Najgorsze wpadki fryzjerów. "Ta przemiana nie miała prawa się udać"

Największe wpadki fryzjerskie - metamorfozy
Metamorfozy
Źródło: Zasoby własne
Wizyta u fryzjera, choć powinna być relaksująca, często staje się powodem do płaczu. Co zrobić, gdy na głowie wydarzy się tragedia? Jak wybierać specjalistów? O największych wpadkach fryzjerskich, które trzeba było ratować, opowiada fryzjer i szkoleniowiec - Piotr Adaszkiewicz.

Fryzjerskie wpadki - jak ich uniknąć?

Dagmara Olszewska, dziendobry.tvn.pl: Na co powinniśmy zwracać uwagę przy wyborze fryzjera, by uniknąć niespodzianek podczas wizyty?

Piotr Adaszkiewicz, fryzjer i szkoleniowiec: Przy wyborze nowego fryzjera klienci powinni zwracać uwagę na to, czy mogą zapisać się na bezpłatną konsultację. To buduje obraz kultury pracy, tego, jak zostaniemy potraktowani, czy nasza wizja na fryzurę zostanie omówiona i dostosowana, czy jedynie ślepo odwzorowana. Takie spotkania z klientem są niezwykle istotne, zwłaszcza gdy do wykonania jest większa metamorfoza, czy koloryzacja rozjaśniająca. To pomaga określić plan działania i typ kolorystyczny tak, żeby całość była spójna. 

Czy można rozpoznać złego albo dobrego fryzjera jeszcze przed wizytą? 

Myślę, że należy zwracać uwagę na portfolio fryzjera, do którego się wybieramy. Żyjąc w dobie mediów społecznościowych, pojęcie estetyki jest bardzo ważne. Warto sprawdzić to, co prezentuje sobą firma. Dobrą praktyką jest także zagłębianie się w opinie, które klienci często zostawiają.

Agnieszka Cegielska
Naturalne sposoby na mocne włosy i paznokcie
Zdrowa dieta dla urody - jak zadbać o kondycję skóry, włosów i paznokci od środka?
Źródło: Dzień Dobry TVN

Na co uważać przy wyborze fryzjera?

Jak można odróżnić rzetelne doradztwo od naciągania na różne zabiegi w salonie? 

To jest trudne zagadnienie. Osobiście nie uczestniczyłem w tego typu wydarzeniach, ale wiem z doświadczenia klientek, że to niestety się zdarza. Najczęściej do nachalnego namawiania na usługi dochodzi w miejscach, gdzie brakuje klientów. Efektem tego są często źle dobrane lub niewłaściwie wykonane zabiegi.

Co skłania klientki do szukania specjalisty od "poprawienia" nowej fryzury?

Wiele klientek wierzy, że rozjaśnianie włosów bardzo je niszczy i gdy wychodzi od fryzjera z blondem, ale z lekko spalonymi włosami, uważa to za coś poniekąd normalnego. W wielu salonach pracuje się na wysokich stężeniach procentowych wody utlenionej. To powoduje, że reakcja zachodzi bardzo szybko, jednak mocno rozchyla łuskę włosa, przez co może dojść do uwrażliwienia. Pracując na mniejszych stężeniach, minimalizujemy ryzyko uszkodzenia, jednak w salonie trzeba spędzić więcej czasu. Kolejnym notorycznie popełnianym błędem jest brak umiejętności doboru technik. Nie można być specjalistą po jednym szkoleniu czy stażu. 

Jakie błędy najczęściej popełniają fryzjerzy?

Najczęściej błędy, z jakimi się spotykam, dotyczą zabiegów rozjaśniających. Niestety wciąż zdarza się, że klientki same w domu próbują przejść z brązu do platyny. Niektórzy fryzjerzy również nie znają podstaw kolorymetrii, przez co na głowie klienta wychodzi inny kolor, niż był zamierzony. Tutaj ponownie wracam do weryfikowania portfolio. To, że ktoś specjalizuje się w strzyżeniach, nie oznacza, że będzie równie dobry w koloryzacjach. Bardzo ciężkie do wyprowadzenia na prostą są koloryzacje po hennie, która często pod wpływem rozjaśniania wybija do słynnych zielonych pigmentów. 

Samodzielne farbowanie włosów - warto?

Czy często trzeba "ratować" klientki, które same, w domowym zaciszu podejmują się koloryzacji włosów?

Niestety to cały czas się zdarza. Pamiętajmy, że farby ogólnodostępne mają działać niezależnie od tego, kto po nie przyjdzie. Nieważne więc, czy to będzie blondynka, brunetka czy szatynka - efekt ma być widoczny od razu. Takie farby mają bardzo wysokie stężenia procentowe, bo firma, która je produkuje, nie może sobie pozwolić na to, że będą nieskuteczne. Nawet jeżeli za pierwszym razem efekt, jaki uzyskamy, będzie zadowalający, to każdy kolejny raz znacznie zwiększa ryzyko spalenia włosów.

Jakie największe wpadki fryzjerskie musiałeś ratować?

Zazwyczaj największe wpadki zdarzają się u osób, które chcą mieć na głowie blond. Te włosy są często popalone, zbyt żółte, wypłowiałe. Często klientki przychodzą do mnie, bo są niezadowolone z poprzedniego strzyżenia. W tym przypadku muszę skrócić włosy, zmienić formę fryzury, ale źle podcięte włosy rosną dużo szybciej niż te, które są spalone po całości. Pamiętam klientkę, która przez około 10 lat malowała włosy samodzielnie farbą z drogerii na ciemny brąz. Produkt tak głęboko wbił się jej we włosy, że niemal niemożliwym było wypłukanie go. Niestety, pani nie wytrzymała długo bez ingerencji we fryzurę i stwierdziła, że chce zostać blondynką. Byłem przerażony tym, co zastałem na jej głowie.

Jak wyglądała przemiana z tak ciemnego koloru do blondu?

Ta przemiana nie miała prawa się udać. Klientka zgłosiła się do fryzjera, który chcąc zrobić dekoloryzację, nałożył jej rozjaśniacz na całą długość włosów. Nie wziął pod uwagę około 6-centymetrowego odrostu, który znacznie szybciej reaguje, niż włosy wieloletnio przyciemniane. Ta wizyta skończyła się tak, że u nasady włosy były idealnie żółte, a reszta wcale nie zmieniła swojego odcienia. Gdy klientka trafiła do mnie, włosy były w opłakanym stanie. Postrzępione, przerzedzone, spalone, łamliwe. Poprawne doprowadzenie do blond włosów w takim stanie było po prostu fizycznie niemożliwe. Utargowaliśmy z klientką podcięcie ok. 2 cm i powrót do brązu oraz wyedukowaliśmy w zakresie pielęgnacji.

Co fryzjerom grozi za zniszczenie włosów?

Jeżeli klient ma dowody na to, że jego włosy zostały spalone czy zniszczone przez fryzjera, to może skierować sprawę do sądu. Znam też sytuacje, w których ujawniają się naciągacze. Pamiętam historię kobiety, która czterokrotnie podała różnych fryzjerów do sądu, oskarżając o spalenie włosów. Dwa razy sprawy wygrała, a dwa razy przegrała, bo okazało się, że po prostu to była kwestia wyłudzenia i chęć uzyskania odszkodowania. Inteligencja pracy fryzjera jest niezwykle istotna, dlatego często też zalecam po prostu zrezygnowanie z wykonania usługi. Zdarzają się osoby, które mają bardzo silny charakter i wymuszają wykonanie konkretnej usługi. Za efekty i ewentualne problemy będzie wtedy odpowiadał fryzjer.

Kiedy fryzjer powinien odmówić wykonania usługi?

Czynników do podjęcia takiej decyzji może być wiele. Przykładem są przepalone czy zbyt mocno uwrażliwione włosy, ogólna zła kondycja, czy uzależnienie od koloryzacji platynowej. Każdy przypadek należy rozpatrzyć indywidualnie, jednak istnieje duże ryzyko, że włosy podczas kolejnego zabiegu po prostu się wykruszą. Zwłaszcza gdy klient nie zgadza się na nic, co związane jest z rekonstrukcją. Do takich sytuacji należy podejść rozważnie i nie brać odpowiedzialności za coś, co może się stać z włosami mimowolnie. Oszacowanie problemu jest bardzo ważne. W większości przypadków wykonanie koloryzacji pewnie byłoby w porządku, jednak nie mamy pewności, w którym momencie włosy zaczną się wykruszać i jakie poniesiemy za to konsekwencje.

Jak uchronić klienta przed zniszczeniem włosów?

Ważnym elementem jest umiejętne poprowadzenie klienta za rękę, nauczenia go podstaw pielęgnacji od tej profesjonalnej strony. Coraz częściej zdarza się, że do salonów przychodzą osoby, które rozpoczęły świadomą pielęgnację. Czytają różne artykuły branżowe, sugerują się opiniami fryzjerów. Apeluję jednak o to, by zastanowić się, skąd czerpiemy wiedzę. Czy osoby w Internecie, których zdaniem się sugerujemy, faktycznie są autorytetem w dziedzinie włosów? Niestety w erze mediów społecznościowych produkty są polecane tylko dlatego, że polecający czerpie na tym korzyści materialne.

Największe wpadki fryzjerskie - metamorfozy
Metamorfozy
Największe wpadki fryzjerskie - metamorfozy
Źródło: Zasoby własne
Metamorfozy
Metamorfozy fryzjerskie
Metamorfozy
Źródło: Zasoby własne

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości