Nieuczciwe praktyki influencerów
W 2021 roku UOKiK postanowił zająć się influencerami, a zwłaszcza ich działalnością reklamową w internecie. W ostatnich latach w Polsce influencer marketing bardzo się rozrósł i wiele firm stawia na niego w swoich kampaniach reklamowych. Bardzo często jednak popularne osoby nie informowały swoich odbiorców o tym, że produkt czy usługa, którą polecają, nie jest efektem ich faktycznego zadowolenia, a tak naprawdę płatną współpracą.
Praca w blogosferze
Ukrywanie reklam to jeden problem. Drugim, dużo bardziej niebezpiecznym dla odbiorców, jest reklamowanie podróbek i niesprawdzonych produktów czy firm. Wiele osób zostało oszukanych, a to zjawisko nazwane zostało scamem. Więcej pisaliśmy o tym we wrześniu (link poniżej), gdy UOKiK po raz pierwszy ogłosił, że zajmie się tym procederem i zacznie wyciągać konsekwencje.
Jak zgłosić influencera do UOKiK?
Kolejnym krokiem walki urzędu z nieuczciwym influencer marketingiem jest zachęcanie odbiorców do współpracy. Urząd apeluje o zgłaszanie wszelkich przypadków podejrzanych wpisów w serwisach społecznościowych. Wystarczy napisać maila z opisem sytuacji na scam@uokik.gov.pl.
Zgłoszenia są anonimowe, a być może dzięki nim internet choć trochę uwolni się od naciągania jego użytkowników na kiepskiej jakości, a niekiedy niebezpieczne produkty i usługi.
Zobacz także:
- Ile zarabiają influencerzy? "Są to gigantyczne kwoty"
- Nieistniejący celebryci podbijają sieć i zarabiają miliony. "Czasami trudno ich odróżnić od realnych ludzi"
- Filet - psi influencer. "Jest adoptowany i namawia innych do adopcji"
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: UOKiK
Źródło zdjęcia głównego: athima tongloom/Getty Images