Finanse i Praca

Jak porównywać oferty kredytowe? Ekspert: "Patrzenie tylko na odsetki jest zgubne"

Finanse i Praca

Autor:
Dominika
Czerniszewska
Reporter:
Łukasz Kowalski
OszczędzaMY – kredytowy ból głowy
OszczędzaMY – kredytowy ból głowyDzień Dobry TVN
wideo 2/15

Raty kredytów i pożyczek poszły mocno w górę. Jest drogo, a będzie jeszcze drożej. Jak poradzić sobie ze spłatą? Na co zwrócić uwagę korzystając z usług? Na te pytania odpowiedziała Kasia Iwanoska w cyklu Dzień Dobry TVN "OszczędzaMY".

Kredytowy ból głowy

Wzrost stóp procentowych powoduje, że dla niektórych osób spłacanie rat kredytu staje się poważnym problemem. - Wszyscy ci, którzy mają tego rodzaju zobowiązania rwą sobie włosy z głowy. Ci, którzy potrzebują pieniędzy zastanawiają się, czy brać, czy może jednak zrezygnować - zauważyła Kasia Iwanoska.

Jak poradziła, niezależnie od tego, czy bierzemy kredyt, czy pożyczkę są pewne kwestie, które trzeba wziąć pod uwagę. - Ustalmy sobie całościowe koszty kredytu. Potrzebujemy pewne pieniądze i to będzie ten kapitał, który pożyczamy od banku. Wszyscy wiemy, że płacimy jakieś odsetki. Na ogół je porównujemy i weryfikujemy pomiędzy różnymi ofertami, ale pożyczko- czy kredytodawca weźmie od nas opłaty dodatkowe, np. przygotowawczą, administracyjną, dodatkowe ubezpieczenie. Jeśli nie zliczymy tego wszystkiego, może się okazać, że koszt opłat dodatkowych jest znaczny. Podraża nam to cały kredyt - mówiła Kasia Iwanoska.

- Okazuje się, że patrzenie tylko na odsetki jest jednak zgubne. Na wielu reklamach czy ulotkach jest RRSO, czyli Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania. Ona tak naprawdę mówi nam o tym, jaki jest udział odsetek, ale także wszelkich opłat dodatkowych w stosunku do kapitału. Pamiętajmy jednak, że to RRSO pokazuje nam tę kwotę, a właściwie udział procentowy w najbliższym roku, więc jeśli od kolejnego roku kończy nam się promocyjne oprocentowanie, no to wtedy to RRSO nie jest najlepszą miarą do porównania ofert między sobą - dodała.

"OszczędzaMY". Kredyty i pożyczki

Klienci, którzy mają kłopot ze spłatą rat mogą zwrócić się o pomoc do biura finansowego. - Z problemami, z jakimi klienci się do nas zgłaszają, to najczęściej są kredyty, zarówno hipoteczne, jak i pożyczki udzielane na różne cele - powiedziała Katarzyna Szwedo-Mackiewicz, Biuro Rzecznika Finansowego.

- Jeśli są jakiekolwiek problemy, warto zgłosić się po prostu z nimi. Jeśli klient czuje, że ma problem ze spłatą swojego zobowiązania miesięcznego z uwagi na różne sytuacje, czy to rodzinne, które często powiązane są z komplikacjami finansowymi, czy utratą pracy, (...) warto zawsze nie czekać, tylko skierować się do swojego pożyczkodawcy, czy kredytodawcy, żeby to przedyskutować i poprosić o możliwość wstrzymania płatności rat kredytowych czy pożyczki, czy tzw. wakacji kredytowych - dopowiedziała Katarzyna Szwedo-Mackiewicz.

Posłuchaj pozostałych porad w materiale wideo. Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki znajdziesz na platformie Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz też:

Autor:Dominika Czerniszewska

Reporter: Łukasz Kowalski

Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN

Pozostałe wiadomości