Rośnie presja nierealistycznych wymagań wobec kobiet
Jak wynika z badania "Real beauty among women and men" przeprowadzonego w czerwcu tego roku przez firmę Kantar Polska na zlecenie marki Dove, co trzecia kobieta odczuwa presję bycia piękną, a co piąta kobieta deklaruje, że stara się najlepiej jak może, żeby wyglądać jak modelki lub celebrytki pokazywane w mediach. Z kolei inne badanie pt. "The Real State of Beauty: a global report" wykazało, że 1 na 3 kobiety odczuwa presję, aby zmienić swój wygląd z powodu tego, co widzi w Internecie, nawet jeśli wie, że jest to nieprawdziwe lub wygenerowane przy pomocy AI.
- Nasz mózg jest tak skonstruowany, że mimo że widzimy obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję i wiemy, że to obrazy nieprawdziwe, to mimo wszystko ma to ogromny wpływ na nasze samopoczucie - powiedziała Martyna Wojciechowska. - Zmierzamy do jakichś ideałów, których w życiu nie ma. Sprawia to, że w dużej mierze kobiety chcą właśnie tak wyglądać. My jako Fundacja UNAWEZA i jako projekt Młode Głowy, w którym mówimy o zdrowiu psychicznym młodego pokolenia, podkreślamy bardzo, jak wielki wpływ mają media, social media, pokazywanie zdjęć, które są przefiltrowane, a teraz weszliśmy na wyższy poziom skomplikowania, czyli jaki wpływ mają obrazy wygenerowane przez sztuczną inteligencję na samopoczucie nas wszystkich i młodego pokolenia - podkreśliła prezeska fundacji.
W kampanii #keepbeautyreal Dove zachęca do debaty nad wpływem rozwoju sztucznej inteligencji na standardy piękna. Jowita Michalska, założycielka i CEO Digital University, w ramach programu Dove Self-Esteem "Piękno w erze AI" przygotowała dla uczniów lekcję, która ma wspierać polskich nastolatków w umiejętnym korzystaniu z narzędzi nowych technologii.
- Mówimy o tym, że piękno może być postrzegane w inny sposób, niż tak wąsko jak postrzega je dziś sztuczna inteligencja. Bardzo się cieszę, że Dove i inne marki zaczynają czuć odpowiedzialność społeczną w tak ogromnym stopniu, dlatego że potrzebujemy tej wiedzy. Dziewczynki mają ogromne wyzwanie z tym, że nie tylko mogą się pokazać przez filtr, ale też mają narzędzia sztucznej inteligencji - stwierdziła Michalska.
Lekcje dla młodzieży o różnorodności
Na potrzeby lekcji został przygotowany scenariusz dla nauczycieli oraz karty pracy dla uczniów.
- Pokazujemy, że sztuczna inteligencja buduje niewłaściwy wzorzec piękna. Sztuczna inteligencja karmi się naszymi danymi. Kiedy z niej korzystamy, ona się na nas uczy. W tej chwili z chata GPT korzysta około 200 mln osób, więc w porównaniu do 8 miliardów osób na świecie jest to wciąż bardzo mało. W świecie nie jest to takie powszechne, jak nam by się wydawało. Ze sztucznej inteligencji korzystają zazwyczaj ludzie biali, prawdopodobnie wyglądają jak my, w związku z czym, jak powiemy AI, żeby pokazała nam piękną kobietą, to pokaże białą, blondynkę, chudą z niebieskimi oczami. Jak się mają w tym odnaleźć dziewczynki z Afryki czy po prostu o innej sylwetce? Na tej lekcji dyskutujemy, pokazujemy różnorodne wzorce piękna - wyjaśniła Jowita Michalska.
Martyna Wojciechowska podkreśliła, że zszokowały ją wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie marki Dove.
- 55 proc. kobiet jest niezadowolonych ze swojego wyglądu, 16 proc. kobiet oddałoby 5 lat swojego życia, żeby wyglądać idealnie. Nie wiem jak was, ale mnie to przeraża. Ciekawe jest też to, że 30 proc. kobiet, mimo że wie, że te obrazy są wygenerowane przez sztuczną inteligencję, to nadal odczuwa pragnienie, żeby tak właśnie wyglądać. Bierne scrollowanie treści w social mediach i obrazy, które nas zalewają, mogą być po prostu bardzo niebezpieczne dla nas dorosłych, ale wyobraźmy sobie, jaki to ma wpływ na młode pokolenie - wskazała dziennikarka.
Całą rozmowę znajdziesz w materiale wideo na górze strony.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Aplikacja, która rozpoznaje chorobę mózgu. "Wykrywamy 96-7 proc. osób chorych"
- Sztuczna inteligencja zagraża influencerom? "Istnieje duże ryzyko"
- Wytwór AI tworzy sztukę. Sprawdziliśmy, czy dzieło można sprzedać w galerii
Źródło zdjęcia głównego: Michał Żebrowski/East News