Program Czyste Powietrze rusza na nowych zasadach. Dotacja może wynieść nawet 136 tys. zł

dym z komina, zanieczyszczanie powietrza
Program Czyste powietrze plus - zasady, kwota, wniosek
Źródło: Thomas Durka/Getty Images
Z początkiem 2023 roku rusza nowa odsłona programu Czyste Powietrze Plus. W ten sposób rząd zamierza pomóc w wymianie pieców ogrzewających domy jednorodzinne. Co należy zrobić, by otrzymać dofinansowanie? Kiedy złożyć wniosek?

Program Czyste Powietrze Plus – kto może skorzystać i od kiedy będzie można składać wnioski?

Program Czyste Powietrze Plus powstał, aby poprawić jakość powietrza w Polsce. W tym celu konieczna jest eliminacja największego źródła smogu, czyli domowych pieców na paliwa stałe. Nabór wniosków rusza 3 stycznia 2023 roku. Beneficjentami programu mogą być osoby fizyczne, które są właścicielami bądź współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych bądź wydzielonych w budynkach jednorodzinnych lokali mieszkalnych z wyodrębnioną księgą wieczystą. Muszą oni mieć dochód roczny nieprzekraczający łącznej kwoty dochodów w wysokości 135 tysięcy złotych. 

Ekologiczne rozwiązania

elektrośmieci
Źródło: Dzień Dobry TVN
Elektrośmieci to nie są zwykłe śmieci
Elektrośmieci to nie są zwykłe śmieci
W poszukiwaniu ekogadżetów
W poszukiwaniu ekogadżetów
Ekopatrol – na ratunek zwierzętom
Ekopatrol – na ratunek zwierzętom
Technologie w służbie ekologii
Technologie w służbie ekologii

Program "Czyste Powietrze" na nowych zasadach

W programie rozróżnia się przyszłych beneficjentów oraz wysokość dotacji na trzy kategorie. Są one zależne od dochodów osób, które skorzystają ze wsparcia. Zmiana ta weszła w życie 3 stycznia 2023 roku, jednocześnie podwyższono również progi oraz kwoty dotacji.

Nowe progi i wysokość dotacji:

  • przy dofinansowaniu podstawowym próg dochodowy wzrasta do 135 tys. zł ze 100 tys. zł - maksymalna kwota wynosi 66 tys. zł (do tej pory było to 30 tys. zł)
  • przy podwyższonym dofinansowaniu próg dochodowy wynosi 1894 zł na osobę w gospodarstwie wieloosobowym (było 1564) i 2651 zł w gospodarstwie jednoosobowym (było 2189) - maksymalna wysokość dotacji wynosi 99 tys. zł (było 47 tys. zł)
  • przy najwyższym wymiarze próg dochodowy wynosi 1090 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych (było 900) i 1526 zł w gospodarstwach jednoosobowych (było 1260) - maksymalna kwota dotacji przy tzw. pełnej termomodernizacji wynosi 136 tys. zł (było 79 tys. zł)

W nowej odsłonie programu zagwarantowane jest również dodatkowe dofinansowanie audytu energetycznego budynku do kwoty 1200 zł, będące kosztem kwalifikowanym. Nie jest ono wliczane do limitu maksymalnej kwoty dotacji określonej dla poszczególnych rodzajów przedsięwzięć.

Program Czyste Powietrze Plus – co zrobić, by otrzymać dofinansowanie?

Warunkiem wypłaty prefinansowania jest przesłanie wniosku o dotację (szczegółowe informacje o wniosku niżej), umowy z wykonawcą na przeprowadzenie prac remontowych, a także wykonanie audytu energetycznego lokalu bądź budynku. Audyt jest niezbędny do uzyskania kompleksowego dofinansowania na termomodernizację. Można zawrzeć do trzech umów z wykonawcami. Mogą być dostarczone na etapie uzupełniania wniosku, na co wnioskodawcy będą mieli 10 dni roboczych.

Prefinansowanie w wysokości do 50 proc. najwyższej możliwej wysokości dotacji, przypadającej dla danego wykonawcy, będzie wypłacane bezpośrednio na jego konto. Wszystko zgodnie z maksymalnymi poziomami dofinansowania oraz warunkami programu.

Program Czyste Powietrze Plus – jak złożyć wniosek?

Dokumenty będzie można składać wyłącznie za pośrednictwem generatora wniosków o dofinansowanie NFOŚiGW (GWD). Wnioski będzie można podpisać elektronicznie profilem zaufanym. W przypadku braku możliwości złożenia podpisu w ten sposób należy wydrukować formularz, podpisać ręcznie i przesłać pocztą lub przekazać za pośrednictwem punktu informacyjno-konsultacyjnego w gminie.

Sam formularz wniosku o dofinansowanie zostanie poszerzony o dodatkowe warunki związane z prefinansowaniem, jeśli wnioskodawca zadeklaruje chęć skorzystania z niego.

Rozpatrzenie wniosku powinno trwać nie dłużej niż 14 dni. Następnie w ciągu dwóch tygodni od zawarcia umowy z beneficjentem będzie uruchomiona transza zaliczkowa na konto wykonawcy prac remontowych, czyli 50 proc. przyznanej wartości dotacji - jako część jego wynagrodzenia.

Po zakończeniu prac właściciel domu jednorodzinnego składa końcowy wniosek o płatność, zawierający ostateczną fakturę, protokół odbioru, który będzie dokumentował wykonanie całości prac oraz potwierdzenie uregulowania wkładu własnego przez beneficjanta. Rozpatrzenie wniosku o płatność przez właściwy terytorialnie wojewódzki fundusz ochrony środowiska i gospodarki wodnej, wraz z wypłatą pozostałych pieniędzy z dotacji, powinno nastąpić w ciągu 30 dni od daty złożenia dokumentu.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Więcej przeczytasz na TVN24

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!