Prawne spojrzenie na telemarketing
"Dzień dobry, dzwonię z firmy x i mam dla pani wspaniałą ofertę…" – któż z nas nie odebrał kiedyś takiego telefonu? Oczywiście akurat wtedy, kiedy jesteśmy w pracy albo nie mamy czasu na rozmowę. Telemarketer zalewa nas morzem słów, wprawiając w coraz większą konsternację. Co w takich chwilach możemy zrobić?
- Za każdym razem, jak dzwoni do nas telemarketer, jesteśmy uprzejmi, jesteśmy konsumentami, którzy są świadomi, którzy są dobrymi ludźmi, ale, uwaga, musimy stanowczo powiedzieć, że blokujemy dane u tego administratora. Co to spowoduje? To nie spowoduje zastopowania wszystkich telefonów świata, ale przynajmniej w tej jednej części - tak. I tak konsekwentnie do wszystkich, którzy do nas dzwonią - radzi w Dzień Dobry TVN przedstawicielka UOKiK Małgorzata Cieloch.
Czy telemarketerzy w ogóle mają prawo, by do nas dzwonić? - Mogą, jeśli ludzie wcześniej się zgodzili na to. To jest podstawowa rzecz, o której niestety zapominamy jako ci, do których dzwonią, często dręczą. (...) Natomiast to, co jest charakterystyczne i naprawdę widoczne od wielu lat, to jest to, że oprócz tego miłego, szybkiego głosu [w słuchawce telefonu - przyp. red.] pojawia się niestety tzw. nic, czyli tak naprawdę nie ma zgody na zadzwonienie do nas. Dane, numer telefonu, który został zdobyty w różnych sytuacjach, wykorzystywany jest niezgodnie z prawem - zaznacza ekspertka, która potwierdza, że Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi w takich przypadkach wiele postępowań.
Zgodę na wykorzystanie naszych danych do celów marketingowych bardzo często nieświadomie wyrażamy chociażby podczas dokonywania zakupów w sklepach internetowych. Warto więc zwracać uwagę na zasady regulaminów, które akceptujemy.
Jak rozmawiać z telemarketerem?
Ekspertka ds. komunikacji Aneta Wrona podkreśla, że po drugiej stronie telefonu również znajduje się człowiek - często młody, który podjął się w branży telemarketingowej dorywczej pracy przejściowej. Zwykle nie mamy do czynienia w takich przypadkach z profesjonalnymi oszustami, dlatego warto zachować opanowanie i odnosić się z szacunkiem do rozmówcy.
- Zgodnie z zasadą: bądź miękki dla ludzi, twardy dla problemu. Miło, ale stanowczo i konsekwentnie. Żaden telemarketer nigdy się nie podda za pierwszym razem, nie ma takiej opcji. Ale prawdopodobnie za trzecim albo za czwartym razem, kiedy usłyszy "nie", to już się podda - twierdzi specjalistka.
Gościni Dzień Dobry TVN wspomniała również o złotej zasadzie wspomnianych rozmów z telemarketerami. - Nigdy nie podejmować decyzji zakupowych podczas tego telefonu. Odłożyć, dać sobie czas na przemyślenie, na sprawdzenie w Internecie, czy przypadkiem ta sama usługa, ten sam produkt nie kosztuje 1/4 ceny. Bo przecież za ten telemarketing ktoś musi płacić, czyli my, klienci - uświadamia.
Zobacz w naszym materiale wideo, jak aktorka Katarzyna Kołeczek wcieliła się w rolę telemarketerki. Czy udało jej się zdobyć od prowadzących Dzień Dobry TVN wrażliwe dane?
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Kulisy wstrząsającego reportażu "Uwagi!". "Pracowałem w piekle i byłem jednym z diabłów"
- "Widzę duszę pani syna, która płacze. Trzeba złożyć 250 zł ofiary". Strategie telemarketerów
- Natrętny telemarketer - jak go pokonać? Adwokat: "Nie można go obrażać. Zniesławienie jest czynem karalnym"
Autor: Berenika Olesińska
Źródło zdjęcia głównego: Michał Woźniak/East News