Czy soki owocowe powodują tycie? Badacze nie mają wątpliwości

dziecko, które pije sok owocowy
Czy soki owocowe sprzyjają tyciu?
Źródło: Darren Robb/Getty Images
Soki owocowe są stałym elementem diety wielu osób. Choć są zdrowe i bogate w witaminy, to - jak pokazują najnowsze badania - mogą sprzyjać przybieraniu na wadze. Czy w takim razie trzeba całkowicie wyłączyć je z diety?
Soki, nektary, napoje - czy wiesz co pijesz?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Soki owocowe - czy powodują tycie?

Naukowcy z Harvard Medical School w Bostonie są zdania, że picie tzw. 100 proc. soków owocowych może sprzyjać tyciu. Dotyczy to zarówno dzieci, jak i dorosłych. Badanie przeprowadzone na grupie 17. dzieci i 25 dorosłych, jasno pokazało, że każda dodatkowa porcja soku podnosi wskaźnik BMI o 0,03.

Taka dieta - jak twierdzą badacze - to prosta droga do insulinooporności, zespołu metabolicznego, cukrzycy, chorób serca, otyłości oraz innych przewlekłym schorzeń. Mimo że badanie nie czyni z soków owocowych głównego winowajcy tycia, to w ocenie specjalistów nie można przesadzać z ich ilością.

Amerykańskiej Akademii Pediatrycznej zaleca, aby dzieciom poniżej 1. roku życia w ogóle nie podawać tego rodzaju napojów. W przypadku starszych dzieci do 3 lat - ilość wypijanego soku dziennie nie powinna przekraczać pół szklanki. Dla dzieci między. 4. a 6. - może to być maksymalnie 3/4 szklanki. Natomiast nastolatki i dorośli mogą w ciągu dnia wypić tylko jedną szklankę soku.

W ocenie specjalistów soki należy traktować jak słodką przekąskę, a gdy chce nam się pić, powinniśmy sięgnąć po wodę.

Dlaczego cały owoc jest lepszy od soku?

Całe owoce i warzywa są bogate węglowodany, białka, tłuszcze, minerały, witaminy oraz błonnik. Kiedy pozyskujemy z nich tylko sok, tracimy cenny błonnik, który poprawia metabolizm oraz sprawia, że czujemy się syci. Co więcej, zjedzenie całego owocu nie powoduje - jak dzieje się w przypadku wyciśniętego soku - gwałtownego wzrostu cukru we krwi. Dzieje się tak, ponieważ obecna w owocach fruktoza uwalniania jest stopniowo.

- Jedna szklanka soku to około trzech pomarańczy, które można zjeść w ciągu minuty lub dwóch, a potem możemy wrócić i wypić jeszcze jedną, a to doda wiele kalorii i doprowadzi do gwałtownego wzrostu poziomu glukozy we krwi - tłumaczył dr Walter Willett, profesor epidemiologii i żywienia w Harvard T.H. Chan School of Public Health i profesor medycyny w Harvard Medical School w Bostonie i jeden ze współautorów badania.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady

Zobacz także:

Autor: Katarzyna Oleksik

Źródło: cnn.com

Źródło zdjęcia głównego: Darren Robb/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości