Wiadomość
Domowe sposoby

Wzmocnienie odporności domowymi sposobami – 12 sprawdzonych metod!

Przeziębienie czy grypa nie wybiera. Może zaatakować zarówno zimą, jak i latem. Dlatego warto znać sposoby na to, jak wzmocnić odporność, by móc ustrzec się przed ich nieprzyjemnymi objawami oraz (czasem) groźnymi powikłaniami. O domowych sposobach na wzmocnienie odporności w studiu Dzień Dobry TVN opowiedział Marcin Korczyk, farmaceuta i autor bloga "Pan Tabletka".

Przy wzmacnianiu odporności niekoniecznie należy sięgać po wiele specjalistycznych, bardzo drogich suplementów czy szczepionek. Na pracę układu odpornościowego główny wpływ ma styl życia. W programie Marcin Korczyk pokazał domowe przepisy na witaminowe napary, które wspomogą nasze zdrowie. 

Więcej:

Jak wzmocnić odporność organizmu za pomocą diety?

Na odporność organizmu ogromny wpływ ma dieta. Stosując się do kilku prostych zasad związanych z żywieniem, można w znaczny sposób poprawić działanie układu immunologicznego. Bardzo ważne jest spożywanie świeżych warzyw do każdego posiłku – pozwalają one na uzupełnienie witamin i składników odżywczych ważnych dla prawidłowego działania układu odpornościowego. Mogą być zastąpione kiszonkami, które są bogate w naturalne probiotyki (podobnie jak jogurty naturalne). W diecie powinny znaleźć się także produkty bogate w witaminę C (cytrusy, porzeczka, pietruszka, papryka), ponieważ wspomaga ona produkcję interferonu zwalczającego patogeny. W diecie ważne są również nasiona, orzechy, oleje roślinne oraz ryby. Istotnym elementem codziennej diety są także świeże owoce. Można spożywać je w całości lub w postaci smoothie czy soków. Aby wzmocnić odporność, należy zadbać o właściwy poziom cynku w organizmie. Można dostarczać go sobie m.in. z jajek, kiełków pszenicy oraz czosnku. Dodatkowo czosnek jest świetnym naturalnym antybiotykiem, który ma działanie przeciwbakteryjne oraz przeciwwirusowe. Podobnie na organizm wpływa miód. W diecie poprawiającej odporność ważna jest także odpowiednia ilość białka. Nie mniej istotne jest ograniczenie węglowodanów oraz tłuszczów zwierzęcych.

Napary ziołowe na wzmocnienie odporności

Aby wzmocnić odporność, możesz pić napary ziołowe. Najlepiej sprawdzają się te z: żeń-szenia, jeżówki purpurowej, aloesu, wiesiołka dwuletniego oraz czystka. Wykazują one działanie przeciwbakteryjne i przeciwwirusowe. Ponadto są bogate w antyoksydanty, które pozwalają na zredukowanie stanów zapalnych w organizmie. Wspomagają także transport tlenu w organizmie – odpowiednio natlenowany ma siły i możliwości, by sprawniej zmagać się z patogenami.

Jak naturalnie wzmocnić odporność? Wysypiaj się i relaksuj!

Nie trzeba być specjalistą, żeby wiedzieć, że zmęczenie oraz brak odpowiedniej ilości snu wpływa osłabiająco na organizm, a co za tym idzie – na układ odpornościowy. Żebyś nie musiał często zmagać się z przeziębieniem czy grypą, zadbaj o właściwą higienę snu. Oprócz tego na poprawę odporności wpływa także relaks i unikanie stresu, gdyż system odpornościowy jest ściśle powiązany z układem nerwowym. Zdenerwowanie zaburza ich współpracę, dlatego warto go unikać. Dowiedziono też, że śmiech ma pozytywny wpływ na odporność.

Jak wzmocnić układ odpornościowy za pomocą sportu?

Udowodniono naukowo, że uprawianie sportu ma zbawienny wpływ na wzmacnianie odporności. Wszystko przez to, że ruch pobudza układ odpornościowy do produkcji białych ciałek krwi, które zwiększają aktywność limfocytów chroniących organizm przed chorobotwórczymi drobnoustrojami. Nie na gorszych i lepszych aktywności – dobrym rozwiązaniem są spacer, biegi, pływanie jazda na rowerze, gry zespołowe… Możliwości jest mnóstwo i zapewne każdy znajdzie coś dla siebie. Dodatkowo aktywność fizyczna pozwala rozładować stres, który wpływa negatywnie na działanie układu odpornościowego. Lekarze zalecają, aby uprawiać aktywność fizyczną przez minimum 30 minut trzy razy w tygodniu. Ważne jest, aby tętno utrzymywało wartość 130 uderzeń na minutę. Należy jednak pamiętać, że zbyt intensywne uprawianie sportu, a co za tym idzie – nadmierne zmęczenie organizmu, może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Wzmocnienie odporności organizmu poprzez hartowanie się

Jak wzmocnić odporność poprzez ochładzanie ciała? Warto zaznaczyć, że tego typu zabieg pozwala nie tylko na pobudzenie układu odpornościowego do działania, ale i zwiększa wytrzymałość organizmu. Pomaga także wyćwiczyć ciało do szybszej reakcji na zmieniające się warunki środowiska. Do hartowania dobrze sprawdzą się naprzemienne prysznice letnią i zimną wodą, brodzenie w chłodnej wodzie, chodzenie na boso po domu oraz tzw. morsowanie.


Zobacz film: Kuchnia wspomagająca odporność. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czym jeszcze wzmocnić odporność?

Aby zadbać o wzmocnienie odporności u dziecka, unikaj nadmiernej sterylności od pierwszych dni jego życia. Układ odpornościowy dzięki temu „nauczy się” szybciej radzić sobie z napotkanymi patogenami. U dorosłych do wzmocnienia odporności przydatna może być akupresura oraz sauna. Dowiedziono, że na wzrost odporności pozytywny wpływ ma rzucenie używek takich jak alkohol, papierosy, kofeina.

Na rynku dostępne są różne specyfiki, które mają poprawiać odporność. Leki na wzmocnienie odporności nie są konieczne, korzystna jest jednak suplementacja witaminy D, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym. Na wzmocnienie odporności organizmu pozytywnie wpływa także regularne wietrzenie pomieszczeń oraz dokładne mycie rąk – zwłaszcza po pobycie poza domem oraz po skorzystaniu z toalety.

Co sądzisz o tym artykule?
95
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0