zdrowe jedzenie

    Żyjemy w ciągłym biegu, który sprawia, że często nie ma czasu na przygotowywanie pełnowartościowych posiłków. Coraz częściej sięgamy więc po gotowe alternatywy, dzięki którym możemy zaoszczędzić swój czas. Na szczęście na rynku spotykamy wygodne i smaczne przekąski. Które z nich zasługują na uwagę? Dowiecie się tego z naszej rozmowy. 

    Maślanka to uboczny produkt wytwarzania masła oraz smaczny napój mleczny. Wiele osób zastanawia się jednak, czy maślanka jest zdrowa. Nie podlega dyskusji, że jest lekkostrawna i niskokaloryczna, lecz czy może korzystnie wpływać na ludzki organizm?

    Dziecko jedzące warzywa to marzenie każdego rodzica.

    Sprawdź, które produkty mogą na ruszcie stracić smak lub stać się niebezpieczne dla zdrowia.

    W czasie świąt wielkanocnych na naszych stołach królują przede wszystkim jajka, dlatego dobrze wiedzieć, jakie mają wartości odżywcze. Które jaja najlepiej kupować? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziała Kornelia Westergaard, technolog żywienia.

    Ryby – choć zdrowe i łatwo dostępne – na naszych stołach goszczą stosunkowo rzadko. Najwięcej zjadamy ich w okresie świąt. Które gatunki są najzdrowsze, a których powinniśmy unikać? Jak przygotowywać rybę, aby zatrzymać w niej jak najwięcej substancji odżywczych? Na ten temat rozmawialiśmy z Agnieszką Piskałą-Topczewską, dietetyczką. 

    "Wszystko, co organiczne, rośnie w swoim tempie".

    Brytyjski rząd co roku testuje próbki artykułów spożywczych, by sprawdzić, czy nie ma w nich pozostałości środków ochrony roślin. Jak się okazuje, wiele pestycydów znajduje się w winogronach i pomarańczach, suszonych owocach i ziołach. Jak sytuacja wygląda w Polsce? Które warzywa i owoce są najbardziej zanieczyszczone? O tym opowiedziała nam prof. dr hab. Janina Gajc-Wolska z Katedry Roślin Warzywnych i Leczniczych SGGW.

    Natłok obowiązków i brak czasu nie są sprzymierzeńcami zdrowego odżywiania się. Nierzadko zdarza się, iż pełnowartościowy posiłek zjadamy dopiero po powrocie do domu. Zdrowe przekąski to idealne rozwiązanie dla osób, które nie mają czasu na przygotowywanie bardziej zaawansowanych potraw. Idealnie sprawdzą się w drodze do pracy, a także w przerwie między spotkaniami.

    Rynek jest pełen produktów spożywczych o bardzo niskiej zawartości wartościowych składników odżywczych. Wielu z nich należy unikać. Warto zwracać uwagę na kaloryczność, zawartość cukru czy tłuszczów nasyconych, ale nie kierować się mitami, które wyrosły wokół niektórych artykułów żywnościowych. Które są niesłusznie uznane za niezdrowe?

    Niskokaloryczne przekąski to zdrowa i pożywna alternatywa dla kupowanych w sklepach gotowych drożdżówek oraz słonych lub słodkich przegryzek. Smaczną propozycją mało kalorycznych przekąsek do pracy są: domowe ciasteczka owsiane, sałatka z warzyw oraz zielone koktajle. Wieczorem można sięgnąć po frytki warzywne z ulubionym dipem, koreczki lub świeżo wyciśnięty sok.

    W kiełkach znajduje się mnóstwo witamin i minerałów. Kiełki mają więcej mikroelementów niż dojrzałe warzywa. Ich siła tkwi w świeżości. W studiu Dzień Dobry TVN dietetyk Agata Dąbrowska opowiedziała o rodzajach kiełków, ich zdrowotnych właściwościach, podpowiedziała również, jak w warunkach domowych możemy je wyhodować.

    Hummus to danie, które w ostatnich latach coraz częściej pojawia się na polskich stołach. Ta pasta z ciecierzycy i sezamu jest doskonałą propozycją na szybką przekąskę. Z czym jeść hummus, jeśli mamy niewiele czasu na przygotowanie lunchu?

    Dodatki do żywności to substancje naturalne lub chemiczne, które same w sobie nie są konsumowane – dodaje się je do żywności w celu „polepszenia” jej. Dzięki temu produkty mają dłuższą datę do spożycia oraz oddziałują na zmysły konsumenta.

    Często spotykamy się z modnymi dietami, słyszymy też wiele stereotypów dotyczących nawyków lub produktów żywnościowych. Jak jeść z głową, nie wierząc we wszystko, co przeczytamy i usłyszymy? Kilka mitów obaliła w naszym programie dr Hanna Stolińska, dietetyk kliniczny, autorka książki "Zakłamane jedzenie".

    Otręby żytnie wyróżniają się wysoką zawartością błonnika, dzięki czemu wpływają korzystnie na pracę układu pokarmowego. Otręby pochodzące z przemiału ziaren są jedną z form najlepiej przyswajalnych przez organizm. Dlatego też zaleca się je w walce z nadwagą i nadciśnieniem.

    Spe­cja­li­ści zale­cają włą­cze­nie otrę­bów do swo­jej diety. Dużą popu­lar­no­ścią cie­szą się pszenne, a także owsiane. Warto jed­nak zwró­cić uwagę na otręby gry­czane, które sta­no­wią dosko­nałe źró­dło białka i błon­nika, mającego pozytywny wpływ m.in. na perystaltykę jelit.

    Zamawianie jedzenia online funkcjonuje w Polsce już od 10 lat. Tak samo długo istnieje portal Pyszne.pl, obchodzący w tym roku okrągłe 10. urodziny. Z tej okazji serwis prześledził ostatnią dekadę rozwoju kultury kulinarnej - proces, w którego przebiegu odegrał zdaniem Polaków jedną z najistotniejszych ról. Jakich nowych doświadczeń posmakowali Polacy, i jak wpłynęła na ich codzienne wybory wygoda zamawiania jedzenia online?

    Do tej pory we wtorki w kuchni Dzień Dobry TVN rządził Piotr Kucharski. Od nowego sezonu Dzień Dobry TVN Piotrowi pomagać będzie Aneta Łańcuchowska. Dziś kucharz i dietetyczka przygotowali potrawy nie tylko smaczne i zdrowe, ale też tanie. Zupa rybna na obierkach warzyw? Dlaczego nie! Na naszym stole pojawiły się takie pyszności jak: sałatka z makaronem, z ciecierzycą i zielonymi warzywami, soczewicowa zupa z imbirem, szpinakiem i marchewką, zupa rybna i filety z dorady na pure marchewkowym.

    Istnieje fałszywe przeświadczenie, że zdrowe jedzenie musi być drogie. W kuchni Dzień Dobry TVN Monika Mrozowska i jej córka Jagoda udowodniły, że wcale nie musi tak być! Razem przygotowały: babeczki z jagodami, tartę z cukinią, wegetariański pasztet, zupę z brokułem oraz wywar warzywny.

    "Dieta Mind" to nie tylko sposób jedzenia. To sposób na życie. Na czym polega styl żywienia, który ma nie tylko odmłodzić nasz mózg, ale również uchronić nas przed Alzheimerem i ulepszyć zachodzące w mózgu procesy myślowe? Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy psychodzietetyka i gastrocoacha Mikołaja Choroszyńskiego - twórcę diety wspomagającej nie tylko nasz mózg, ale również resztę ciała. Dlaczego według niego ilość posiłków spożywanych w ciągu dnia nie ma znaczenia? I czy fast food raz na jakiś czas przekreśla naszą szansę na zdrowy mózg?

    Dzień Walki z Rakiem to dobry moment, by wyrobić w sobie nawyki, które wzbogacą nasze życie i pozwolą zachować zdrowie. Jakie to są nawyki? Na jakie nowotwory najczęściej umierają Polacy? Dziennikarz Dzień Dobry TVN Mateusz Hładki rozmawiał z Prezes Stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny Elżbietą Kozik i Rzecznikiem Prasowym Nationale-Nederlanden Martą Pokutycką-Madralą.

    Na półkach księgarń właśnie pojawiła się pierwsza książka kucharska Kasi Bosackiej. Czy znawczyni zdrowej żywności wykorzysta swoje polonistyczne wykształcenie i zajmie się pisaniem na stałe? Być może, ale zanim to nastąpi odwiedziła kuchnię Dzień Dobry TVN i ulepiła bajecznie kolorowe pierogi.

    Dyrektor Europejskiego Instytutu Żywienia i dietetyk Udo Pollmer - wraz z Juttą Muth, Moniką Niehaus, Andreą Fock - postanowił przyjrzeć się informacjom na temat m.in. produkcji żywności, bio-certyfikatom i szczepionkom. Następnie, na podstawie wyników badań, grupa wydała książkę, w której wyjaśnia, w jaki sposób wielkie koncerny wykorzystują naszą niewiedzę. W Dzień Dobry TVN Pollmer powiedział, dlaczego - jego zdaniem - surowe warzywa wcale nie są takie zdrowe, jak się uważa. Dowiedzieliśmy się również, z jakich powodów powinniśmy podawać dzieciom frytki, a nie ziemniaki w mundurkach.

    Ella Woodward przez wiele miesięcy cierpiała na chorobę, która wykluczyła ją z życia. W końcu postanowiła pomóc samej sobie i - zmieniając swoje nawyki - zmieniła też życie Brytyjczyków. Jej blog kulinarny każdego miesiąca odwiedza ponad 2 mln internautów, a jej książki kucharskie rozchodzą się w setkach tysięcy egzemplarzy. Ellę odwiedziła Ula Chincz. Dziennikarka Dzień Dobry TVN poprosiła ją o rady związane ze zdrowym odżywianiem. Zobaczcie, jakie danie Ella przygotowała dla Uli.

    Naturoterapeutka, ekspertka od pielęgnacji włosów dr Nigma Talib przekonuje, że nieodpowiednie nawyki żywieniowe to szybka droga do przedwczesnego starzenia się skóry. Swoją tezę opiera na dziesięcioletnich obserwacjach, podczas których przebadała tysiące osób. Spotkała się z nią Ula Chincz. Dr Talib powiedziała dziennikarce Dzień Dobry TVN, co można odczytać z twarzy, z którymi celebrytkami współpracuje i co robi dla samej siebie. Pani doktor zdradziła również swój wiek.

    Okazuje się, że produkt oznaczony etykietką "bio" czy "eko" wcale nie daje nam gwarancji, że kupujemy zdrowszą żywność. Jakie trzeba spełniać warunki, by uzyskać certyfikat ekologicznego sposobu produkcji? Dlaczego ceny produktów "bio" są droższe od żywności konwencjonalnej? Zapytaliśmy o to dietetyczkę Monikę Stromkie-Złomaniec.

    Posiłki powinny być zdrowe i zbilansowane. Jak jeść rozsądnie i oduczyć się ciągłego podjadania? Co zrobić, gdy towarzyszy nam ciągłe uczucie głodu? Jakie produkty hamują apetyt? O tym, co daje nam uczucie sytości opowiedziała dietetyk Anna Jelonek.

    W kuchni Dzień Dobry TVN Andrzej Polan zaprezentował potrawy, od których nie utyjemy, a wręcz pozbedzimy się nadmiaru kilogramów. Zatem jedz i chudnij!