Styl życia

Co upoważnia przedsiębiorcę do odmowy sprzedaży towaru? "Jest masa sytuacji, gdzie prawo nie daje jednoznacznej odpowiedzi"

Styl życia

Autor:
Magdalena
Brzezińska
Kiedy sprzedawca może odmówić obsługi klienta?
Kiedy sprzedawca może odmówić obsługi klienta?Dzień Dobry TVN
wideo 2/4
Dzień Dobry TVNKiedy sprzedawca może odmówić obsługi klienta?

Sprzedawcy zwykle zachęcają swoich klientów do zakupów, ale w uzasadnionych przypadkach mogą zrezygnować z finalizacji transakcji. Odmowa sprzedaży powinna być jednak zgodna z przepisami prawa. W Dzień Dobry TVN przekonywał o tym adwokat Rafał Wyziński.

Odmowa sprzedaży towaru - kiedy jest uzasadniona?

Przedsiębiorcy parający się handlem zwykle starają się zachęcić klientów do nabywania rozmaitych towarów, jednak w określonych przypadkach mogą zrezygnować ze sprzedaży. Pozwalają im na to wybrane regulacje prawne.

- W pewnych sytuacjach sprzedawca może odmówić wydania towaru, nawet jeśli bardzo chcemy go kupić - ocenił Rafał Wyziński.

Doświadczony adwokat podkreślił, że taka praktyka jest w pełni zrozumiała zwłaszcza wtedy, gdy osoby nieletnie lub nietrzeźwe usiłują nabyć napoje alkoholowe. Nikogo nie powinna też dziwić stanowcza reakcja farmaceuty, który nie chce wydać leku, klientowi nieposiadającemu ważnej recepty. Niestety, w innych przypadkach wstrzymanie finalizacji transakcji nie jest już tak oczywiste.

- Jest też masa sytuacji, gdzie prawo nie daje takiej jednoznacznej odpowiedzi - zauważył ekspert.

Kiedy przedsiębiorca może odmówić sprzedaży?

Sprzedawcy tolerują najróżniejsze zachowania klientów, jednak jeśli mierzą się z agresywną postawą czy groźbami ze strony nabywcy, mają prawo odmówić sprzedaży. Z brakiem możliwości kupna wybranych towarów powinny liczyć się także osoby, które nie przestrzegają pandemicznych obostrzeń.

- To było bardzo problematyczne przez jakiś czas, te niejasne przepisy bez wyraźnej podstawy prawnej nie pomogły. Dzisiaj mamy już wyraźny przepis, który pozwala sprzedawcom odmówić sprzedaży, jeżeli ktoś nie ma maseczki albo nieprawidłowo ją założył. Sprzedawcy pod tym względem są bezpieczni i mogą spokojnie z tego prawa skorzystać - zauważył Rafał Wyziński.

Jeśli chodzi o problemy związane z wydawaniem reszty, sprzedawcy i konsumenci, powinni rozwiązywać je na podstawie wzajemne porozumienie.

- Nie ma przepisu, który nakazywałby sprzedawcom, żeby mieli zawsze określoną ilość gotówki, żeby wydawać. Z drugiej strony nie ma jasnego przepisu, który powiedziałby, że klient zawsze musi mieć odłożoną kwotę. To nie jest do końca kwestia prawa, powiedziałbym, że lepsza praktyka. Jeśli sprzedawca chce, to powinien poszukać jakiegoś sposobu, żeby sprzedać pomimo braku reszty - ocenił ekspert. Dodał też, że prawo cywilne mówi o tym, że powinniśmy regulować swoje zobowiązania zgodnie z zasadami współczucia społecznego.

Zobacz także:

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

Autor:Magdalena Brzezińska

Źródło zdjęcia głównego: Jerzy Dudek/East News

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości