Newsy

6-latek zmarł na zawał serca. Do tragedii doszło po tym, gdy chłopiec wypił bardzo popularny napój

Newsy

Autor:
Teofila
Siewko
Źródło:
parenting.pl/ncez.pzh.gov.pl/mirror.co.uk
Francisco Cervantes

Tragedia miała miejsce w kwietniu tego roku, kiedy 6-letni Francisco Cervantes przebywał u swojej babci. W pewnym momencie chłopiec bardzo źle się poczuł. Po przewiezieniu go do szpitala lekarze stwierdzili u dziecka zawał serca. Do jakich wniosków doszli medycy?

6-latek zmarł na zawał serca po wypiciu napoju energetycznego

15 kwietnia 2022 roku Francisco Cervantes odwiedzał babcię mieszkającą w północno-wschodnim Meksyku, w Matamoros. W trakcie odwiedzin wypił całą szklankę popularnego energetyka. Jak twierdzą świadkowie, maluch był bardzo spragniony i napój wypił duszkiem. Babcia nie zauważyła, że dziecko sięga po picie. Niemal natychmiast chłopiec zaczął czuć się bardzo źle. Po przewiezieniu go do miejscowego szpitala przez krewnych, stwierdzono ostre zatrucie oraz atak serca. Przez kolejnych 6 dni 6-latka utrzymywano w śpiączce farmakologicznej. Niestety w tym czasie lekarze stwierdzili u niego śmierć mózgu. Matka zgodziła się na odłączenie syna od aparatury podtrzymującej życie dopiero po 7 dniach.

Co wpływa na rozwój dziecka?

Jak wspomagać rozwój ruchowy malucha?
Jak wspomagać rozwój ruchowy malucha? Dzień Dobry TVN
wideo 2/5

Lekarze uważają, że do zawału mógł się przyczynić napój energetyczny, a także dodatkowe problemy zdrowotne, które nie zostały odpowiednio wcześnie wykryte. Jak podaje "Daily Mirror", według badania z 2019 roku ("Wpływ konsumpcji napojów wysokoenergetycznych na parametry elektrokardiografii i ciśnienie krwi"), aż 34 osoby zmarły po wypiciu napojów energetycznych. Ich spożycie wiązało się z zawałem mięśnia sercowego, ale również z zatrzymaniem akcji serca, skurczem naczyń wieńcowych oraz rozwarstwieniem się tętnicy wieńcowej.

Niebezpieczne napoje dla dzieci

W napojach energetycznych znajdują się przede wszystkim takie składniki, jak tauryna i kofeina. Ponadto, ekstrakt z guarany, wyciągi z żeń-szenia oraz inozytol, cukry proste, substancje konserwujące, czasem także witaminy z grupy B itd. Zawartość substancji energetyzujących, czyli kofeiny i tauryny jest za wysoka dla dzieci. W przeciętnym napoju energetycznym wynosi dla kofeiny około 80 mg/250 ml oraz od 500 do 1000 mg tauryny na 250 ml napoju.

Spożycie przez dziecka dużych ilości kofeiny, czyli powyżej 5 mg/kg masy ciała powoduje wzrost ciśnienia tętniczego krwi. To w konsekwencji może prowadzić do zaburzenia snu, pracy serca, a u dzieci chorych na choroby sercowo-naczyniowe może prowadzić nawet do poważniejszych problemów. Do szczególnej grupy ryzyka zalicza się dzieci z cukrzycą, chorobami nerek, chorobami wątroby, nadczynnością tarczycy i wspominanymi już chorobami sercowo-naczyniowymi.

Zobacz także:

  • 30 lat doświadczenia
  • Od 2014 roku z misją w Ukrainie, z biurem pomocowym w Kijowie
  • Opiera się na 4 zasadach: humanitaryzmu, bezstronności, neutralności i niezależności
  • Regularnie publikuje raporty finansowe ze swoich działań

Autor:Teofila Siewko

Źródło: parenting.pl/ncez.pzh.gov.pl/mirror.co.uk

Źródło zdjęcia głównego: Eisenlohr/Getty Images

Pozostałe wiadomości