Vilma Larson to influencerka, która z troski o własne samopoczucie zrezygnowała z pracy zawodowej. Szwedka w swoich mediach społecznościowych udowadnia, że szczęśliwe życie jest ważniejsze niż pogoń za karierą. Jej aspiracje i chęć bycia "soft girl", jak siebie określa, możliwe jest dzięki wsparciu partnera. Jak wygląda jej codzienność i dlaczego decyzja o takim stylu życia wciąż wzbudza wiele kontrowersji?
Dalsza część artykułu dostępna pod materiałem wideo.
Kim są szwedzkie "soft girls"?
Szwecja to państwo od dziesięcioleci przodujące w Europie w kwestiach równościowych - zarówno pod względem praw jak i płac. Tym bardziej zaskakujący wydaje się być trend "soft girlfriend", który od pewnego czasu można zauważyć w skandynawskich mediach społecznościowych. "Emmaflickvän” i “hemmafru” to określenia, które po szwedzku oznaczają "dziewczynę, pozostającą w domu" oraz "gospodynię domową" i to właśnie w ten sposób chcą być opisywane "soft girls". To młode Skandynawki, które od pracy zawodowej - wolą zająć się własnym dobrostanem i żyć tylko z wypłaty partnera.
"Softgirls", według definicji BBC, są "delikatnymi dziewczynami" - wybierającymi styl życia, który pozwala na zadbanie o swoje samopoczucie oraz kobiecość i stawiany jest w kontrze do pogoni za karierą, oraz pieniądzem, tradycyjnie rozumianej jako męskie zadanie. "Soft girls" nie wymagają od siebie zawodowych aspiracji, nie chcą być szefowymi, ani zestresowanymi pracowniczkami korporacji, bo ponad wysokie zarobki stawiają swoje własne szczęście.
Soft girls żyją na koszt partnera
Przykładem "soft girl" ze Szwecji jest Vilmy , która w przeszłości pracowała w sklepie spożywczym, domu opieki oraz fabryce. Od kiedy związała się z mężczyzną, pracującym w finansach, podjęła decyzję o tym, by rzucić dotychczasowe zajęcie i zając się domem jako "dziewczyna na pełen etat".
- Moje życie jest prostsze. Nie muszę się martwić. Nie jestem już tak bardzo zestresowana. Co miesiąc [przyp. red. partner] daje mi pensję, a jeśli potrzebuję czegoś więcej, to go oto proszę - tłumaczyła na łamach BBC Vilma.
Młoda Szwedka swoim stylem życia dzieli się w sieci - na Instagramie ora TikToku, co wśród części odbiorców wzbudza silne emocje, głównie z powodu zarzucanego Vilmie braku ambicji i wyobraźni na temat przemocy ekonomicznej, czy jej niesamodzielności. Równocześnie - zachowanie młodej kobiety mocno kojarzy się z głośnym w ostatnim czasie trendzie trad-wife, jednak w przypadku 25-latki i innych "soft girls" ich styl życia nie nawiązuje bezpośrednio do konserwatywnych wartości i nie wymaga od nich pracy w domu. "Soft girls" skupiają się na przyjemnościach: estetycznym wyglądzie, aktywności fizycznej, podróżach, zdrowej diecie, które udaje się praktykować głównie dzięki braku zawodowych obowiązków oraz funduszom partnera. To wszystko pozwala im na bycie "lepszymi" dziewczynami lub żonami.
Największe coroczne badanie młodych ludzi w Szwecji - Ungdomsbarometern - wykazało że bycie "soft girl" choć jest na razie marginalnym zjawiskiem, coraz częściej staje się aspiracją młodych Szwedek. Aż 14% badanych dziewczynek w wieku od 7 do 14 lat identyfikuje się z wartościami wpisującymi się w trend. Badacze sugerują, że zainteresowanie takim stylem życia może wynikać z ogólnoeuropejskiej tendencji wyraźnie widocznej w pokoleniu Z, jakim jest skupienie na własnym zdrowiu i dobrostanie, które kontrastuje z podejściem do pracy starszych roczników - poświęcenia i stawiania obowiązków, ponad własne zdrowie i rodzinę.
@viilmalarsson Svarar @eremiten
♬ originalljud - viilmalarsson
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Chce zrobić z córki "tradwife". "Uczę moją małą dziewczynkę być biblijną kobietą"
- Jak smakuje Szwecja? Polka zdradziła sekret swojej szwedzkiej kuchni
- Spotkanie z ambasadorem Szwecji w Polsce. "Czuję się szczęściarzem"
Autor: Zofia Wierzcholska
Źródło: www.bbc.com
Źródło zdjęcia głównego: deimagine/Getty Images