UOKiK ostrzega przed oszustami i ryzykiem utraty pieniędzy
"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!" - to tytuł kampanii społecznej, która rusza 15 lipca. Ma ona zwrócić uwagę na nasilone zagrożenie nieuczciwymi praktykami rynkowymi i oszustwami w związku z obecną, wyjątkową sytuacją.
Ze skarg napływających od konsumentów wynika, że do wielu osób kierowane są oferty alternatywnych inwestycji finansowych, które fałszywie obiecują szybki, pewny i wysoki zysk bez ryzyka. Konsumenci namawiani są także na produkty lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie.
W związku z licznymi skargami i sygnałami konsumentów, które do nas wpływają, przygotowaliśmy kampanię informacyjną, w tym dwa komunikaty, które przyczynią się do zwiększenia świadomości i bezpieczeństwa konsumentów
- mówi prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny.
Jak wskazuje, w trudnych czasach łatwiej wpaść w pułapkę i nabrać się na nieuczciwą inwestycję finansową. Oszuści doskonale wiedzą, jak wykorzystać społeczny niepokój i niepewność. Oferują alternatywne inwestycje w niestandardowe walory, waluty, dobra lub surowce. Obiecują stały i bezpieczny zysk na wysoki procent, które potem okazują się finansowym fiaskiem.
Przestrzegam przed inwestowaniem pieniędzy w systemy promocyjne typu piramida. To może być przykładowo projekt inwestycyjny z małą opłatą startową, z której część ma być przekazywana na cele charytatywne, a warunkiem otrzymania udziałów jest promowanie przedsięwzięcia wśród znajomych. Z rezerwą podchodźmy też do tzw. łańcuszków
- dodaje Chróstny.
"Sprawdzaj, czytaj, pytaj!"
Szef UOKiK UOKiK podkreśla, że w czasach pandemii łatwiej także wpaść w pułapkę i nabrać się na ofertę produktu lub usługi, które fałszywie obiecują ochronę zdrowia lub leczenie, np. dzięki działaniu rzekomych leków czy urządzeń.
Z ostrożnością podchodźmy do reklam i nie dajmy się nabrać, nawet jeśli naciągacze podszywają się pod lekarzy, ekspertów, renomowane instytuty badawcze czy osoby 'uzdrowione'
- przestrzega prezes Chróstny.
Zwraca uwagę na to, że na tego typu nieuczciwe praktyki i oszustwa narażeni są szczególnie starsi konsumenci - nasi rodzice, dziadkowie czy sąsiedzi.
W każdym nieszczęściu znajdzie się ktoś, kto będzie chciał je wykorzystać. Nie inaczej jest w przypadku pandemii koronawirusa. W sieci pojawiają się oferty cudownych lekarstw, oszuści chcą wyłudzić pieniądze już nie metodą na wnuczka, a na koronawirusa. Osoby w trudnej sytuacji finansowej padają ofiarą nieuczciwych firm pożyczkowych. Z takimi praktykami walczy UOKiK. Obejrzyj materiał:
Zobacz też:
Prawie 4 mln zł kary dla firmy Exito za oszukiwanie seniorów
Polkomtel ukarany przez UOKiK: 40 mln za stosowanie praktyk godzących w konsumentów
Badania UOKiK: co 5. maska antysmogowa nieskuteczna
Widzimy się w Dzień Dobry Wakacje! Na program zapraszamy w każdą sobotę i niedzielę od 9:00.
Autor: Luiza Bebłot
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Moment RF