Jak sprawdzić istnienie firmy i jej wiarygodność? Oto nasze wskazówki

Biznesmeni podają sobie dłonie
Jak sprawdzić istnienie firmy i jej wiarygodność? Oto nasze wskazówki
Źródło: Tim Robberts/GettyImages
Prowadząc działalność gospodarczą, należy liczyć się z ryzykiem podjęcia współpracy z niewłaściwym podmiotem. Aby uniknąć kłopotów, warto zdobyć jak najwięcej informacji o firmie, z którą ma zostać nawiązana współpraca. Istnieje wiele sposobów na sprawdzenie, czy firma istnieje, jest aktywna i wiarygodna.

Wielu przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że warto sprawdzać kontrahentów i klientów, ponieważ pomaga to uniknąć wielu nieprzyjemnych sytuacji. Firmy ogłaszają upadłość, zmienia się ich stan prawny, o czym dobrze jest wiedzieć. W internecie funkcjonuje wiele rejestrów i wyszukiwarek podmiotów gospodarczych. Wystarczy znać nazwę firmy lub inny identyfikator (NIP, REGON czy KRS). Sprawdzając, czy dana firma istnieje i jest aktywna, warto sięgać do wiarygodnych źródeł, zwłaszcza serwisów zarezerwowanych dla organów władzy publicznej i organów samorządu zawodowego.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Jak dbać o swoje bezpieczeństwo?

Źródło: Dzień Dobry TVN
Bądź bezpieczna!
Bądź bezpieczna!
"Projekt Lady". Dom uczestniczki ucierpiał w pożarze. Trwa zbiórka pieniędzy
"Projekt Lady". Dom uczestniczki ucierpiał w pożarze. Trwa zbiórka pieniędzy
Pożar domu jednorodzinnego w Kole. Zginęła 5-letnia dziewczynka
Pożar domu jednorodzinnego w Kole. Zginęła 5-letnia dziewczynka
Uwaga! TVN: Rodzice nie puszczali dzieci do szkoły. W trosce o bezpieczeństwo
Uwaga! TVN: Rodzice nie puszczali dzieci do szkoły. W trosce o bezpieczeństwo
Bezpieczny dom dla dzieci
Bezpieczny dom dla dzieci

Jak sprawdzić, czy firma istnieje?

Jeśli zachodzi konieczność zweryfikowania, czy dane przedsiębiorstwo rzeczywiście istnieje, warto sprawdzić dane znajdujące się w rejestrze CEIDG, który dostępny jest dla wszystkich zainteresowanych. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to zbiór wszystkich działalności jednoosobowych oraz spółek cywilnych. Aby odnaleźć potrzebne informacje o danej firmie, wystarczy znać imię i nazwisko przedsiębiorcy, numer NIP, REGON, KRS czy adres. W CEIDG można znaleźć podstawowe informacje na temat przedsiębiorstwa: adres, dane teleadresowe (o ile nie są zastrzeżone), rodzaj prowadzonej działalności, a także niezwykle ważną informację – czy działalność jest aktywna, czy przedsiębiorca jej nie zawiesił. Co ważne, można również sprawdzić, czy dana firma nie została wykreślona z rejestru, a więc czy przedsiębiorca nie zamknął działalności.

W przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, jawnych czy komandytowych warto skorzystać z innego rejestru – KRS (Krajowego Rejestru Sądowego). Na stronie można pobrać bardziej obszerny raport o przedsiębiorstwie, który zawiera informacje o kapitale spółki, wspólnikach, organach reprezentujących spółkę, a nawet o istnieniu ewentualnych wierzytelności. Możliwe jest też podejrzenie dokumentów finansowych firmy za ubiegły rok. Jeżeli firma została wykreślona z rejestru KRS, znalezienie tam informacji na jej temat jest niemożliwe. Istnienie firmy można również zweryfikować, korzystając z rejestrów, takich jak Krajowy Rejestr Podmiotów Gospodarki Narodowej czy BIG (Biuro Informacji Gospodarczej).

Jak sprawdzić wiarygodność firmy?

Wiarygodność firmy to przede wszystkim jej wypłacalność. Jak sprawdzić, czy przedsiębiorstwo jest zadłużone, ciążą na nim niespłacone czy przeterminowane wierzytelności? Warto w tym celu sięgnąć do Monitora Sądowego i Gospodarczego, w którym zamieszczone są sprawozdania finansowe firm. Można także skorzystać z możliwości sprawdzenia kontrahenta w rejestrach dłużników czy na giełdach długów. Oczywiście firmę można również sprawdzić, korzystając z narzędzi płatnych, czyli biur gromadzących informację na temat dłużników. Są to platformy internetowe, a informacje uzyskać można po wniesieniu niewielkiej opłaty. Po tak przeprowadzonej weryfikacji można mieć pewność, że przedsiębiorca jest wiarygodny. Mając nadal wątpliwości, co do statusu jakiejś firmy, można również poprosić o dostarczenie zaświadczenia z ZUS i US o niezaleganiu ze składkami. Takie zaświadczenie musi jednak przedstawić sam przedsiębiorca po złożeniu stosownego wniosku do urzędu.

Co jeszcze warto sprawdzić?

W sytuacji, gdy sprawdzenie kontrahenta jest koniecznością, warto zwrócić uwagę zwłaszcza na to, czy firma na pewno istnieje, czy nie zawiesiła działalności, nie ogłosiła upadłości lub nie jest w trakcie postępowania upadłościowego. Równie ważne są wiadomości na temat tego, kto jest właścicielem firmy, kto ma prawo do podpisywania dokumentów. Analizując status quo przedsiębiorstwa, warto także zwrócić uwagę na to, czy kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT, a także czy posiada ważny i poprawny numer NIP. Takie informacje można uzyskać na portalu podatkowym Ministerstwa Finansów. Czasem konieczne może okazać się również sprawdzenie, czy firma nie ogłosiła upadłości. Dane na temat przedsiębiorców, wobec których toczą się postępowania upadłościowe, znajdują się w Monitorze Sądowym i Gospodarczym - wystarczy NIP, nazwa czy KRS firmy. Numery Monitora Sądowego można pobierać bezpłatnie przez internet.

Sporą dawką informacji może być również strona internetowa klienta, zamieszczane tam rekomendacje klientów, wiadomości na temat zdobytych nagród, wyróżnień i certyfikatów. Czasem warto także sprawdzić krążące w internecie opinie o danej firmie – zbyt dużo negatywnych powinno wzbudzić niepokój i czujność. Źródłem niezbędnych wiadomości mogą okazać się również portale społecznościowe.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Tim Robberts/GettyImages

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Kosmetyczka w podróży. Tych produktów nie może w niej zabraknąć
Materiał promocyjny

Kosmetyczka w podróży. Tych produktów nie może w niej zabraknąć

Jak trenować, by szybko zobaczyć efekty?
Materiał promocyjny

Jak trenować, by szybko zobaczyć efekty?