"Mówiąc o kompetencjach, mówimy nie tylko o wiedzy, ale o umiejętnościach i postawach". Jacy specjaliści będą potrzebni?

Jakie będą zawody przyszłości?
Praca jutra: jakie zawody i umiejętności zmienią świat?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Świat się zmienia i pewne zawody odchodzą do lamusa, a inne stają się coraz bardziej pożądane. Jakie branże będą się rozwijały w przyszłości? Czym będą się zajmowały kolejne pokolenia? O tym w Dzień Dobry TVN opowiedziały dr Edyta Sadowska, futurolożka oraz Daria Kuźnik, Koordynatorka projektu "Świat Młodych Badaczy".

Czy będą zajmować się kolejne pokolenia?

Raport "Świat Młodych Badaczy" pokazuje, że w najbliższych latach w cenie będą zawody/profesje związane z naukami ścisłymi. - Młode pokolenia będą się mierzyły z wyzwaniami takimi, jak zmiany klimatu, wyczerpujące się zasoby naturalne, transformacja cyfrowa, która biegiem pędzi przez nas świat i musimy odnaleźć się w niej, znaleźć ten język komunikacji między nami, a sztuczną inteligencją - powiedziała w Dzień Dobry TVN Daria Kuźnik, Koordynatorka projektu "Świat Młodych Badaczy".

Mimo że wielu młodych ludzi stroni od fizyki czy matematyki, to - wbrew pozorom - są proste sposoby na pokazanie im, że te przedmioty mogą być ciekawe. - Przez doświadczanie. Nauka to naprawdę nie tylko szkolne podręczniki i wzory, ale też cały otaczający nas świat i mechanizmy, które nimi rządzą. Warto je rozumieć, bo one ułatwiają nam nasze codzienne życie - dodała.

- Popełniamy taki błąd patrzenia na przyszłość z perspektywy teraźniejszości. Patrzymy na nauki ścisłe: matematykę, chemię, fizykę przez pryzmat tego, że musimy się nauczyć konkretnych definicji, potem je zdać i zapomnieć. Jeżeli my widzimy świat, w którym mamy tak duże przyśpieszenie technologiczne, to nie oznacza, że mamy zapomnieć, jak się programuje, bo programowanie jest nam potrzebne po to, żeby zrozumieć technologię. Jeżeli my chcemy współpracować z technologią, a tylko wtedy jesteśmy w stanie tę wartość dodaną na rynek pracy wnieść, to my zaczynamy się uczyć matematyki, fizyki, chemii w sposób intencjonalny. To jest to, co robią dzieci już dzisiaj. Pierwsze pytanie, jakie zadają [...] to jest pytanie "po co?, czy jest mi to potrzebne?" - tłumaczyła dr Edyta Sadowska, futurolożka.

Co jeszcze będzie się liczyło na rynku pracy przyszłości?

Niezwykle ważne będą również kompetencje miękkie. - Nie oznacza to, że my zapominamy o naukach ścisłych, ale to pokazuje, że my potrzebujemy motywacji, że my potrzebujemy samoświadomości, że my potrzebujemy odnaleźć nauczanie takie intencjonalne, które jest nam niezbędne, żebyśmy się uczyli przez całe życie. Umówmy się, wiedza ze szkoły nam nie wystarczy, będziemy musieli się uczyć przez całe życie, więc wyróbmy w sobie też taką postawę. Mówiąc o kompetencjach, mówimy nie tylko o wiedzy, ale o umiejętnościach i postawach - wyjaśniła dr Edyta Sadowska.

Daria Kuźnik, Koordynatorka projektu "Świat Młodych Badaczy" jest zdania, że to rodzice powinni wyrobić w dzieciach chęć do nauki i gotowość do zmian. - Zamiast dania dziecku tylko telefonu, żeby mieć więcej czasu dla siebie, może warto spędzić ten czas w kreatywny sposób, właśnie eksperymentując. My w świecie młodych Badaczy bardzo do tego zachęcamy też rodziców, żeby skorzystali z prostych eksperymentów, które da się wykonać w domu - podkreśliła.

A jak powinna zmienić się szkoła? Czy takie zmiany są w ogóle możliwe? Dowiecie się tego dalszej części rozmowy.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości