Nowe profile w szkołach
W liceach powstają klasy o nowych profilach - influencerskich i vlogerskich. Podczas zajęć uczniowie uczą się m.in., jak zarządzać swoim wizerunkiem oraz jak tworzyć treści do Internetu. Taką możliwość mają dzieci uczęszczające do IV LO we Włocławku. Oprócz wspomnianych zajęć mogą też uczestniczyć w warsztatach foto-video, a także uczyć się autoprezentacji i skutecznej komunikacji.
Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo
Szkoła
- Uczniowie oceniają ten kurs bardzo pozytywnie - twierdzi Anna Ostrowska, opiekunka kierunku vlogersko-medialnego z IV LO. - Zdobywają wiedzę, ale też praktyczne umiejętności występowania przed kamerą, współpracy nad zadaniami projektowymi, komunikacji międzyludzkiej, reagowania na stresujące sytuacje. Wykorzystują te umiejętności w codziennym życiu. Są pewni siebie i bardziej zaangażowani w działania na rzecz promocji naszej szkoły w środowisku lokalnym - podkreśla.
To nie jest jedyne miejsce, gdzie można wybrać profil powiązany z działalnością internetową. Takie klasy są także w VIII LO im. Zofii Nałkowskiej w Lublinie (profil psychologiczno-influencerski lub vlogersko-teatralny), a także w I Prywatnym Liceum Ogólnokształcącym w Słupsku (klasa vlogerska).
- Idzie niż demograficzny, szkoły stają na rzęsach, żeby przyciągnąć dzieciaki - mówi jedna z nauczycielek dla TVN24.
Rosnące zainteresowanie karierą internetową wśród dzieci
Nowe profile dotyczące działalności w Internecie są odpowiedzią na rosnące zainteresowanie. Według przeprowadzonego w 2022 roku na zlecenie Inspiring Girls Polska badania "Aspiracje dziewczynek w Polsce" około połowa dziewcząt w wieku 10-15 lat chciałaby zrobić karierę w Internecie. Także chłopcy zainteresowani są taką przyszłością. Młodzież marzy o prowadzeniu kanału na YouTubie, konta na Instagramie lub TikToku.
- Uczniowie czwartych, piątych klas marzą o tym, że będą influencerami, będą zarabiać, publikując na Instagramie albo grając w gry. Trudno im wytłumaczyć, że taka kariera udaje się nielicznym, a internetowa sława szybko mija - podkreśla Kowalewska, nauczycielka w jednej z warszawskich podstawówek. - Ten pomysł podsyca już i tak bardzo rozbuchane marzenia dzieci dotyczące kariery w sieci - dodaje.
Kariera w internecie - czy da się tego nauczyć?
Jak zauważa Magdalena Bigaj z Instytutu Cyfrowego Obywatelstwa, "szkoła powinna przygotowywać do życia w społeczeństwie informacyjnym, apelujemy o to od dawna. Ale nie chodzi bynajmniej o naukę zawodu influencera". To, czego powinny uczyć się dzieci, to nauka krytycznego myślenia, komunikacji czy empatii, które osłabiane są przez nowe technologie.
- Nauka technicznych umiejętności jest wtórna. Dobrym vlogerem może być na przykład absolwent klasy o profilu biologiczno-chemicznym. Spójrzmy na wartościowych influencerów. Na przykład Kasia Gandor, która nagrywa popularno-naukowe filmiki, wkłada w ich przygotowanie sporo pracy. Taka działalność w sieci wymaga specjalizacji w jakiejś dziedzinie, a nie w dążeniu do bycia popularnym - podkreśla specjalistka.
Więcej przeczytasz na TVN24
Zobacz także:
- Co studiowały gwiazdy? "Wszechstronność się przydaje"
- Nowy ranking MBA Perspektywy 2024. Które uczelnie najlepiej kształcą menadżerów?
- Dziecko rzuca studia? To nie koniec świata. "Rodzice mówią: idź na prawo, idź na medycynę"
Autor: Teofila Siewko
Źródło: TVN24
Źródło zdjęcia głównego: golubovy/Getty Images