Polka na Uniwersytecie w Cambridge odkrywa tajemnice wszechświata. "Pierwszy tydzień był naprawdę dramatyczny"

Polka z Cambridge odkrywa tajemnice wszechświata
Polka z Cambridge odkrywa tajemnice wszechświata
Nowy język w trzy miesiące – jak to zrobić?
Nowy język w trzy miesiące – jak to zrobić?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Targi technologiczne w Dubaju - na co stawia świat?
Polka w gronie 5 najlepszych młodych naukowców w Azji
Polka w gronie 5 najlepszych młodych naukowców w Azji
Naukowcy chcą „wskrzesić” mamuty
Ile można zapamiętać w 5 minut?
Ile można zapamiętać w 5 minut?
Joanna Piotrowska robi doktorat w Instytucie Kosmologii Kavli na Uniwersytecie w Cambridge. Polska badaczka oprowadziła Annę Senkarę, reporterkę Dzień Dobry TVN, po terenie uczelni i opowiedziała o tajemnicach wszechświata. - Zapakowałam całe swoje życie w plecak górski i walizkę - wspomina.

Joanna Piotrowska - doktorantka Uniwersytetu w Cambridge

Joanna Piotrowska od najmłodszych lat chciała studiować fizykę. W polskim liceum poznała inspirujące osoby, które chciały uczyć się za granicą. One natchnęły ją, by spróbować swoich sił w Wielkiej Brytanii.

- Pomyślałam, że może też mam szansę. Spróbowałam i się udało. Zapakowałam całe swoje życie w plecak górski i jedną walizkę. Pojechałam na lotnisko, sama, przerażona. Okazało się, że wszyscy przyjeżdżają z rodzicami, tylko ja jedna taka mądra, pojechałam sama. Szok kulturowy. [...] Wszyscy mówią w języku, którego akcentu nie umiem zrozumieć. Potem jakoś poszło - opowiadała badaczka.

Po ośmiu latach Joanna Piotrowska czuje się już swobodnie na uczelni, ale - jak przyznała w rozmowie z Anną Senkarą - pierwszy tydzień był naprawdę dramatyczny.

Obecnie doktorantka zajmuje się ewolucją galaktyk. - Konkretniej tym, jak supermasywne czarne dziury wpływają na proces narodzin nowych gwiazd. Jest to ważne, ponieważ powstawanie nowych gwiazd prowadzi do powstawania nowych układów planetarnych wokół gwiazd, a nowe układy planetarne to większe szanse na pojawienie się nowego życia - tłumaczyła rozmówczyni Dzień Dobry TVN.

Zwiedzamy Uniwersytet w Cambridge

Uniwersytet w Cambridge to jedna z najsłynniejszych uczelni w Wielkiej Brytanii. Studiowali tutaj m.in. David Attenborough, Emma Thompson, Karol Darwin, a nawet Karol III. Jaki kierunek obrał król Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej?

- To były specyficzne studia hybrydowe. Połączenie antropologii z historią, które zakończył w ciągu dwóch lat z wynikiem 2:2. Powiem tak: mogło być lepiej - zaśmiała się Joanna Piotrowska.

Na terenie uczelni mieści się słynna jabłoń. - Według College Trinity dokładnie pod tą jabłonią Isaac Newton doznał olśnienia i sformułował prawo powszechnego ciążenia - podkreśliła Polka.

Z kolei w instytucie, w którym Joanna Piotrowska robi doktorat, mieści się replika lustra 1:1 Kosmicznego Teleskopu Jamesa Webba. Jak zmieni on postrzeganie wszechświata? Jakie jest marzenie doktorantki? Zobacz cały materiał wideo. Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.