Nowe odkrycie dotyczące Marsa. Czy rozwinie się na nim życie?

Mars
Źródło: Derek Berwin/Getty Images
Mars, czyli czwarta planeta Układu Słonecznego, do niedawna stanowił dla ludzi całkowitą tajemnicę. Wiadomo było jedynie, że znacząco różni się od Ziemi kolorem, brakiem wody na swojej powierzchni, a co za tym idzie, również brakiem życia. Najnowsze badania wskazują, jakie są przyczyny nieistnienia życia na tej planecie.

Woda podstawą istnienia

Najnowsze badania przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Waszyngtońskiego zgłębiają przyczyny nieobecności wody na Marsie. Badacze sugerują, że kluczowa może być wielkość planety. Średnica Marsa liczy sobie jedynie 53 proc. średnicy naszej planety, a to zdecydowanie zbyt mało, by zatrzymać na powierzchni planety substancje lotne – w tym wodę – które są niezbędne do rozwoju jakiejkolwiek flory czy fauny na globie.

- Los Marsa był przesądzony od samego początku. Prawdopodobnie istnieje próg wymagań dotyczących wielkości planet skalistych, aby zachować wystarczającą ilość wody do tego, by umożliwić podtrzymanie życia i tektonikę płyt - powiedział Kun Wang, planetolog z Uniwersytetu Waszyngtońskiego.

Przemiana Marsa

Trudno jednoznacznie określić, jakie elementy przyczyniają się do powstawania życia. Można jedynie wyciągać wnioski z obserwacji Ziemi, na której życie wciąż się rozwija. Podstawą podtrzymania aktywności organizmów jest woda obecna w stanie ciekłym na powierzchni naszej planety. Woda na Marsie istniała, co udowadniały meteoryty, które dotarły na Ziemię, jednak obecnie całkowicie zamarzła, co sprawiło, że Czerwona Planeta stała się sucha i wyjałowiona.

Za przemianę planety odpowiada utrata pola magnetycznego, jednak nie jest to jedyny czynnik. Możliwe, że również grawitacja powierzchniowa przyczynia się do zatrzymywania substancji lotnych na powierzchni planety. Zespół Kuna Wanga przyjrzał się obfitości lotnego potasu na różnych obiektach Układu Słonecznego, używając go niejako w funkcji markera dla innych lotnych związków. Stosunki izotopów potasu są uważane za wskaźnik wyczerpania lotnych pierwiastków na dużych planetach Układu Słonecznego.

- Meteoryty marsjańskie są jedynymi dostępnymi nam próbkami do badania chemicznego składu Marsa. Te marsjańskie meteoryty mają wiek wahający się od kilkuset milionów do 4 miliardów lat i zapisały historię ewolucji Czerwonej Planety. Poprzez pomiar izotopów umiarkowanie lotnych pierwiastków, takich jak potas, możemy wnioskować o stopniu wyczerpania lotnych pierwiastków na dużych planetach i dokonywać porównań pomiędzy różnymi ciałami Układu Słonecznego – wyjaśnił Wang, jak podaje serwis interia.pl.

Mars - ważne odkrycia

Dotychczasowe badania wykazały, że Mars faktycznie był kiedyś wilgotny. Najnowsze odkrycie naukowców z Waszyngtońskiego uniwersytetu może pomóc określić, kiedy stan ten uległ zmianie i ile wody faktycznie znajdowało się na powierzchni sąsiedniej planety. Określenie tych danych będzie miało również wpływ na poszukiwania egzoplanet podobnych do Ziemi, co jest jednym z najbardziej zajmujących badaczy tematów obecnie. Wielkość planety ma niebagatelnie wielkie znaczenie przy określaniu, czy dana planeta może być potencjalnym kandydatem do utrzymania życia.

- Rozmiar egzoplanety jest jednym z parametrów, które najłatwiej jest określić. Na podstawie rozmiaru i masy wiemy teraz, czy egzoplaneta jest kandydatem do podtrzymania życia, ponieważ czynnikiem pierwszego rzędu decydującym o retencji lotnej jest rozmiar - podsumował Wang.