Zdrowe odżywianie

Czym zastępować jajka w diecie? Dobrym rozwiązaniem jest aquafaba. Jakie inne produkty się sprawdzą?

Zdrowe odżywianie

Aktualizacja:
Autor:
Berenika
Olesińska
No bez jaj, czyli czym zastąpić jajka w kuchni?
No bez jaj, czyli czym zastąpić jajka w kuchni? Dzień Dobry TVN
wideo 2/4

O genialnych właściwościach jaj słyszymy od dawna. Są bogatym źródłem wielu witamin i minerałów, dlatego warto je włączyć do diety. Nie wszyscy jednak mogą z tej rady skorzystać, bowiem ze względów zdrowotnych muszą wyeliminować ten składnik z jadłospisu. Czym go wtedy zastąpić? Odpowiedzi na to pytanie udzieliła w Dzień Dobry TVN dietetyk kliniczna Małgorzata Różańska.

Jaja w diecie - komu mogą zaszkodzić? Czym jest aquafaba?

Jaja są bogatym źródłem witamin B6, B12, A, D oraz E. Zawierają również żelazo, cynk, fosfor, jod i foliany. Ich karotenoidy świetnie wpływają na funkcjonowanie narządu wzroku. Choć dietetycy rekomendują, aby były stałym elementem diety, nie każdy może sobie na to pozwolić. Mowa między innymi o weganach czy osobach uczulonych na białko. Kto jeszcze powinien zrezygnować z ich spożywania?

- Wszystkie osoby, które muszą być na diecie niskobiałkowej, czyli np. osoby z przewlekłą niewydolnością nerek w okresie skąpomoczu czy bez moczu - podkreśliła dietetyk kliniczna Małgorzata Rożańska.

Zdaniem specjalistki wyeliminowanie jaj z jadłospisu nie wiąże się jednak z ograniczaniem jedzenia potraw, w których skład zazwyczaj wchodzą białka. Świetnymi zamiennikami jajek są chociażby: aquafaba, zmielone siemię lniane, nasiona chia, masło orzechowe czy avokado.

Największą uwagę zwraca pierwszy z wymienionych zamienników. Aquafaba idealnie sprawdza się jako emulgator w naleśnikach czy składnik wegańskich bez. Jest to woda powstała z namoczenia cieciorki.

- Jeżeli ktoś nie ma czasu na moczenie i gotowanie cieciorki, to możemy spokojnie użyć wody z puszki. (...) Ona się świetnie nadaje do ubijania, nawet lepiej niż białko jaja. Tylko trzeba ją wcześniej zredukować. (...) Gotujemy, żeby zmniejszyła swoją objętość do połowy, wtedy schładzamy, ubijamy i gotowe - tłumaczyła ekspertka.

Zamienniki jaj. Czym je zastąpić?

Wspomniane wyżej masło orzechowe, rozgniecione avokado lub banan mają konsystencję, która łudząco przypomina roztrzepane jajko. Mimo tego nie sprawdzą się one jako zamienniki do wszystkich potraw, bowiem mogą zmienić smak. Można je stosować głównie do wyrobów cukierniczych: ciast, ciasteczek, muffinek, chlebków.

- Miękkie avokado można wyjąć sobie do miseczki. Do tego miękki banan i kakao. Rozgniatamy. Wsadzamy do miksera na wysokich obrotach. 10-15 minut do lodówki i mamy świetny mus czekoladowy wegański. Deser dla dziecka, które ma alergię na jajka, gotowy - poleciła Małgorzata Różańska.

Jeżeli mamy ochotę upichcić tradycyjny obiad będziemy natomiast potrzebować siemienia lnianego. - Do łyżki siemienia lnianego, które jest zmielone, dodajemy trzy łyżki wody. Mieszamy, aż będzie paćka. Odstawiamy na 10-15 minut i to nam zastąpi jedno jajko, np. do kotleta, pulpetów - wyjaśniła w Dzień Dobry TVN dietetyczka.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz na platformie Player.

Czym zastąpić jajko w kuchni?

Nie zawsze poniższe rozwiązania są proste, jednak najczęściej możliwe do codziennego stosowania bez uszczerbku na smaku i wyglądzie potraw.

Czym zastąpić jajko w panierce?

Tu nie ma żadnego problemu. Doskonale w zastępstwie jajka sprawdza się mleko (również sojowe), a nawet woda. Jajko w panierce służy jedynie jako „lep” na bułkę tartą. Niewiele zatem starań potrzeba, żeby wymyślić, czym zastąpić jajko do panierki .

Czym zastąpić jajko w naleśnikach?

Zastępowanie jajka w naleśnikach w ogóle nie jest konieczne. Doskonałe w smaku i konsystencji naleśniki wychodzą nawet z samej wody i mąki. Jeżeli jednak chcesz nadać naleśnikom puszystości bez użycia jajka, weź pod uwagę kilka opcji. Możesz np. użyć zmielonych płatków owsianych lub tzw. aquafaby, czyli płynu z puszki po cieciorce, który doskonale się ubija i wykazuje takie same właściwości jak ubite białko jajka. Co więcej, nie posiada wyraźnego smaku, więc nie powinieneś nawet poczuć różnicy.

Czym zastąpić jajko w kotletach mielonych?

Sprawa jest jeszcze prostsza niż w przypadku naleśników. Wspominaliśmy już o używaniu siemienia lnianego zamiast jajka w celu uzupełnienia kwasów Omega-3 w diecie. Siemię lniane świetnie sprawdzi się również w kwestiach „technicznych”. Zmiel siemię lniane i zalej odrobiną wody, a zawiesinę, która powstanie, wykorzystaj w zastępstwie jajka do kotletów mielonych. Całość doskonale się sklei, a smak będzie delikatniejszy niż zazwyczaj. Możesz również użyć zmielonych płatków owsianych, Pamiętaj jednak, aby tak samo jak siemię lniane, wcześniej je namoczyć. Voila! Teraz już wiesz, czym zastąpić jajko do kotletów .

Czym zastąpić jajko w plackach ziemniaczanych?

W przypadku placków ziemniaczanych opcje również są dwie. Możesz w ogóle nie dodawać ani jajek, ani ich zastępników bez żadnej szkody dla smaku czy konsystencji. Możesz również, podobnie jak w poprzednich przepisach, użyć zmielonego siemienia lnianego lub płatków owsianych.

Czym zastąpić jajko w diecie – siemię lniane i płatki owsiane

Najważniejszą informacją, którą warto przyswoić sobie w kontekście obu tych zastępników, jest konieczność namoczenia ich przed użyciem . Będą lepiej wówczas współgrały z całą potrawą. Spełnią również swoją rolę, ponieważ jako suche składniki nie wykazują właściwości podobnych do jajka.

Jak zastępować jaja w diecie?

Pod kątem białka i witamin jajko nie jest produktem trudnym do zastąpienia w codziennym odżywianiu. Wystarczy, że będziesz stosować prostą zasadę jedzenia jak największej ilości roślin strączkowych. Jeżeli unikasz również produktów sojowych, postaraj się włączyć do swojej diety fasolę, brązowy ryż oraz wszelkiego rodzaju orzechy (z włoskimi na czele).

Jeśli chodzi o znalezienie dobrego źródła kwasów Omega-3, tu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Jeżeli możesz jeść ryby, nie ma problemu. Ale czym zastąpić jajko w diecie, jeśli jesteś weganinem? W takiej sytuacji powinieneś pomyśleć albo o suplementacji, albo o uzupełnieniu kwasów Omega poprzez spożywanie np. siemienia lnianego. Wystarczy świeżo zmielone siemię lniane dodać do jakiejkolwiek potrawy lub też pić napar z siemienia (jeśli zdecydujesz się na napar, musisz pamiętać o piciu wody w ciągu dnia, inaczej narazisz się na krępujące odgłosy żołądka).

Wykonuje się go w bardzo prosty sposób. Wystarczy, że do gotującej się wody (około 400 ml) wsypiesz dwie łyżki niezmielonego siemienia. Gotuj je około 7 minut na wolnym ogniu. Tak powstały płyn powinien zostać wypity na ciepło. Do specyficznej konsystencji można się przyzwyczaisz.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Berenika Olesińska

Źródło zdjęcia głównego: Jorn Georg Tomter/Getty Images

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości