Chaos z dawką przypominającą. Oto błąd, przez który nie zostanie przedłużony certyfikat covidowy

Szczepienie na koronawirusa
Szczepienie na koronawirusa
Źródło: zoranm/Getty Images
Wiele osób skarży się, że po przyjęciu przypominającej dawki szczepionki ważność ich certyfikatów covidowych nie została przedłużona. Winę za to mogą ponosić pracownicy punktów szczepień, którzy źle wypełniają dokumentację. Jak można naprawić ten błąd?

Przedłużenie certyfikatu covidowego

Od 2 listopada wszystkie osoby dorosłe mogą otrzymać przypominającą dawkę wakcyny przeciwko COVID-19 po 6 miesiącach od pełnego zaszczepienia. W tym przypadku podawana jest szczepionka firm Pfizer lub Moderna, bez względu na to, jaki preparat uprzednio otrzymała dana osoba. Jeżeli wcześniej ktoś został zaszczepiony Moderną lub Pfizerem, to zalecane jest jednak, by dostał ten sam preparat.

Jak rozprzestrzenia się koronawirus?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Owa dawka przypominająca pozwala na przedłużenie ważności unijnego certyfikatu o rok. Coraz częściej jednak internauci zgłaszają, że ich dokument nie został przedłużony. Na Twitterze i Facebooku pojawiają się wpisy ludzi, którzy zauważyli błąd i nie wiedzą, jak go naprawić. Sprawie postanowiła przyjrzeć się dziennikarka "Na Temat", Anna Świerczek.

Błąd pracowników punktów szczepień

Okazuje się, że ten błąd mogą odpowiadać pracownicy punktów szczepień, ponieważ przypominającą dawkę opisują jako dawkę trzecią przeznaczoną dla osób mających słabą odporność immunologiczną, która nie przedłuża paszportu covidowego. Tymczasem na stronie pacjent.gov.pl jest wyjaśnienie, że w e-rejestracji, po otrzymaniu dawki przypominającej, nie pojawi się informacja o "trzeciej dawce", a o "pierwszej dawce przypominającej". Lekarz w punkcie szczepień powinien zatem zapisać to jako szczepienie "P". Jak naprawić ten błąd?

– Trzeba się zgłosić do punktu szczepień, który prawdopodobnie źle wprowadził dokumentację medyczną i źle odznaczył w karcie szczepień dawkę. Muszą edytować tę kartę szczepień i zmienić dawkę jako pierwszą przypominającą. Wtedy, gdy dokonają zmian, automatycznie certyfikat się wygeneruje i będzie w naszym systemie wszystko prawidłowo – dowiedziała się na infolinii dziennikarka "Na Temat", Anna Świerczek.

Warto wiedzieć, że brak przedłużenia certyfikatu covidowego po przyjęciu kolejnej szczepionki sam się nie naprawi. Należy skontaktować się ze swoim punktem szczepień i poprosić o korektę. Najlepiej jednak już podczas wizyty pilnować i sprawdzać, czy osoby uzupełniające dokumentację, robią to prawidłowo.

Zobacz także:

Autor: Sabina Zięba

Źródło: Na Temat

Źródło zdjęcia głównego: zoranm/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości