Pojawi się na naszym niebie tylko raz. To będzie wspaniałe widowisko

kometa, Ziemia, kosmos
Kometa C/2023 A3 - kiedy będzie widoczna gołym okiem na niebie?
Źródło: MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Getty Images
Większość ciał niebieskich nie jest widoczna gołym, nieuzbrojonym odpowiednim sprzętem okiem. Tak było m.in. w przypadku odkrytych w ostatnich latach dwóch obiektów określanych potocznie Wielką Zieloną Kometą oraz Diabelską Kometą. Tym razem badacze przypuszczają, że może być inaczej. Kiedy zobaczymy na niebie jaśniejsze od gwiazd zjawisko kosmiczne?

Kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) - tak nazwano odkryte w lutym 2023 roku ciało niebieskie, które wzbudziło zainteresowanie naukowców. Jak czytamy na łamach serwisu National Geographic Polska, to jeden z najciekawszych obiektów astronomicznych, bowiem porusza się w układzie planetarnym w przeciwnym kierunku niż większość tego typu kosmicznych dzieł natury.

Sławosz Uznański
Polak przygotowuje się do lotu w kosmos

Kometa widoczna gołym okiem - kiedy pojawi się na niebie?

Do obserwacji obiektów astronomicznych zwykle potrzebny jest teleskop. Niekiedy zdarza się, że nasze oczy wychwycą widniejące na niebie zjawisko bez specjalistycznego sprzętu, jednak zazwyczaj dochodzi do tego w mocno zaaranżowanych okolicznościach - w bardzo ciemnych i odciętych od sztucznego światła miejscach.

Tym razem istnieje możliwość, że blask wspomnianej komety C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) będzie na tyle silny, że ozdobi niebo i ucieszy oko każdego amatora astronomii. Według przewidywań jasność tego ciała niebieskiego stanie się porównywalna do jasności planety Wenus, a widoczność do widoczności gwiazd pierwszej lub drugiej wielkości.

Wedle optymistycznych założeń naukowców kometę będzie mogli zobaczyć na naszym niebie, gdy zbliży się do Ziemi na odległość 71 milionów kilometrów. Ma się to wydarzyć 12 października i może potrwać aż do 19. dnia tego miesiąca.

Jedyna szansa na obserwację komety

Jak czytamy w serwisie National Geographic Polska, znajdująca się w gwiazdozbiorze Lwa kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS) "porusza się po orbicie parabolicznej, wychodząc bezpośrednio z Obłoku Oorta". Ma to oznaczać, że nigdy wcześniej nie znajdowała się w pobliżu Słońca i zrobi to tylko raz. Prawdopodobnie mamy więc tylko jedną, bezpowrotną szansę na to, by przyjrzeć się temu niezwykłemu zjawisku kosmicznemu.

Co ciekawe, orbita tego obiektu jest wsteczna i tym samym porusza się w przeciwnym kierunku do pozostałych ciał niebieskich w Układzie Słonecznym.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.