Fundraising – na czym polega? Jak działają organizacje pozarządowe w Polsce?

photo_8920928
Źródło: Dzień Dobry TVN
Gwiazdy Dobroczynności
Gwiazdy Dobroczynności
Maja Ostaszewska - Gwiazda Dobroczynności
Maja Ostaszewska - Gwiazda Dobroczynności
Gala „Gwiazdy dobroczynności 2022”
Gala „Gwiazdy dobroczynności 2022”
Bal Gwiazd Dobroczynności 2021
Bal Gwiazd Dobroczynności 2021
Mateusz Damięcki „Gwiazdą Dobroczynności” za inspirowanie do pomagania
Mateusz Damięcki „Gwiazdą Dobroczynności” za inspirowanie do pomagania
„Fundraising” oznacza „zbierać fundusze”. Słowo pochodzi z języka angielskiego, w Polsce zaczyna być coraz bardziej znane. Fundraising jest procesem, który prowadzi do pozyskania funduszy na różne cele społeczne i umożliwia działalność organizacjom pozarządowym.

Co to jest fundraising?

Jest to po prostu pozyskiwanie funduszy na cele non-profit. Fundraiser, czyli osoba zajmująca się działalnością tego rodzaju, zwraca się do określonych podmiotów z prośbą o wsparcie jakiegoś działania dla dobra społecznego. Fundraising wykorzystuje sposoby takie jak kwesty, loterie, aukcje, kampanie. Do kampanii fundraisingowych należy między innymi „1% podatku”. Zbiórka pieniędzy możliwa jest dzięki nawiązywaniu kontaktów z wszelkimi instytucjami: fundacjami dobroczynnymi, instytucjami rządowymi, firmami. Fundraiserami bywają organizacje religijne, szpitale, hospicja, szkoły, organizacje naukowe. Najbardziej znane w Polsce kampanie fundraisingowe to Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy czy Pajacyk.

Fundraiser – kto to jest?

Fundraiser to osoba, która zawodowo zajmuje się fundraisingiem. Poszukując środków finansowych, fundraiser zwraca się do instytucji, które te środki najpewniej posiadają. Musi przedstawić projekt działania, które przyniesie wymierne korzyści jakiejś części społeczeństwa, np. dzieciom z domu dziecka, osobom chorym, starszym czy potrzebującym zwierzętom. Fundraiser staje przed trudnym zadaniem przekonania firmy czy instytucji, że podjęte kroki przełożą się na konkretne efekty. Dlatego też profesjonalista, jakim musi być fundraiser, wykorzystuje odpowiednie narzędzia, przy pomocy których jest w stanie przekonać sektor biznesu do swoich zamierzeń. To także on przygotowuje plan działań oraz argumentację i dba o jak najlepsze i szczere relacje z firmami, od których pragnie uzyskać wsparcie.

Kim jest fundraiser?

związany jest z działalnością organizacji pozarządowych, jednak może dotyczyć także działalności partii politycznych. Najistotniejsze w przypadku działań fundraisera jest budowanie relacji z potencjalnym darczyńcą. Tylko fundraising zbudowany na mocnych podstawach może przynieść oczekiwane korzyści. Jednorazowe wsparcie ze strony instytucji czy firmy nic nie zmieni, przygodna wpłata dokonana pod wpływem impulsu nie stanie się przyczynkiem do wielkich zmian. Co innego działania z pełnym przekonaniem, oparte na wzajemnych relacjach, poszanowaniu i zrozumieniu.

Stąd też przekonanie, że fundraiserem nie może być każdy, ponieważ nie każdy będzie potrafił zbudować takie relacje i odpowiednio o nie zadbać. Fundraising jest procesem zakorzeniania się w pewnym otoczeniu i ciągłej z nim współpracy polegającej na zdobywaniu pieniędzy na określony cel społeczny.

Idea fundraisingu jest bardzo wartościowa. Choć kampanie fundraisingowe wciąż jeszcze spotykają się z podejrzliwością i niezrozumieniem, to zyskują coraz większą popularność również w Polsce.

Kampania fundraisingowa

Istnieje kilka rodzajów kampanii fundraisingowych

  • Direct mail fundraising - czyli listy fundraisingowe. Jest to metoda, która wykorzystuje zasady bezpośredniego marketingu, a polega na rozsyłaniu do osób z bazy danych fundacji listów z prośbą o finansowe wsparcie danej działalności. W najlepszym przypadku, wykorzystując tę metodę, fundraiser może zdobyć poparcie na poziomie 15%.
  • Direct e-mail fundraising t - o działanie analogiczne do poprzedniego, jednak wykonywane przy pomocy internetu.
  • Direct debit polega z kolei na przeprowadzaniu bezpośrednich rozmów z potencjalnymi darczyńcami (na ulicy, w miejscach publicznych, ale również w domach).

Bardzo efektywną kampanią, która w Polsce przynosi naprawdę dobre rezultaty jest kampania „1% podatku”. Jej celem jest nakłonienie jak największej liczby obywateli do przekazania podczas corocznego rozliczania PIT 1% podatku na cel charytatywny lub społeczny. W 2018 roku fundraising w Polsce tylko poprzez tę kampanię przyniósł ponad 760 mln złotych.

Fundraising po polsku

Organizacją polskich fundraiserów jest Polskie Stowarzyszenie Fundraisingu . Popularnymi w naszym kraju akcjami fundraisingowymi są np. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, SOS Wioski Dziecięce, Pajacyk.

Na czym polegają zbiórki fundraisingowe? WOŚP funkcjonuje od roku 1993, jest fundacją zbierającą fundusze na cele związane z ochroną zdrowia. Każdego roku na początku stycznia odbywa się wielki finał, podczas którego organizowana jest kwesta publiczna na ulicach całej Polski, koncerty i licytacje, z których dochód przeznaczony jest na konkretny cel. Przez cały rok Fundacja WOŚP finansuje kilka programów medycznych.

SOS Wioski Dziecięce to pozarządowa organizacja charytatywna, która pomaga opuszczonym i osieroconym dzieciom. Organizacja regularnie prowadzi jednorazowe zbiórki, działa również w oparciu o zbiórkę funduszy z przekazanego 1% podatku.

Pajacyk to z kolei program dożywiania dzieci, który proponuje kilka form możliwej pomocy finansowej dla najmłodszych.

Światowy Dzień Organizacji Pozarządowych

Światowy Dzień Organiacji Pozzarządowych, tudzież dzień trzeciego sektora powołany został 7 kwietnia 2010 r. przez 12 państw Bałtyckiego Forum Organizacji Pozarządowych. Pierwsze obchody miały miejsce 27 lutego 2014 roku w Helsinkach. Święto powstało, aby wyrazić wdzięczność wobec NGO-sów, tego co robią dla świata, ludzi, zwierząt itd. Organizacje pozarządowe są prywatne i powstają z inicjatywy ich założycieli, ale działają w interesie publicznym, dal dobra ogółu.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Adrian Adamczyk/Diana Ryściuk

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Sprawdź więcej modowych inspiracji!
Materiał promocyjny

Sprawdź więcej modowych inspiracji!