Poczta Polska wprowadza usługę e-doręczenie. Koszt maila będzie dość wysoki

Czym jest osobowość anankastyczna?
Kobieta, która pracuje przy komputerze
Źródło: Justin Lewis/Getty Images
Narodowa skrzynka e-mail to nowa platforma, na którą już od 1 października będą wpadały pisma urzędowa. Aby mieć dostęp do swojej korespondencji, trzeba będzie założyć specjalne konto. Jak będzie działa platforma? Ile trzeba będzie zapłacić za e-doręczenie?

Narodowa skrzynka e-mail - co to jest?

Narodowa skrzynka e-mail to nowa publiczna platforma, na którą będą wysyłane wszystkie pisma urzędowe. Aby uzyskać dostęp do swojej korespondencji, trzeba złożyć wniosek dostęp do adresu doręczeń elektronicznych. Choć platforma zacznie działać już 1 lipca, to korespondencja urzędowa będzie tam kierowana dopiero od 1 października. Dostarczycielem usługi będzie Poczta Polska.

Osoby, które nie mają komputera dalej będą dostawały korespondencję w tradycyjnej formie. W praktyce ma to oznaczać, że wysłany przez urząd dokument w formie elektronicznej zostanie wydrukowany przez pocztę i dostarczony do odbiorcy w formie papierowej.

Narodowa e-skrzynka - jakie dokumenty będą tam kierowane?

Wprowadzone przez rząd rozwiązanie ma usprawnić przepływ dokumentów między urzędem a obywatelem. Po złożeniu stosowanego wniosku i otrzymaniu dostępu do indywidualnego konta każdy Polak będzie mógł zapoznać się pismami, które wysyła do niego ZUS, urząd gminy czy urząd skarbowy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu ma się poprawić nie tylko przepływ dokumentacji, ale przede wszystkim usprawnić pracę urzędów - uprościć procedury i ułatwić komunikację (obywatel będzie mógł odpowiedzieć urzędnikowi drogą elektroniczną). Warto dodać, że taka forma komunikacji będzie obejmowała także firmy.

Narodowa e-skrzynka - ile to kosztuje?

Za elektroniczne doręczenie (zwane "PURDE") trzeba będzie zapłacić nie więcej niż 3,75 zł plus VAT, czyli 45 proc. opłaty za najtańszą dziś dostępną przesyłkę poleconą za potwierdzeniem odbioru. 6 złotych plus VAT trzeba będzie zapłacić w sytuacji, gdy poczta wydrukuje wysłany przez urząd dokument, a następnie dostarczy go nam w formie papierowej.

Za pierwszy rok funkcjonowania e-skrzynek, rząd planuje zapłacić Poczcie Polskiej 135,5 mln złotych. W kolejnych latach te kwoty mają systematycznie rosnąć, tym samym w 2025 roku będzie to już ponad pół miliarda złotych. Warto dodać, że prywatne firmy, które zajmują się wysyłaniem elektronicznych listów poleconych od swoich klientów - za wysłanie jednego dokumentu - pobierają opłatę w wysokości 1 zł.

Twoja paczka została doręczona. Na pewno?

Dzień Dobry TVN

Zobacz także:

Czternasta emerytura. Kwoty brutto i netto. Kto jest uprawniony i kiedy seniorzy otrzymają pieniądze?

Niezwykła przesyłka dla pracowników szpitala covidowego. "W naszych sercach macie największe pomniki z możliwych

"Dzień dobry, tu kurier". Chcesz przekazać komuś miłą wiadomość? Zrób to w naszym programie

Autor: Katarzyna Oleksik

Źródło: Money.pl

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!