Stanowczy sprzeciw wobec pomysłu MEN. "To dyskryminacja osób wierzących"

Krzyż leżący na biblii i ręce dziecka
Stanowczy sprzeciw wobec pomysłu MEN. "To dyskryminacja osób wierzących"
Źródło: manusapon kasosod/GettyImages
Dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych wydali oświadczenie, w którym wyrazili sprzeciw wobec planowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) zmian dotyczących lekcji religii w szkołach. Zaapelowali również o "zasypanie" resortu skargami w tej sprawie. Wiele krytycznych opinii już wpłynęło do instytucji. Ile ich jest? Co nie podoba się rodzicom i nauczycielom?

Według autorów oświadczenia pakiet zmian zawarty w rozporządzeniu MEN jest "jawną dyskryminacją" dzieci i młodzieży, ich rodziców, a także nauczycieli religii.

Lekcje religii w szkołach. Zmiany nie podobają się katechetom

Pod koniec maja 2024 roku odbyło się spotkanie dyrektorów Wydziałów Katechetycznych. Zebrali się oni w Stegnie, by porozmawiać o zmianach dotyczących lekcji religii w szkołach. Efektem ich zebrania jest oświadczenie zatytułowane "Stanowczy sprzeciw wobec działań MEN". Czego dowiadujemy się z jego treści?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo.

Szkoła

DD_20240106_Szkola_rep_REP
Źródło: Dzień Dobry TVN
Jak dzieci zmieniłyby szkołę?
Jak dzieci zmieniłyby szkołę?
Nauczanie domowe w górskiej wiosce edukacyjnej
Nauczanie domowe w górskiej wiosce edukacyjnej
Czy w polskiej szkole jest bezpiecznie
Czy w polskiej szkole jest bezpiecznie
Szkoły, które uczą inaczej
Szkoły, które uczą inaczej
Jakie zmiany czekają polską szkołę?
Jakie zmiany czekają polską szkołę?
Występ tancerzy Szkoły Musicalowej
Występ tancerzy Szkoły Musicalowej
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Fobia szkolna dzieci w spektrum autyzmu
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkołach?
Jak poprawić bezpieczeństwo w szkołach?
Jedyna taka szkoła pszczelarska w Polsce i w Europie
Jedyna taka szkoła pszczelarska w Polsce i w Europie
Szkolna gonitwa – dlaczego dzieci są przeciążone nauką?
Szkolna gonitwa – dlaczego dzieci są przeciążone nauką?
Szkolny stres i jego wpływ na dzieci
Szkolny stres i jego wpływ na dzieci
Uczniowie o zmianach w edukacji
Uczniowie o zmianach w edukacji
Sprawdziliśmy najlepsze licea w Polsce
Sprawdziliśmy najlepsze licea w Polsce
Jak szkoła wpływa na życiowe wybory?
Jak szkoła wpływa na życiowe wybory?
Pierwsza ukraińska szkoła dla dzieci, które uciekły przed wojną
Pierwsza ukraińska szkoła dla dzieci, które uciekły przed wojną
Jak przetrwać szkołę?
Jak przetrwać szkołę?

W oświadczeniu mowa jest o projekcie rozporządzenia w zakresie zmiany organizacji nauki religii i etyki, która jest obecnie opiniowana. Katecheci zwrócili w nim uwagę na cztery kwestie.

W ich ocenie "nierównością i niesprawiedliwością" jest łączenie uczniów różnych klas w grupy. Autorzy oświadczenia sprzeciwiają się też kwestii niewliczania oceny z religii do średniej ocen. "W sposób rażący godzi to w podstawowe zasady dydaktyczne. Dziecko nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego jego wysiłek na lekcjach religii nie jest doceniony w ten sam sposób, jak w przypadku innych przedmiotów" - czytamy.

Według katechetów plany umieszczenia lekcji religii na początku lub na końcu zajęć są "formą dyskryminacji, segregacji i nietolerancji wobec osób wierzących". Ich zdaniem godzą również w prawa nauczycieli religii, które zapisane są w Karcie Nauczyciela. Sprzeciwiają się też planom zmniejszenia liczby lekcji religii do jednej tygodniowo.

MEN otrzymało setki uwag od rodziców

W swoim oświadczeniu dyrektorzy Wydziałów Katechetycznych zaapelowali również do rodziców i "ludzi dobrej woli" o "aktywne włączenie się w obronę obecności lekcji religii w polskiej szkole". Podali nawet adres mailowy do MEN-u, prosząc o "wysyłanie sprzeciwu".

Jak się okazuje, do resortu wpłynęło już kilkaset zażaleń w tej sprawie. Serwis interia.pl zapytał MEN, ile dokładnie było takich maili i jakie uwagi były w nich zawarte.

"Siedem opinii nadesłanych w ramach konsultacji bezpośrednio nawiązywało do stanowiska Dyrektorów Wydziałów Katechetycznych. Ogółem do MEN wpłynęło 1 874 krytycznych opinii dot. projektu nowelizacji rozporządzenia w sprawie organizowania nauki religii" - podał Wydział Informacyjno-Prasowy MEN.

Resort edukacji poinformował też, że opinie przesłane przez rodziców dotyczą najczęściej "obaw o warunki nauki religii w przypadku łączenia klas", a także "zagrożenia dla obecności nauki religii w szkołach". Opinie nauczycieli religii mają natomiast najczęściej związek z obawami o zmianę warunków pracy oraz o ewentualną redukcję etatów.

MEN rozważa uwzględnienie części otrzymanych skarg.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości