Jak picie kawy wpływa na zakupy?
Naukowców z Uniwersytetu Południowej Florydy, Europejskiego Uniwersytetu Viadrina, Uniwersytet Stanu Luizjana, SKEMA Business School oraz Neoma Business School są zdania, że zapach kawy ma bezpośredni wpływ na to, jak robimy zakupy. Kiedy go czujemy, nie tylko wydajemy więcej pieniędzy, ale także sięgamy po rzeczy, których w ogóle nie potrzebujemy.
Zakupy
Badacze doszli do takich wniosków po tym, jak na ich polecenie zbudowano trzy punkty serwujące espresso. Dwa stanęły w pobliżu centrów handlowych w dwóch dużych francuskich miastach. Trzeci ustawiano w jednym z Hiszpańskich miast, z dala od sklepów. Połowa z 300 kupujących dostała bezpłatną filiżankę kawy z kofeiną. Pozostali pili kawę bezkofeinową lub wodę.
– Odkryliśmy, że grupa "kofeinowa" wydała znacznie więcej pieniędzy i kupiła większą liczbę produktów niż ci, którzy pili kawę bezkofeinową lub wodę – mówili autorzy badania. Co ciekawe, picie kawy miało wpływ również na to, co kupowali badani. Osoby z grupy pijącej kawę wybierali przedmioty "hedonistyczne", czyli takie, które sprawiają przyjemność, były to np. świece zapachowe, perfumy, artykuły dekoracyjne.
Badacze odkryli, że pobudzenie, które daje nam kofeina sprawia, że inaczej postrzegamy cechy niektórych produktów, zwiększa się także nasza intencja zakupowa. – Zrozumienie, w jaki sposób i dlaczego spożycie kofeiny wpływa na wydatki, jest ważne, ponieważ kofeina jest jednym z najsilniejszych stymulantów, który jest zarówno legalny, jak i powszechnie dostępny – dodają badacze.
Jak wpływają na nas zapachy?
Fakt, że zapachy oddziałują na nasze zachowania, także podczas zakupów, nie jest niczym nowym. Udowodniono, że zapach chleba, cynamonu, szarlotki, grzanego wina, ciastek czy czekolady sprawia, że zaczynamy robić się głodni. A głodny klient kupuje więcej, częściej też sięga po produkty przetworzone, które spożywane są zbyt często - w dłuższej perspektywie mogą być szkodliwe dla zdrowia.
Zobacz także:
- Jak poprawić pracę naszego mózgu? "Ważne jest, by samemu stawiać sobie wyzwania"
- Krzyczysz na dziecko w miejscu publicznym? To nie jest rozwiązanie
- Czy przyjaciół rozpoznajemy po zapachu? Badacze nie mają wątpliwości
Autor: Katarzyna Oleksik
Źródło zdjęcia głównego: fermate/Getty Images