszy chronotyp. Poziom jego aktywności jest skorelowany ze światłem słonecznym. Zimną potrzebuje więcej snu. Lubi też ucinać sobie drzemki,
  • wilk - pracuje nocą, rano nie czuje się najlepiej,
  • delfin - śpi bardzo nieregularnie, często bardzo płytko. Ma największą tendencję do popadania w bezsenność.

Joanna Jurga w rozmowie z Małgorzatą Ohme i Filipem Chajzerem rozwiała jeden z najpopularniejszych mitów dotyczących naszej regeneracji. Wbrew obiegowej opinii, nie każdy z nas potrzebuje takiej samej ilości snu.

- Badania mówią, że dorosły człowiek, powyżej 20. roku życia, potrzebuje między 7,5 a 9,5 godzin - powiedziała ekspertka.

Jak przestawić się na wcześniejsze wstawanie?

Gościni Dzień Dobry TVN pokazała wyjątkowe urządzenie, które może podnieść jakość naszych poranków - budzik świetlny. Nie tylko nie wydaje irytujących dźwięków, ale również pomaga naszemu organizmowi przestać wytwarzać melatoninę.

Warto skorzystać też z zegarków czy pierścionków monitorujących sen. Analiza gromadzonych przez nie danych może dostarczyć nam istotnych informacji. - Tylko nie śpijmy z telefonem przy głowie, błagam! - apelowała Joanna Jurga.

Kolejnym gadżetem wspomnianym w programie była kołdra obciążeniowa. - To jest rozwiązanie stworzone dla dzieci ze spektrum autyzmu, którym trzeba obniżać napięcie nerwowe. Okazało się, że te kołdry dobrze robią nie tylko dzieciom, ale i dorosłym - wyjaśniła ekspertka. Dodała, że obciążenie kołdry powinno stanowić 10% wagi ciała danej osoby.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki zobaczysz na Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Michalina Kobla

Źródło zdjęcia głównego: Paweł Wodzyński/East News

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości