Newsy

W Polsce pojawił się nowy narkotyk. Jak bardzo jest niebezpieczny?

Newsy

EyeEmSebastian Leesch / EyeEm/Getty Images

Główny Inspektorat Sanitarny poinformował, że od kilku miesięcy docierają do niego informacje o nowej niebezpiecznej substancji nazywanej MDMB-4en-PINACA. Jej zażycie może się zakończyć poważnym zatruciem, a nawet śmiercią.

MDMB-4en-PINACA - jak niebezpieczny jest nowy narkotyk?

GIS podaje, że narkotyk ten może przybierać postać mieszanek do palenia, proszków, kartoników nasączonych substancją i liquidów do e-papierosa.

Inspektorat podkreśla, że ze względu na swoją wysoką moc, MDMB-4en-PINACA może stwarzać wysokie ryzyko poważnych zatruć, które czasami mogą być śmiertelne.

Po zażyciu MDMB-4en-PINACA mogą wystąpić halucynacje, paranoja, psychoza, agresywne i gwałtowne zachowanie; strach i niepokój; zniekształcone postrzeganie czasu; nudności i wymioty; letarg; zaburzenia motoryki; zaczerwienienie spojówek oczu; objawy sercowo-naczyniowe (nadciśnienie, tachykardia, ból w klatce piersiowej, zawał mięśnia sercowego, udar), a także drgawki, konwulsje, utrata przytomności i śpiączka.

GIS ostrzega przed narkotykami i dopalaczami

Główny Inspektor Sanitarny zwraca uwagę na niebezpieczeństwo związane z użyciem nowych narkotyków, zwanych popularnie "dopalaczami".

- Produkty sprzedawane jako tabletki, proszki, ziołowe mieszanki, jak również liquidy do palenia, często zmieniają skład i stężenie. Użytkownicy często nie są świadomi, jakie substancje spożywają, co powoduje trudności w niesieniu pomocy przez służby medyczne – zaznacza GIS.

Sanepid przypomina też w ostrzeżeniu, że za wprowadzanie do obrotu, przetwarzanie, posiadanie, przywóz i wywóz nowych substancji psychoaktywnych grozi kara grzywny, ograniczenia lub pozbawienia wolności.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Narkotyki – wakacyjne zagrożenie

Autor: Katarzyna Oleksik

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: EyeEm

Pozostałe wiadomości