Praca zdalna. W jakiej sytuacji i na jakich warunkach mamy do niej prawo? Odpowiada ekspertka

Dzień Dobry TVN
W czasie pandemii wielu osobom zmieniły się warunki pracy. Zdalne świadczenie usług nie zawsze jest wymagane przez pracodawcę. Jednak w czasie izolacji możemy mieć swoje powody, by preferować taką formę wykonywania obowiązków zawodowych. Czy jednak mamy prawo domagać się tego? Wątpliwości rozwiewa adwokat Eliza Kuna.

Jeden z widzów Dzień Dobry TVN poruszył temat pracy zdalnej. Jak należy zareagować, gdy pracodawca odmawia nam prawa do wykonywania jej?

Praca zdalna w czasie pandemii

Oto pytanie, które zostało zadane w programie Dzień Dobry TVN:

Moja praca jest całkowicie możliwa do wykonania w trybie zdalnym. Mój pracodawca nie pozwala na taką formę pracy. Jednocześni nie zapewnia bezpiecznych warunków. Czy mogę odmówić przyjścia do biura, dopóki tego nie zmieni?

Komu przysługuje prawo do pracy zdalnej?

– Żadne przepisy nie mogą wprost zmusić pracodawcy do realizowania pracy w stu procentach w formie zdalnej. Ostateczną decyzję zawsze podejmuje właściciel firmy. Natomiast w przypadku, kiedy mamy wątpliwości co do warunków pracy – w tym związanych z epidemią, możemy zawiadomić stosowne organy - albo Państwową Inspekcję Pracy, albo sanepid. Wtedy ewentualnie wskutek kontroli, organ, np. sanepid lub PIP nakaże pracodawcy zmianę warunków pracy na takie, by wszelkie przepisy BHP były zachowane - mówi adwokat Eliza Kuna.

Zobacz także:

Zakładowi krawieckiemu "Igiełka" groziło zamknięcie. Uratowali go dobrzy ludzie. "To przeszło moje najśmielsze oczekiwania"

Osoby 50+ na rynku pracy - jakie mają szanse? "Często słyszą, że mają zbyt wysokie kwalifikacje"

Polki poświęcają nawet 5 godzin dziennie na obowiązki domowe. "Największym problemem pracy niewidzialnej jest to, że jest niepłatna”

Autor: Magdalena Zamkutowicz

1,5% dla Fundacji TVN
Fundacja TVN 1,5%
podziel się:

Pozostałe wiadomości