Bat na nieuczciwych sprzedawców - koniec ze sprzedażą "cudownych" garnków

Starsza osoba robiąca zakupy przez internet
Bat na nieuczciwych sprzedawców - koniec ze sprzedażą cudownych garnków
Źródło: Luis Alvarez/Getty Images
Wiele osób, zwłaszcza starszych, miało styczność z nieuczciwymi praktykami sprzedawców, którzy chcieli naciągnąć ich na zakup zwykłych produktów za niebotyczne sumy. Ma się to zmienić dzięki wejściu w życie nowelizacji Kodeksu cywilnego. Jej celem jest ochrona ludzi, którzy stanowią cel dla handlowców stosujących techniki manipulacji. Co się zmienia?

Nowe przepisy w sprawie nieuczciwych sprzedawców

30 czerwca 2022 roku weszła w życie nowelizacja w Kodeksie Cywilnym. Zmodyfikowano w niej kwestie, które odnoszą się do wyzysku. Ma na celu ochronę, przede wszystkim osób starszych, przed nieuczciwymi technikami marketingowymi, np. proceder nakłaniania do zakupu rzeczy codziennego użytku po wysokich cenach. Nowelizacja została podpisana już 27 grudnia 2021 roku.

Jak nie dać się oszukać?

Źródło: Dzień Dobry TVN
Uwaga! Kradzieże „na klamkę”
Uwaga! Kradzieże „na klamkę”
Kurs na gwałt!
Kurs na gwałt!
Oszustwa na SMS-y od kurierów
Oszustwa na SMS-y od kurierów
Newsletter wyłudzający dane
Newsletter wyłudzający dane
Pies o milionowych zasługach
Pies o milionowych zasługach

Zgodnie z nowymi przepisami osoba poszkodowana może żądać unieważnienia całej umowy, jeżeli była ona dla niego rażąco niekorzystna. Do tej pory można było ubiegać się jedynie o zwrot części pieniędzy, a więc nie można było wystawić takiego żądania, jak teraz.

Rażąco niekorzystna umowa - co to znaczy

W nowych przepisach doprecyzowano znaczenie rażąco niekorzystnej umowy. Zgodnie z definicją oznacza ona, że "jeżeli wartość świadczenia jednej ze stron w chwili zawarcia umowy przewyższa co najmniej dwukrotnie wartość świadczenia wzajemnego, domniemywa się, że przewyższa je w stopniu rażącym".

Zawarcie niekorzystnej umowy - co można zrobić

W nowelizacji zawarto przesłankę o braku dostatecznego rozeznania. Dzięki niej będzie łatwiejsze dochodzenie roszczeń, zwłaszcza w przypadku seniorów. Zalicza się do niej między innymi sytuacje, kiedy dana osoba nie ma odpowiedniej wiedzy na temat danej oferty i nie ma jak porównać jej z innymi propozycjami. Oznacza to, że w takiej sytuacji naciągniętym osobom łatwiej będzie dochodzić swoich spraw.

Co więcej, wydłużono czas, w jakim poszkodowany może zgłosić i zażądać zmianę świadczenia bądź unieważnienia całej umowy. Od czwartku 20 czerwca 2022 roku konsument ma na to 3 lata. Przy czym termin dochodzenia praw w sytuacji osób poszkodowanych upłynie po 6 latach od zawarcia umowy.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości