Prace nad przepisami
Jak przypomina "DGP", prace nad regulacjami dotyczącymi urządzeń transportu osobistego (UTO) trwają już czwarty rok, a w ostatnich tygodniach pracują nad nimi równolegle dwa resorty - Ministerstwo Sprawiedliwości i Ministerstwo Infrastruktury. Dziennik zaznacza, że choć MS ulepszyło trochę propozycje Ministerstwa Infrastruktury, to "wciąż nie rozwiązano podstawowego problemu, jaki zawiera się w samej definicji UTO".
"DGP" zwraca uwagę, że w projektowanym art. 47b, które definiuje UTO jako pojazdy o napędzie elektrycznym konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez znajdującego się na nim kierującego, pojawił się wymóg posiadania oświetlenia, jednak same parametry urządzenia – jego wymiary oraz maksymalna prędkość, pozostały bez zmian w stosunku do wcześniejszej propozycji resortu infrastruktury.
Hulajnogi - jaka maksymalna długość
Gazeta wskazuje, że określenie maksymalnej długości UTO na 125 cm może spowodować, że pod definicję urządzeń nie wejdzie "bardzo duża grupa już użytkowanych urządzeń".
Zrobiliśmy dość szczegółową kwerendę rynku i okazało się, że bardzo dużo modeli pojazdów, które już zostało zakupione przez prywatnych użytkowników, nie spełnia zaproponowanego przez projektodawców kryterium długości dosłownie o kilka centymetrów
– zwraca uwagę cytowany przez "DGP" Marek Tokarewicz z Polskiego Stowarzyszenia Branży UTO.
Tokarewicz dodaje, że nigdzie w Europie nie ma w ten sposób określonego limitu długości dla tego typu pojazdów.
Przykładowo, we Francji, będącej największym rynkiem UTO na świecie, przepisy określają maksymalną długość na 135 cm, a w Danii oraz w Niemczech jest to aż 200 cm
- czytamy w "DGP".
Pozostałe propozycje MS
Propozycje przekazane przez Ministerstwo Sprawiedliwości nie tylko precyzują definicję urządzeń transportu osobistego i określają wymagania techniczne dotyczące tych pojazdów, ale także zasady ich poruszania się po drogach. Projekt przewiduje, że do hulajnóg elektrycznych będą stosowane, z pewnymi wyjątkami, przepisy dotyczące ruchu rowerowego.
Użytkownicy hulajnóg będą mogli się poruszać przede wszystkim po ścieżkach dla rowerów albo po chodnikach. W terenie zabudowanym, w którym nie ma ścieżki rowerowej, mogą korzystać z dróg, ale nie mogą przekraczać prędkości 20 kilometrów na godzinę. Z chodnika mogą korzystać, jeżeli nie ma ścieżki rowerowej albo drogi z ograniczeniem prędkości do 20 km. Bezwzględne pierwszeństwo na chodniku będzie mieć pieszy.
Projekt wprowadza dwa nowe wykroczenia - nieprzestrzeganie zasad ruchu drogowego oraz poruszanie się po chodniku pojazdem niespełniającym wymogów technicznych.
"Ograniczenie prędkości i specjalne parkingi". Kraków nie czeka na rząd i wprowadza własne regulacje dotyczące hulajnóg. Zobacz wideo:
Widzimy się w Dzień Dobry Wakacje! Na program zapraszamy w każdą sobotę i niedzielę od 9:00.
>>> Zobacz także:
Myślisz o kupieniu hulajnogi? Specjalista doradza, na co zwrócić uwagę
Jak bezpiecznie jeździć na elektrycznej hulajnodze? Crash-test w DDTVN!
Hulajnoga elektryczna - jak jeździć bezpiecznie? Technika jazdy krok po kroku
Autor: Iza Dorf
Źródło: PAP