Dalsza część tekstu pod wideo:
Nieautoryzowane wypłaty z kont
Od soboty do policji wpływają zgłoszenia od właścicieli kont w banku Santander. Dotyczą one nieuprawnionych wypłat z bankomatów na terenie całego kraju. Do tej pory odnotowano ok. 70 takich incydentów w Wielkopolsce czy 50 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Podobne przypadki potwierdzono też m.in. w Krakowie, Warszawie i Łodzi.
Jak przekazał młodszy inspektor Andrzej Borowiak, rzecznik Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu, klienci banku otrzymywali SMS z informacją o wypłacie środków z bankomatu w kwocie do nawet kilku tysięcy złotych.
- Nie mówimy o włamaniu do systemu bankowego, to trzeba wyraźnie podkreślić. Mówimy o działalności grupy, która wypłaca środki za pomocą bankomatów, sprawcy w jakiś sposób weszli w posiadanie danych kart oraz numerów PIN niezbędnych do wypłaty środków. Grupa ta działa w sposób zorganizowany i niestety bardzo sprawny - zaznaczył.
- Na bieżąco trwa analiza napływających zawiadomień. Policjanci są w stałym kontakcie z działem bezpieczeństwa banku. [...] Policja apeluje, że jeżeli ktoś stwierdzi, iż z jego konta bankowego doszło do nieuprawnionej wypłaty, pieniędzy, powinien zgłosić się do najbliższego komisariatu - dodał funkcjonariusz.
Bank Santander wydał oświadczenie
Bank Santander poinformował, że monitoring wykrył przestępcze transakcje przy użyciu kart płatniczych klientów. Skradzione pieniądze mają zostać zwrócone.
Biuro prasowe banku wyjaśniło, że transakcje o charakterze przestępczym przy użyciu kart płatniczych klientów były wykonywane w bankomatach sieci współpracującej.
- Niezwłocznie po wykryciu zdarzenia, wszystkie karty, które zostały lub potencjalnie mogły zostać dotknięte przestępczym działaniem, zostały zabezpieczone. W banku, we współpracy z operatorem urządzeń, trwa pogłębiona analiza źródła zdarzenia - podejrzewamy zamontowanie nakładek skanujących na bankomatach sieci współpracującej. Zespoły techniczne operatora urządzeń sprawdzają wytypowane bankomaty - przekazano.
Santander podkreślił, że środki klientów są bezpieczne.
- Bank, po wykryciu transakcji oszukańczych, niezwłocznie wdrożył rozwiązania uniemożliwiające przestępcom dalsze działania. Środki klientów, które zostały w ten sposób skradzione, zostaną zwrócone w poniedziałek - czytamy w komunikacie.
Zaapelowano do klientów, by zwracali szczególną uwagę na wygląd bankomatów i sprawdzali, czy nie wzbudza podejrzeń co do ewentualnej ingerencji osób trzecich. - Klientów, którzy zauważą takie przypadki, prosimy o kontakt z naszą infolinią 1 9999 - dodał bank.
Rzeczniczka KWP w Bydgoszczy mł. insp. Monika Chlebicz podkreśliła, że mając na uwadze działania przestępcze, policjanci skontaktowali się z przedstawicielami banku i trwa analiza zgłoszeń.
- Jeśli jesteś pokrzywdzonym w wyniku nieuprawnionych wypłat ze swojego konta, chcąc złożyć zawiadomienie o przestępstwie, zabierz ze sobą następujące dokumenty: dowód osobisty, numer rachunku w banku, o ile to możliwe, wydrukowaną historię rachunku ze wskazaniem budzącej wątpliwość transakcji - napisano w komunikacie policji.
Komenda Główna Policji poinformowała w niedzielę na platformie X, że w tej chwili zgłoszenia dotyczą klientów tylko jednego banku. Zapewniono, że policjanci Biura Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej Komendy Głównej Policji monitorują na terenie całego kraju zgłoszenia dotyczące nieuprawnionych wypłat z kont indywidualnych klientów.
- Funkcjonariusze skupiają się na przyjmowaniu zawiadomień, gromadzeniu materiałów procesowych, ich analizie oraz prowadzeniu czynności mających na celu ustalenie i zatrzymanie sprawców tych przestępstw - przekazała policja.
Zobacz także:
- 10-latka i jej dziadek zginęli na torach. "Ich życia nie udało się uratować"
- Oszustwo na "cholerę". Fałszywy lekarz chciał wyłudzić od seniorki 240 tys. zł
- 90-latek przez trzy dni leżał na podłodze w swoim mieszkaniu. Pomogli mu policjanci
Autor: Aleksandra Matczuk
Źródło: TVN24/PAP
Źródło zdjęcia głównego: 4FR/Getty Images