Podczas codziennego korzystania z internetu znaczny procent treści to reklamy i posty sponsorowane, które są spersonalizowane według tego, jakie wcześniej ruchy wykonaliśmy w sieci. Od teraz możemy decydować o tym, kto zarządzać będzie naszymi danymi.
Facebook rządzi danymi
Od czasu afery z Cambridge Analytica i uzyskania świadomości przez użytkowników o tym, co dzieje się z ich danymi i w jakich celach są wykorzystywane w Internecie, właściciele światowego giganta obiecali wzmocnienie i poprawienie kontroli nad danymi. Zgodnie z zapowiedzią mogliśmy dostrzec zachodzące zmiany w kwestii tego, co wie o nas Facebook i komu takie informacje sprzedaje.
W praktyce wygląda to tak:
- Jola kupuje sukienkę w sklepie internetowym.
- Sklep udostępnia dane o aktywności Joli.
- Facebook otrzymuje informację o zakupach i zapisuje je jako „odwiedziny w sklepie internetowym” i „dokonanie zakupu”.
- Przeglądając aplikację Jola widzi reklamę kuponu ze zniżką 25% na kolejne zakupy w sklepie online.
W trosce o użytkowników
Facebook oddaje w nasze ręce nową funkcję, dzięki której użytkownicy będą mogli czuć się bezpieczniej. „Aktywność poza Facebookiem” ma zadbać o prywatność oraz poprawić bezpieczeństwo naszych danych.
Każdy użytkownik teraz ma dostęp do informacji, które firmy i strony udostępniają Facebookowi dane dotyczące interakcji dokonanych pod ich adresem, czyli odwiedzanie witryn czy aplikacji. Narzędzie pozwala również na usunięcie wszystkich tych kolokacji i zakazanie np. sklepom internetowym z wykorzystywaniem takich informacji do remarketingu, czyli powtórnego przekazu reklamowego na Facebooku wcześniej wyszukiwanych produktów czy usług.
Aktywność poza Facebookiem" wyznacza nowy poziom przejrzystości i kontroli. Pracowaliśmy nad tym przez jakiś czas, ponieważ musieliśmy przebudować niektóre nasze systemy, aby było to możliwe
- wyjaśnia Mark Zuckerberg
Świadomość o tym, że Facebook wykorzystuje nasze dane do celów sprzedażowych jest już powszechna, choć jeszcze nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego jak duża jest skala tego problemu i ile informacji o sobie udostępniamy w sieci. Zajrzyjcie do nowej funkcji i przekonajcie się o tym sami.
Zobacz też:
- Facebook płaci ludziom za słuchanie i spisywanie rozmów z Messengera
- Oszczędzanie baterii w Androidzie. Jak włączyć tryb oszczędzania?
- Jak nagrać rozmowę telefoniczną na smartfonie z Android i iOS?
Autor: Bartosz Tomaszewski
Źródło zdjęcia głównego: Moment RF