Wymiana sprzęgła - jak to zrobić krok po kroku? Z czego składa się sprzęgło?

Mężczyzna naprawiający samochód.
Wymiana sprzęgła - jak to zrobić krok po kroku?
Źródło: Nastasic/Getty Images
Wymiana sprzęgła stanowi jedną z najdroższych usług dotyczących naprawy niesprawnego pojazdu, bez względu na to, czy chodzi o samochód osobowy, czy wymianę sprzęgła w motocyklu. Sprawdzamy, czy zawsze należy wymienić całe sprzęgło, czy można też np. wymienić pompę sprzęgła.

Trudności w dociskaniu pedału sprzęgła i nieoczekiwane dźwięki wydobywające się z okolic skrzyni biegów to najczęstsze symptomy niedziałającego sprzęgła. W zależności od usterki czasami konieczna będzie wymiana całego sprzęgła, gdyż koszt naprawy jednego elementu byłby zbyt wysoki (dotyczy to m.in. wymiany tarczy sprzęgła lub wymiany łożyska sprzęgła). Jednak pewne elementy tego mechanizmu da się łatwo naprawić lub tanio wymienić (np. wymiana linki sprzęgła).

Rola sprzęgła w układzie napędowym pojazdu

Sprzęgło to bardzo ważny element układu napędowego samochodów i motocykli. Pod względem konstrukcyjnym sprzęgło stanowi w zasadzie zespół kilku elementów: koła zamachowego, oprawy sprzęgła i tarczy ciernej, tarczy dociskowej, sprężyny i linki sprzęgła, sprężyny obwodowej i mechanizmu wyciskowego. Sprzęgło łączy wał napędowy z napędzanym oraz przenosi między nimi moment obrotowy. Mówiąc potocznie, choć będzie to pewną generalizacją, sprzęgło stanowi rodzaj połączenia pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Mimo to sprzęgło często bywa bagatelizowane, o czym możemy przekonać się w trakcie przeglądów serwisowych. Wielu mechaników zwraca uwagę na kondycję tarczy i klocków hamulcowych, stan silnika oraz zawieszenia, zapominając przy tym o sprzęgle. Zwykle dokonujemy naprawy lub wymiany sprzęgła dopiero w momencie, gdy zauważamy wyraźne objawy zużycia lub awarii. Najczęstszymi oznakami niesprawnego sprzęgła są charakterystyczne szumy dobiegające ze strony skrzyni biegów, a także problemy z ruszaniem i przyspieszeniem pojazdu.

Wymiana sprzęgła - krok po kroku 

Zużyte sprzęgło można naprawić lub wymienić. Niestety obydwa rozwiązania nie należą do najtańszych. Nie zawsze jest też możliwa naprawa - w niektórych przypadkach konieczna będzie wymiana sprzęgła. W zależności od usterki możemy wymienić całe sprzęgło lub jego niesprawną część. Trudno o jednoznaczną odpowiedź na pytanie, co ile wymieniać sprzęgło. Przykładowo, wymiana sprzęgła dwumasowego, podobnie jak wymiana sprzęgła alternatora, to zabieg, który zwykle wykonuje się raz na każde przejechane 100 tys. km. Wszystko zależy jednak od konkretnego modelu, rocznika i sposobu eksploatacji pojazdu.

Poniżej prezentujemy możliwe usterki poszczególnych elementów sprzęgła, które należy poddać naprawie lub wymianie. Co ważne, poniższe części (oprócz sprzęgła klimatyzacji) występują zarówno w samochodzie, jak i motocyklu, a sama procedura wymiany sprzęgła w motocyklu (o ile mechanizm nie jest gdzie indziej umiejscowiony) nie posiada zbyt dużych różnic.

  • Wymiana pompy sprzęgła - pompa sprzęgła to element wysprzęglający pojazdu, który jest rodzajem tłoczka przymocowanego do pedału sprzęgła. Awaria tego elementu jest zwykle nienaprawialna i konieczna jest wymiana. Do usterki dochodzi poprzez zużywanie się pompy, na co kierowca nie ma niestety zbyt dużego wpływu.
    • Wymiana linki sprzęgła - linka sprzęgła z czasem ulega zużyciu i może pęknąć. Jest to szczególnie niebezpieczna sytuacja, gdyż całkowicie uniemożliwia korzystanie z pojazdu. Jeżeli pedał sprzęgła działa ciężko, zacina się albo nawet wydaje „dziwne” odgłosy, to prawdopodobnie trzeba będzie wymienić linkę sprzęgła. Koszt na szczęście zwykle nie przekracza 60 zł, ale należy do tego dodać opłatę za samą usługę wymiany linki. 
      • Wymiana tarczy sprzęgła - tarcza to główny element sprzęgła, a jej wymiana należy do zdecydowanie najdroższych. Ta część w trakcie jazdy spełnia funkcje cierne, przez co zużywa się w sposób naturalny. W zależności od sposobu i intensywności eksploatacji pojazdu prędzej czy później na tę usterkę natrafimy i konieczna będzie wtedy wymiana tarczy sprzęgła. Po wymianie mechanik powinien pamiętać o koniecznym odpowietrzeniu układu hydraulicznego sterowania sprzęgłem. To, ile trwa wymiana sprzęgła, zależy głównie od umiejętności i pracy specjalisty. Powinniśmy się jednak przygotować w tym wypadku na co najmniej dwa dni bez pojazdu. 
        • Wymiana łożyska sprzęgła - łożysko sprzęgła nazywamy łożyskiem dociskowym lub oporowym, gdyż jest to taki element konstrukcyjny, który umożliwia przenoszenie siły z pedału i siłownika na sprężynę talerzową sprzęgła. Łożysko psuje się rzadziej od np. linki lub pompki sprzęgła. Jeśli jednak ulegnie awarii, konieczna będzie wymiana całego sprzęgła (wymiana samego łożyska to koszt porównywalny z wymianą całego mechanizmu). 
          • Wymiana docisku sprzęgła - stosunkowo droga operacja i nie zawsze zastępowalna naprawą. Docisk, jak wskazuje sama nazwa, dociska tarczę sprzęgła do koła zamachowego, co umożliwia przeniesienie momentu obrotowego do kół pojazdu. 
            • Wymiana sprzęgła klimatyzacji - sprzęgło w klimatyzacji, a konkretnie w sprężarce klimatyzacji, może się zużyć na skutek niewłaściwego przepływu powietrza. 

              Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

              Zobacz także:

              Autor: Adrian Adamczyk

              Źródło zdjęcia głównego: Nastasic/Getty Images

              podziel się:

              Pozostałe wiadomości