Nie pij kawy przed zrobieniem zakupów. Naukowcy wyjaśniają, dlaczego

filiżanka kawy
Jak wpływa na nas zapach kawy?
Źródło: fermate/Getty Images
Kawa - jak się okazuje - nie tylko pobudza nas do działania. Badacze dowiedli, że zapach napoju może mieć wpływ na to, jakich wyborów dokonujemy podczas zakupów. Przez niego kupujemy więcej rzeczy, których tak naprawdę nie potrzebujemy. Jak to możliwe? Jakie inne zapachy mają takie działanie?

Jak picie kawy wpływa na zakupy?

Naukowców z Uniwersytetu Południowej Florydy, Europejskiego Uniwersytetu Viadrina, Uniwersytet Stanu Luizjana, SKEMA Business School oraz Neoma Business School są zdania, że zapach kawy ma bezpośredni wpływ na to, jak robimy zakupy. Kiedy go czujemy, nie tylko wydajemy więcej pieniędzy, ale także sięgamy po rzeczy, których w ogóle nie potrzebujemy.

Zakupy

DD_20211025_Zakupy_REP
Źródło: Dzień Dobry TVN
Uwaga na zakupy z odroczoną płatnością
Uwaga na zakupy z odroczoną płatnością
Tanie zakupy
Tanie zakupy
Zakupy
Zakupy
 „Koszyk Dudy” – ile dziś kosztują te same zakupy?
„Koszyk Dudy” – ile dziś kosztują te same zakupy?
Jak zaplanować tanie zakupy?
Jak zaplanować tanie zakupy?
Efekt Diderota – na czym polega?
Efekt Diderota – na czym polega?

Badacze doszli do takich wniosków po tym, jak na ich polecenie zbudowano trzy punkty serwujące espresso. Dwa stanęły w pobliżu centrów handlowych w dwóch dużych francuskich miastach. Trzeci ustawiano w jednym z Hiszpańskich miast, z dala od sklepów. Połowa z 300 kupujących dostała bezpłatną filiżankę kawy z kofeiną. Pozostali pili kawę bezkofeinową lub wodę.

– Odkryliśmy, że grupa "kofeinowa" wydała znacznie więcej pieniędzy i kupiła większą liczbę produktów niż ci, którzy pili kawę bezkofeinową lub wodę – mówili autorzy badania. Co ciekawe, picie kawy miało wpływ również na to, co kupowali badani. Osoby z grupy pijącej kawę wybierali przedmioty "hedonistyczne", czyli takie, które sprawiają przyjemność, były to np. świece zapachowe, perfumy, artykuły dekoracyjne.

Badacze odkryli, że pobudzenie, które daje nam kofeina sprawia, że inaczej postrzegamy cechy niektórych produktów, zwiększa się także nasza intencja zakupowa. – Zrozumienie, w jaki sposób i dlaczego spożycie kofeiny wpływa na wydatki, jest ważne, ponieważ kofeina jest jednym z najsilniejszych stymulantów, który jest zarówno legalny, jak i powszechnie dostępny – dodają badacze.

Jak wpływają na nas zapachy?

Fakt, że zapachy oddziałują na nasze zachowania, także podczas zakupów, nie jest niczym nowym. Udowodniono, że zapach chleba, cynamonu, szarlotki, grzanego wina, ciastek czy czekolady sprawia, że zaczynamy robić się głodni. A głodny klient kupuje więcej, częściej też sięga po produkty przetworzone, które spożywane są zbyt często - w dłuższej perspektywie mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości