Gorące tematy

Niektóre polskie firmy stosują opłatę covidową. Prezes UOKiK: "Waha się ona od 10 do nawet 350 zł"

Gorące tematy

Niektóre polskie firmy stosują opłatę covidową. Prezes UOKiK: "Waha się ona od 10 do nawet 350 zł"

Według informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów część przedsiębiorstw usługowych wprowadziło tzw. opłatę covidową. Co to takiego? Czy są one legalne?

Opłata covidowa - co to jest?

Wiele firm usługowych na świecie wprowadziło opłaty covidowe, które mają pokryć koszty ponoszone w związku z pandemią i wymogami bezpieczeństwa sanitarnego, czyli zakupem maseczek i innych środków ochrony osobistej. Dotyczy to głównie salonów kosmetycznych, gabinetów dentystycznych i innych placówek medycznych.

We Włoszech one się kształtują pomiędzy 2, 4 euro

- powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po zastosowaniu metody białego wywiadu doszedł do wniosków, że także w Polsce przedsiębiorcy stosują opłaty za koronawirusa.

Biały wywiad oznacza tyle, że wydzwoniliśmy około 120 placówek, nie podając się za inspekcję handlową, tylko tak jakbyśmy byli zwykłym klientem, który chce skorzystać z usługi

- powiedział Tomasz Chróstny.

W wyniku kontroli okazało się, że średnio co trzeci przedsiębiorca dolicza do swoich usług od 10 do 350 zł, ale zakres informowania klientów jest - jak stwierdził prezes UOKiK - bardzo zróżnicowany.

Czy opłata covidowa jest legalna?

Jak powiedział nasz gość, UOKiK nie może ukarać za taką czy inną cenę, bo ona zależy od decyzji przedsiębiorcy, ale może nałożyć karę za wprowadzanie w błąd konsumenta, czyli np. za oszukiwanie, że zabezpieczenie sanitarne gabinetu dentystycznego kosztuje stomatologa 300 zł.

Ta opłata powinna być na bardzo racjonalnym poziomie. Jeżeli jest na poziomie kilkuset złotych, to możemy tu mówić o ukrytej marży po to, żeby więcej zarobić

- stwierdził Tomasz Chróstny.

Jego zdaniem rozsądna cena powinna pokryć rzeczywiste koszty zabezpieczenia i wynosić maksymalnie do 50 zł.

Przedsiębiorca może być ukarany również za to, że nie poinformuje należycie i z wyprzedzeniem klienta o wprowadzeniu opłaty covidowej.

Powinien to zrobić, aby konsument mógł się przygotować, porównać oferty i zdecydować, z której placówki chce skorzystać

- wyjaśnił nasz gość.

>>> Zobacz także:

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Co sądzisz o tym artykule?
91
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0