Zdrowe odżywianie

Jajka dobre, ale nie dla każdego. Można je zastąpić aquafabą. Czym jeszcze?

Zdrowe odżywianie

Autor:
Berenika
Olesińska
No bez jaj, czyli czym zastąpić jajka w kuchni?
No bez jaj, czyli czym zastąpić jajka w kuchni? Dzień Dobry TVN
wideo 2/4

O genialnych właściwościach jaj słyszymy od dawna. Są bogatym źródłem wielu witamin i minerałów, dlatego warto je włączyć do diety. Nie wszyscy jednak mogą z tej rady skorzystać, bowiem ze względów zdrowotnych muszą wyeliminować ten składnik z jadłospisu. Czym go wtedy zastąpić? Odpowiedzi na to pytanie udzieliła w Dzień Dobry TVN dietetyk kliniczna Małgorzata Różańska.

Jaja w diecie - komu mogą zaszkodzić? Czym jest aquafaba?

Jaja są bogatym źródłem witamin B6, B12, A, D oraz E. Zawierają również żelazo, cynk, fosfor, jod i foliany. Ich karotenoidy świetnie wpływają na funkcjonowanie narządu wzroku. Choć dietetycy rekomendują, aby były stałym elementem diety, nie każdy może sobie na to pozwolić. Mowa między innymi o weganach czy osobach uczulonych na białko. Kto jeszcze powinien zrezygnować z ich spożywania?

- Wszystkie osoby, które muszą być na diecie niskobiałkowej, czyli np. osoby z przewlekłą niewydolnością nerek w okresie skąpomoczu czy bez moczu - podkreśliła dietetyk kliniczna Małgorzata Rożańska.

Zdaniem specjalistki wyeliminowanie jaj z jadłospisu nie wiąże się jednak z ograniczaniem jedzenia potraw, w których skład zazwyczaj wchodzą białka. Świetnymi zamiennikami jajek są chociażby: aquafaba, zmielone siemię lniane, nasiona chia, masło orzechowe czy avokado.

Największą uwagę zwraca pierwszy z wymienionych zamienników. Aquafaba idealnie sprawdza się jako emulgator w naleśnikach czy składnik wegańskich bez. Jest to woda powstała z namoczenia cieciorki.

- Jeżeli ktoś nie ma czasu na moczenie i gotowanie cieciorki, to możemy spokojnie użyć wody z puszki. (...) Ona się świetnie nadaje do ubijania, nawet lepiej niż białko jaja. Tylko trzeba ją wcześniej zredukować. (...) Gotujemy, żeby zmniejszyła swoją objętość do połowy, wtedy schładzamy, ubijamy i gotowe - tłumaczyła ekspertka.

Zamienniki jaj. Czym je zastąpić?

Wspomniane wyżej masło orzechowe, rozgniecione avokado lub banan mają konsystencję, która łudząco przypomina roztrzepane jajko. Mimo tego nie sprawdzą się one jako zamienniki do wszystkich potraw, bowiem mogą zmienić smak. Można je stosować głównie do wyrobów cukierniczych: ciast, ciasteczek, muffinek, chlebków.

- Miękkie avokado można wyjąć sobie do miseczki. Do tego miękki banan i kakao. Rozgniatamy. Wsadzamy do miksera na wysokich obrotach. 10-15 minut do lodówki i mamy świetny mus czekoladowy wegański. Deser dla dziecka, które ma alergię na jajka, gotowy - poleciła Małgorzata Różańska.

Jeżeli mamy ochotę upichcić tradycyjny obiad będziemy natomiast potrzebować siemienia lnianego. - Do łyżki siemienia lnianego, które jest zmielone, dodajemy trzy łyżki wody. Mieszamy, aż będzie paćka. Odstawiamy na 10-15 minut i to nam zastąpi jedno jajko, np. do kotleta, pulpetów - wyjaśniła w Dzień Dobry TVN dietetyczka.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz na platformie Player.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Berenika Olesińska

Źródło zdjęcia głównego: Jerzy Dudek/East News

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości