"Tramwaj nad morze". Koniec z przedziałami w pociągach? Pasażerowie zawiedzeni pomysłem PKP

Kobieta czyta książkę w pociągu
PKP. Wycofano pociągi z przedziałami
Źródło: vgajic/Getty Images
Polacy przygotowują się do wakacji, dlatego tym samym tropem podążają przewoźnicy, którzy dbają o zapewnienie transportu podróżującym na Pomorze Zachodnie. W tym roku PKP IC zaproponowało nietypowe rozwiązanie na linii Łódź-Warszawa-Kołobrzeg. Pomysł na nocne kursy w pociągach bez przedziałów i wagonów wzbudził kontrowersję.

Wakacje 2022. Pociągiem bez przedziałów nad morze

Przewoźnik dalekobieżny PKP IC ustalił, że podczas tegorocznego okresu wakacyjnego w każdą noc z piątku na sobotę na linii Łódź-Kołobrzeg (przez Warszawę) będą kursowały elektryczne zespoły EZT, czyli bezprzedziałowe ED-160 Flirt.

Co to oznacza w praktyce? Podróżni, którzy chcą w sezonie letnim dostać się ze środkowej Polski na Pomorze Zachodnie, będą musieli spędzić kilka, a uwzględniając opóźnienia, nawet kilkanaście godzin w pociągu bez wagonów, który wyglądem przypomina tramwaj i jest dostosowany wyłącznie do dziennych przejazdów.

Podróże samolotem i nie tylko 

Źródło: Dzień Dobry TVN
Słuchają się jej samoloty
Słuchają się jej samoloty
Czego nie wiesz o lataniu?
Czego nie wiesz o lataniu?
Spełniamy podniebne marzenie
Spełniamy podniebne marzenie
Rowerem przez Afrykę
Rowerem przez Afrykę
Jak wygląda życie polskich nomadek?
Jak wygląda życie polskich nomadek?
Robert Szulc zakończył podróż dookoła świata
Robert Szulc zakończył podróż dookoła świata

Wszystko to ma bezpośrednie przełożenie na komfort podróży.

- To niewątpliwie eksperyment na żywym organizmie. Fotele nie są zbyt wygodne do tak długiej jazdy i spania, miejsca na nogi też nie jest zbyt dużo - komentuje dla WP.pl Piotr Rachwalski, były szef Kolei Dolnośląskich.

Rzeczniczka z biura prasowego PKP IC Anna Zakrzewska przekonuje jednak, że przewoźnicy widzą w tej idei same plusy. - Skład będzie kursował w okresie wakacji w kategorii Intercity, co oznacza, że podróżni otrzymają wyższy standard podróży (aktualnie pociąg kursuje w kategorii TLK) - tłumaczy w rozmowie z Wirtualną Polską. Wspomina też o zapewnionej w ED-160 klimatyzacji oraz udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami.

PKP IC proponuje nocne kursy bez przedziałów - opinie

Podróżujący mają jednak zupełnie inne zdanie niż przedstawiciele PKP IC. Wizja przebywania na tym samym, nieoddzielonym niczym obszarze z dziesiątkami obcych osób nie napawa ich optymizmem. Co ciekawe, podobne rozwiązanie zaproponowano już kilka lat temu z tą różnicą, że pociąg kursował w góry, a nie nad morze. Pojawiły się wówczas bardzo krytyczne komentarze wśród pasażerów.

- Tramwaj na trasę kilkuset kilometrów? W Europie Zachodniej tylko w Polsce jest takie rozwiązanie. (...) Męczarnia całą noc: światło w oczy, komunikaty od konduktora z głośnika co stację, przeciągi i strach przed kradzieżami. (...) Jazda jak w SKM - cytuje Wirtualna Polska.

Podobnymi spostrzeżeniami podzielił się Piotr Rachwalski, analityk rynku transportowego. Ekspert przyznał, że komfort podróży w tzw. bezprzedziałowcach zakłócają stojące nad siedzącymi pasażerami osoby, które kupiły bilety bez wskazanego miejsca. Dodatkowym problemem mogą być wszelkie awarie, które w przypadku pociągów z przedziałami udawało się w szybkim tempie naprawić, odczepiając wagony.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Berenika Olesińska

Źródło: WP.pl

Źródło zdjęcia głównego: vgajic/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana