Zdrowie

Szklanka wody - kiedy jej wypicie jest najbardziej korzystne dla zdrowia?

Zdrowie

Moment RFElizabeth Fernandez/Getty Images

Picie wody jest niezbędne i korzystne dla zdrowia - to prawda znana nie od dziś i wielokrotnie przypominana. Odpowiednie nawodnienie organizmu ma niezwykle istotne znaczenie dla zdrowia. Prócz stałego, regularnego nawadniania, bardzo cenne jest wypijanie szklanki wody przed konkretnymi czynnościami w ciągu dnia.

Woda to życie!

Organizm człowieka nie magazynuje wody, dlatego regularne nawadnianie jest niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania i dobrego samopoczucia. Deficyt wody w organizmie negatywnie wpływa na ciało, umysł, a nawet stan psychiczny. Nawet niewielkie odwodnienie może negatywnie wpływać na funkcje śródbłonka, a co za tym idzie, sprzyjać chorobom serca i mniejszej wydolności fizycznej.

Istotne jest nie tylko to, co i ile pijemy, ale również kiedy to robimy. Okazuje się, że picie wody w konkretnych sytuacjach i porach dnia może mieć znaczenie m.in. dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia.

Kiedy warto wypijać szklankę wody?

  • Woda po przebudzeniu i przed spaniem - dzień warto rozpocząć od wypicia 2 szklanek wody. Pobudza to organizm do działania. Ważne, aby nie była bardzo zimna. Można do niej dodać sok z cytryny i/lub miętę. Podobnie można zakończyć dzień i wypić szklankę wody tuż przed snem. Takie działanie zmniejsza ryzyko zawału serca. W jaki sposób? W ciągu dnia siła grawitacji utrzymuje wodę w dolnej części ciała, m.in dlatego w drugiej połowie dnia nogi są często opuchnięte. Po położeniu się do łóżka, nogi znajdują się na tym samym poziomie co nerki, co ułatwia usunięcie wody z organizmu wraz z toksynami. Brak odpowiedniej ilości wody w organizmie może prowadzić do wielu szkodliwych zmian, tj. spadku ciśnienie krwi, zmniejszenia jej objętości w organizmie, co w konsekwencji negatywnie wpływa na serce. Niedobór wody wpływa również na stężenie elektrolitów - nieodpowiedni poziom może zaburzać pracę mięśni i wywoływać bolesne skurcze w nocy.
  • Woda 30 minut przed posiłkiem - po prostu pomaga w trawieniu.
  • Woda godzinę i dwie przed wysiłkiem fizycznym - w trakcie wysiłku fizycznego ludzkie ciało poci się, a więc traci wodę. Jej picie przed i w trakcie treningu zapobiega odwodnieniu oraz wzrostowi temperatury ciała.
  • Woda przed kąpielą - pomaga obniżyć ciśnienie krwi.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Jaką wodę najlepiej pić?

Autor: Diana Ryściuk

Źródło zdjęcia głównego: Moment RF

Pozostałe wiadomości