Newsy

Dzwoni do Ciebie podejrzany numer telefonu? Lepiej nie odbieraj, to mogą być oszuści

Newsy

Autor:
Teofila
Siewko
Źródło:
TVN 24
Kobieta z telefonem

Biuro Informacji Kredytowej (BIK) ostrzega przed oszustami, którzy wyłudzają pieniądze przez telefon. W minionym kwartale dokonano ponad 1800 prób takich wyłudzeń na łączą kwotę 598 tysięcy złotych. Na czym polega nowe oszustwo? Na co uważać?

Wyłudzenia przez telefon

Eksperci BIK obserwują aktywność oszustów, którzy dzwonią i podszywają się pod znane firmy i instytucje zaufania publicznego. Wykorzystują przy tym zaskoczenie, ludzką naiwność bądź nieuwagę.

- W ostatnim kwartale odnotowano ponad 1800 prób wyłudzeń na łączną kwotę 598 tys. zł. Skala nieraportowanych ataków oszustów jest wielokrotnie większa, mnożą się także rozmaite metody działania złodziei danych - podało Biuro Informacji Kredytowej.

Jak nie dać się oszukać?

Uwaga! Kradzieże „na klamkę”
Uwaga! Kradzieże „na klamkę”Dzień Dobry TVN
wideo 2/5

Najczęściej ofiarami padają osoby, których dane wyciekły. W ten sposób oszuści pozyskują numery telefonów. Połączenia wyświetlają się jako prawdziwy numer, czym usypiają czujność. Celem oszustwa jest przejęcie danych personalnych, które stanowią przepustkę do uzyskania korzyści finansowych. Dzięki tym danym są w stanie nie tylko założyć konto w banku, ale również zaciągnąć liczne pożyczki.

- Złodzieje podczas rozmowy brzmią bardzo profesjonalnie, stosując chwyty socjotechniczne, element zaskoczenia, wykorzystują ludzką naiwność lub nieuwagę - podkreśla BIK.

Na co uważać, odbierając telefon

Złodzieje, próbujący wyłudzić dane personalne opisują sytuację kryzysową, która wymaga działania odbiorcy, aby uniknąć strat. Jak wyjaśnia szef bezpieczeństwa BIK Andrzej Karpiński: "Rozmowy nawiązywane przez złodziei danych mogą trwać długo. Z jednej strony (...) przestępcy z wykorzystaniem narzędzi potrafią przełączać rozmowę do innych fałszywych "konsultantów", aby upozorować prawdziwy kontakt np. z bankiem. Z drugiej strony ofiara narażona jest na sugestywne socjotechniki".

Osoba znajdująca się pod presją, odbierająca telefon z zaskoczenia, łatwiej ulega takiej socjotechnice. W takim przypadku należy stosować zasadę ograniczonego zaufania, a najlepiej jak najszybciej się rozłączyć. Jeżeli mamy wątpliwości, czy osoba kontaktująca się z nami faktycznie była pracownikiem danej firmy, to najlepiej upewnić się dzwoniąc na oficjalną infolinię.

Nie powinno się także oddzwaniać na nieznane numery. Takie działanie może spowodować przekierowanie do krajów, z którymi połączenie obciążone jest podwyższoną opłatą.

Więcej przeczytasz na TVN24

Zobacz także:

  • 30 lat doświadczenia
  • Od 2014 roku z misją w Ukrainie, z biurem pomocowym w Kijowie
  • Opiera się na 4 zasadach: humanitaryzmu, bezstronności, neutralności i niezależności
  • Regularnie publikuje raporty finansowe ze swoich działań

Autor:Teofila Siewko

Źródło: TVN 24

Źródło zdjęcia głównego: Halfpoint Images/Getty Images

Pozostałe wiadomości