Profil zaufany - co to jest i jak działa?
Profil zaufany to nic innego jak podpis elektroniczny. Z jego pomocą możemy załatwić sprawy urzędowe lub złożyć zeznanie podatkowe bez wychodzenia z domu. Umożliwia również złożenie wniosku czy podania. Jest on przypisany do numeru pesel i każdy z nas może założyć tylko jeden taki profil.
Do tej pory korzysta z niego ponad 11 milionów osób. Tylko w minionym roku założyło go 2,5 miliona Polaków.
Profil zaufany - jak go założyć?
Profil zaufany można założyć na dwa sposoby. Pierwszy - za pośrednictwem bankowości elektronicznej. Drugi - składając wniosek przez internet. Taki dokument trzeba później potwierdzić osobiście w tzw. punkcie potwierdzającym (ich listę można znaleźć tutaj). W czasie pandemii pojawiła się możliwość założenia tymczasowego profilu zaufanego. Jest on ważny 3 miesiące, a nie 3 lata jak "tradycyjny".
Profil zaufany - co się zmieni?
Od czwartku, 17 czerwca, każdy kto będzie chciał założyć profil zaufany, będzie mógł to zrobić podczas wideospotkania z urzędnikiem. Na tym jednak nie koniec. Wszystkie profile tymczasowe będą aktywne przez trzy lata (a nie jak dotąd, przez 3 miesiące). Osoby, które złożyły wniosek i czekają na założenie profilu zaufanego, z dniem 17 czerwca automatycznie dostaną do niego dostęp.
Dzięki zmianom posiadacz profilu - po upływie 3 lat - będzie mógł go samodzielnie przedłużyć. O tym, że termin jego ważności dobiega końca, urzędnik poinformuje nas mailem. Posiadacze tymczasowych profili nie mogli sami przedłużać ważności konta, aby móc dalej z niego korzystać musieli składać kolejny wniosek.
Ostatnia wizyta w urzędzie
Zobacz także:
Poczta Polska wprowadza usługę e-doręczenie. Koszt maila będzie dość wysoki
Nowa propozycja płacy minimalnej od 2022 roku. Pracownicy zarobią o 200 zł więcej?
Autor: Katarzyna Oleksik
Źródło: obywatel.gov.pl|wprost.pl
Źródło zdjęcia głównego: Moment RF