Strefa Czystego Transportu w Europie - na czym polega?
Strefa Czystego Transportu (SCT) to obszar, w którym ograniczana jest liczba pojazdów emitujących szkodliwe spaliny. Często są to centra miast, gdzie przepływ świeżego powietrza jest utrudniony przez gęstą i wysoką zabudowę oraz duże natężenie ruchu. Bezpłatnie po nich mogą poruszać się zwykle pojazdy elektryczne, napędzane wodorem lub gazem ziemnym i autobusy zeroemisyjne, a także niektóre inne.
Aktualnie w Europie działa już ponad 320 takich stref, a większość z nich powstała w ciągu ostatniej dekady. Według ekspertów, ich liczba przekroczy 500 do roku 2025. Na powyższych zasadach od 1 lipca 2024 r. strefy mają obowiązywać w Warszawie i Krakowie.
Francja: obowiązkowa naklejka na przednią szybę
We Francji działa 12 stref czystego transportu, w tym w takich miastach jak Paryż, Rouen czy Lyon. Do wjazdu do nich potrzebna jest naklejka Crit’Air, którą można zamówić na stronie francuskiego ministerstwa transformacji ekologicznej. Jej koszt to 3,11 euro plus koszt opłaty pocztowej (łącznie ok. 4,61 euro). Naklejka jest przypisana do konkretnego pojazdu i nie ma określonego terminu ważności. Istnieje sześć kategorii naklejek, od zielonych dla pojazdów elektrycznych do ciemnoszarych dla diesli spełniających normę emisji spalin Euro 2. Auta zarejestrowane przed 1997 r. nie mają prawa wjazdu do żadnej ze stref. Niektóre strefy honorują tylko wybrane kategorie naklejek.
Mandat za brak naklejki wynosi 68 euro.
Inne zasady ruchu drogowego w krajach Europy
Zasady ruchu drogowego mogą się różnić w zależności od kraju. Przykładowo, w Wielkiej Brytanii i na Malcie obowiązuje jazda lewą stroną drogi. W niektórych krajach, takich jak Francja czy Niemcy, na wybranych odcinkach autostrad nie ma ograniczeń prędkości. Również wymagania dotyczące wyposażenia samochodu (np. obowiązek posiadania apteczki, trójkąta ostrzegawczego czy kamizelki odblaskowej) mogą się różnić.
Są kraje, w których wymagane jest posiadanie specjalnej naklejki (np. winiety), uprawniającej do korzystania z płatnych odcinków dróg czy autostrad. Warto również zwrócić uwagę na lokalne przepisy dotyczące parkowania czy używania telefonu podczas jazdy.
Przed wyjazdem należy sprawdzić lokalne przepisy ruchu drogowego w krajach, do których się wybieramy. Informacje te można znaleźć na stronach internetowych odpowiednich ministerstw czy urzędów, a także w serwisach informacyjnych organizacji motoryzacyjnych.
Warto pamiętać, że nieznajomość przepisów nie zwalnia z ich przestrzegania, a kary za ich łamanie mogą być wysokie. Mandat otrzymany za granicą bez problemu trafi do nas w Polsce.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Stare przepisy dla kierowców wracają. Co się zmieni?
- Obowiązkowe wyposażenie samochodu – co na ten temat mówią przepisy?
- Jak podróżować z dzieckiem? "Przede wszystkim nie należy się bać"
- Czy można prowadzić samochód w klapkach lub japonkach? Sprawdź, kiedy zapłacisz mandat
- Zielona karta na podróże zagraniczne
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: Gazeta Wyborcza
Źródło zdjęcia głównego: The Image Bank RF