Elevator pitch – jak zaprezentować się w błyskawicznym tempie?

Źródło: Dzień Dobry TVN
Sztuka nauki języków
Sztuka nauki języków
Pasja od dzieciństwa
Pasja od dzieciństwa
Bracia, których łączy pasja do budowania
Bracia, których łączy pasja do budowania
Nieznana pasja Sławomira Łosowskiego
Nieznana pasja Sławomira Łosowskiego
 Połączyła ich miłość i pasja
Połączyła ich miłość i pasja
Koronka Szydełkowa to jej pasja życiowa - poprawione
Koronka Szydełkowa to jej pasja życiowa - poprawione
Skąd nazwa tej metody? Elevator pitch w bezpośrednim tłumaczeniu z angielskiego oznacza "skok windy". Winda na przemieszczenie się z parteru na ostatnie piętro potrzebuje właśnie około 30 sekund, stąd nazwa określająca tę metodę błyskawicznej prezentacji.

Obecnie czas stał się bardzo cennym towarem, dlatego poszukuje się możliwości jego zaoszczędzenia w każdym obszarze. Może to dotyczyć prezentacji określonej marki, produktu czy autoprezentacji.

O czym powinno się mówić w elevator pitch?

Według brytyjskiego polityka Anthony’ego Edena dobre przemówienie powinno mieć interesujący początek i zakończenie a, co niezwykle istotne, zakończenie powinno być bardzo blisko początku, czyli nie może być ono zbyt długie. I to jest właśnie kwintesencja elevator pitch. Co do zasady przemowa taka nie powinna trwać dłużej niż 30 sekund oraz przekraczać 200 słów. Zadaniem elevator pitch w marketingu, ale też w innych obszarach, jest wstępne zainteresowanie rozmówcy naszą ofertą. Jeśli prezentacja zakończy się sukcesem, to wtedy w czasie kolejnych spotkań można będzie przedstawić więcej szczegółów naszej propozycji.

Jeśli elevator pitch dotyczy projektu, którym chcemy zainteresować partnerów biznesowych, najlepiej rozpocząć od przedstawienia głównej jego idei, by nieco później przejść do bardziej szczegółowego opisu przedsięwzięcia.

Elevator pitch – cechy wzorcowej przemowy

Amerykanin Chris O’Leary opracował dziewięć punktów, które dokładnie opisują, jakie cechy powinna mieć dobra elevator pitch. Przede wszystkim musi być zwięzła i w kilku, maksymalnie kilkunastu zdaniach oddać najistotniejsze elementy przekazu. Druga cecha to jasność – przekaz w elevator pitch musi być zrozumiały. Dlatego powinno się unikać używania zbyt skomplikowanych treści. Trzecia cecha to istotność. W przemowie muszą się znaleźć wyłącznie treści istotne dla odbiorcy, ponieważ ograniczony czas nie pozwala na zbytnie oddalenie się od głównego tematu elevator pitch. Niezwykle ważnym elementem przemowy będzie wiarygodność. Wielką sztuką jest w tak krótkim czasie przekonanie rozmówców, że to właśnie nasz projekt jest najlepszy. Kolejne przykłady istotnych elementów elevator pitch to: treściwość (w trakcie prezentacji trzeba wskazywać fakty i rzeczowe argumenty), konkretność (prezentacja musi być pozbawiona nieistotnych szczegółów, które mogą wpłynąć na jasność przekazu) oraz stosowność (elevator pitch musi być idealnie dostosowana do konkretnego odbiorcy). Dwa pozostałe elementy przykładowej elevator pitch to spójność oraz dialogowość. Ta pierwsza cecha oznacza, że w ramach przemowy nie powinno się zbytnio ubarwiać czy zmyślać – w pewnym momencie spójność wypowiedzi może się rozpaść. Natomiast dialogowość oznacza, że prezentacja zapadnie słuchaczom w pamięć i sprowokuje ich do dyskusji na ten temat.

Elevator pitch jako rodzaj autoprezentacji

Elevator pitch zyskuje coraz większą popularność w procesie rekrutacji. W ramach autoprezentacji na rozmowie kwalifikacyjnej poleceniem w największym stopniu odpowiadającym zasadzie elevator pitch będzie: „proszę powiedzieć coś o sobie”. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że 30 sekund to tak mało czasu, że nie musimy specjalnie przygotowywać się do rozmowy. Nic bardziej mylnego. Właśnie przez to, że czas jest tak bardzo ograniczony, trzeba perfekcyjnie przygotować się do tego zadania. Pracodawca musi bowiem usłyszeć możliwie jak najwięcej informacji, aby dał się przekonać do powierzenia nam danego stanowiska. Według ekspertów, aby dobrze przygotować elevator pitch, trzeba odpowiedzieć na cztery pytania. Pierwszym z nich będzie pytanie u umiejętności, czyli co robimy najlepiej. Odpowiedź ma przekonać pracodawcę, że posiadamy przydatne kwalifikacje. Dlatego trzeba dokładnie przemyśleć to, co potrafimy robić naprawdę dobrze, a także jakie umiejętności i cechy sprawiają, że idealnie do tej pracy pasujemy. Co bardzo ważne – nie może to być wyuczona na pamięć regułka. Sami musimy czuć, że to prawda, dzięki czemu łatwiej będzie przekonać pracodawcę do naszej osoby. Druga kwestia to mocne strony. To wbrew pozorom może być duży problem, zwłaszcza dla osób wychowanych w przekonaniu, że mówienie o sobie dobrze, to przechwalanie się. Niestety nikt za nas nie przedstawi pracodawcy naszej oferty. Jeżeli mamy duży problem z tym zagadnieniem, to warto poprosić bliskie osoby o pomoc. Trzecia kwestia to określenie celu zawodowego, czyli czego chcemy dokonać w danej firmie. Może to być chęć rozwinięcia konkretnych kwalifikacji i umiejętności czy też może wprowadzenia w życie własnych pomysłów dotyczących organizacji. I wreszcie dlaczego chcemy podjąć akurat to wyzwanie? Nasz rozmówca będzie chciał wiedzieć, dlaczego zdecydowaliśmy się aplikować akurat na to stanowisko. Dobre przygotowanie się pozwoli na zaprezentowanie wszystkich naszych zalet w ramach 30-sekundowej elevator pitch.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Klaus Vedfelt/GettyImages

podziel się:

Pozostałe wiadomości