Dalsza część artykułu pod materiałem wideo:
Zielone światło dla metra w Krakowie
Jedynym miastem w Polsce, które może poszczycić się podziemną kolejką jest Warszawa. Tamtejsze metro liczy sobie już niemal 30 lat. Jednak są plany, by taki środek transportu był dostępny również dla mieszkańców Krakowa. Jak dowiadujemy się z materiału Aleksandry Kąkol, taką chęć wyrazili oni już dekadę temu podczas referendum. Teraz plany te nabierają realnych kształtów.
- Bardzo poważnie do tego podchodzę i chciałbym zrobić wszystko, aby ten proces zdynamizować - powiedział obecny prezydent miasta, Aleksander Miszalski, podczas jednej z sesji Rady Miasta Krakowa.
Pierwszym etapem inwestycji ma być liczący 6 kilometrów odcinek, przebiegający pod centrum. Dzięki niej pasażerowie mogliby pokonać odległość od Ronda Młyńskiego do ulicy Piastowskiej (rejon stadionu Wisły Kraków) w zaledwie 9 minut. Co ciekawe, jak twierdzi autorka materiału, budowa metra, w tym zabytkowym mieście, ma być szybsza i łatwiejsza niż w stolicy.
- Tam metro było drążone w gruntach, tutaj będziemy mieli skały wapienne. Więc tutaj pewne szczegóły techniczne będą się różnić, ale zbyt wielkich różnic nie będzie jeśli chodzi o logistykę - twierdzi dr inż. Mateusz Blajer z Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami AGH w Krakowie.
Dlaczego w Krakowie potrzebne jest metro?
Pierwszy odcinek krakowskiego metra to dopiero początek planów. Miasto chce później pociągnąć linię do Nowej Huty i na zachód, w kierunku Bronowic. Podziemna kolej ma odciążyć naziemny transport.
- Centrum się zapycha. Tramwaje już też nie dają rady. Jadą powoli przez to centrum. Tych tramwajów jest tyle, że już zaczynają się tworzyć korki tramwajowe, one same o siebie się tutaj blokują. Więc rzeczywiście potrzeba zejść pod ziemię, usprawnić ten ruch - mówił w materiale wyemitowanym w programie "Polska i Świat" Jacek Mosakowski, ekspert ds. polityki transportowej.
W mieście panuje zatem zgoda, że metro musi powstać. Prowadzona jest natomiast dyskusja dotycząca jego rodzaju. Specjaliści zastanawiają się, czy w Krakowie lepiej sprawdzi się ciężkie, czy lekkie metro. - W metrze ciężkim mamy dużo większe wagony, odpowiednio dostosowaną, cięższą, większą infrastrukturę, większe tunele. Metro ciężkie może przewozić więcej osób - zauważa dr inż. Mateusz Blajer.
Metro w Krakowie - ile będzie kosztowała inwestycja?
Niezaprzeczalnym minusem ciężkiego metra jest to, że należy liczyć się z większymi wydatkami. - Koszty wybudowania są o kilka miliardów złotych wyższe w porównaniu do lekkiego metra. Ale też koszty utrzymania, na bieżąco, rocznego finansowania tego metra - podsumowuje Jacek Mosakowski.
Koszty ma pokryć budżet państwa, a także fundusze unijne oraz miasto. Cała pierwsza linia krakowskiego metra, licząca 26 kilometrów, ma kosztować około 13 miliardów złotych. Projektowanie ma zakończyć się w 2028 roku.
Cały materiał na ten temat można obejrzeć na stronie tvn24.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Kraków jest niekwestionowaną stolicą festiwali. Na które wydarzenia warto się wybrać tej jesieni?
- Największe parki w Krakowie. Te miejsca warto odwiedzić w ładny dzień
- Polscy naukowcy opracowali pierwszy lek na koci katar. Ma ratować życie czworonogów
Autor: Regina Łukasiewicz
Źródło: TVN "Polska i Świat"
Źródło zdjęcia głównego: GettyImages