W związku z nowym standard nadawania naziemnej telewizji cyfrowej wielu Polaków musiało pomyśleć o wymianie odbiorników telewizyjnych lub dokupieniu odpowiednich dekoderów. Rząd postanowił dofinansować ich zakup, oferując nawet 250 złotych osobom, które ze względu na trudną sytuację materialną nie mogą ponieść pełnych kosztów wymiany sprzętu. Do kiedy można składać wniosek?
Dofinansowanie do zakupu telewizora lub dekodera - do kiedy?
Wnioski o dofinansowanie kupna tv lub dekodera można składać tylko do końca 2022 roku.
Warunkowane jest to ustawą z 23 marca 2022 r. podpisaną przez Andrzeja Dudę, której celem jest "doprecyzowanie przesłanek uzyskiwania świadczenia na zakup odbiornika cyfrowego, jaki jest niezbędny do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej" - zaznaczono w informacji kancelarii prezydenta.
Praca i finanse
Praca i finanse
Według kancelarii premiera, w Polsce około 30% gospodarstw domowych odbiera telewizję jedynie w sposób naziemny. Z badań przeprowadzonych przez Krajowy Instytut Mediów wynika, że 1,8 mln gospodarstw nie było przystosowanych do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej. Zmiana systemu na DVB-T2/HEVC będzie wiązała się dla nich z koniecznością wymiany odbiornika telewizyjnego na nowszy model lub doposażenia obecnie użytkowanego odbiornika w odpowiedni dekoder. W związku z tym wprowadzone zostanie rozróżnienie wysokości dofinansowania - 100 zł na dekoder i 250 zł na telewizor.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie na telewizor lub dekoder?
Państwowe dofinansowanie na zakup telewizora lub dekodera w związku ze zmianą standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej nie będzie dawało szansy zakupu dekodera oferowanego w pakiecie z abonamentem na usługę telewizji kablowej lub satelitarnej. Tak jak dotychczas, dofinansowanie będzie przysługiwało na wniosek jednej osobie w ramach gospodarstwa domowego.
Jak podaje TVN24, osoba uprawniona będzie musiała złożyć oświadczenie o tym, że trudna sytuacja materialna gospodarstwa domowego uniemożliwia jej samodzielne poniesienie kosztów nabycia odbiornika cyfrowego w celu dostosowania do zmiany standardu nadawania naziemnej telewizji cyfrowej bez uszczerbku dla podstawowych potrzeb życiowych gospodarstwa domowego tej osoby. Według KPRM, wniosek o uzyskanie świadczenia będzie można składać drogą elektroniczną, a także za pośrednictwem Poczty Polskiej. W odpowiedzi na złożony wniosek osoba uprawniona otrzyma specjalny kod, który będzie mogła zrealizować w sklepach stacjonarnych i internetowych, ale i poprzez internetowe platformy sprzedażowe.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Więcej na ten temat na tvn24.pl.
Zobacz także
- Dodatek energetyczny - Ile wynosi i jak złożyć wniosek? Wkrótce mija termin
- Rusza nabór wniosków do programu "Senior plus". Na czym polega i kto może się ubiegać o dofinansowanie?
- Świadczenia dla seniorów - o jakie dodatki do emerytury mogą się ubiegać?
Autor: Magdalena Brzezińska/Diana Ryściuk
Źródło: tvn24.pl
Źródło zdjęcia głównego: Dennis Fischer Photography/Getty Images