Artykuł z cyklu strona główna cyklu
Stop infekcjom

Dieta a odporność. Jak zmienić jadłospis dla całej rodziny i nie dać się infekcjom?

Dieta a odporność, co jeść aby ją wzmicnić?

Shutterstock

Stop infekcjom

Dieta a odporność. Jak zmienić jadłospis dla całej rodziny i nie dać się infekcjom?

Dieta a odporność, co jeść aby ją wzmicnić?

Shutterstock

O wzmacnianiu odporności zaczynamy myśleć dopiero w sezonie infekcyjnym, a to zdecydowanie za późno. O układ immunologiczny trzeba dbać przez cały rok, np. stosując odpowiednią dietę. Jakie produkty warto wprowadzić do codziennego menu, aby uniknąć choroby?

Pamiętaj o witaminach i minerałach

Kluczowa dla prawidłowego działania układu immunologicznego jest witamina C. Wzmacnia błony śluzowe i uszczelnia naczynia krwionośne, tym samym zapobiega rozprzestrzenianiu się chorobotwórczych bakterii czy wirusów. Dodatkowo jest ona niezbędna do tego, aby organizm mógł przyswoić żelazo. Pierwiastek uczestniczy w "produkcji" hemoglobiny, która rozprowadza tlen do wszystkich komórek. Im lepiej są odżywione, tym są silniejsze i skuteczniej zwalczają wszelkie infekcje. Doskonałym źródłem witaminy C są czarna porzeczka, papryka, natka pietruszki, cytryna czy jarmuż. Żelazo natomiast znajduje się mięsie, soczewicy, kaszy gryczanej, figach, owocach kaki, podrobach czy zielonych warzywach.

Do zbudowania odporności potrzebna jest również witamina D. To ona pobudza układ immunologiczny do pracy. Można ją znaleźć m.in. rybach orzechach oraz jajkach. Najskuteczniejszą bronią organizmu w walce z chorobą są przeciwciała. To komórki wydzielane przez pobudzone do pracy limfocyty B. Aby powstały organizm potrzebuje witamin z grupy B oraz białka. Najwięcej mają ich mięso, warzywa strączkowe, orzechy, nabiał oraz ziarna zbóż.

Poza witaminami nasz układ odpornościowy potrzebuje też cynku i miedzi. Pierwiastki te są niezbędne do wytworzenia białych krwinek (limfocytów). To właśnie one, jako pierwsze stają do walki z patogenem, który przedostał się do organizmu. Ich źródłem są owoce morza, jajka oraz soja.

Postaw na zdrowe tłuszcze

W diecie na odporność nie może zabraknąć produktów bogatych w kwasy omega 3. Znajdziemy je m.in. w tłustych rybach morskich, owocach morza, migdałach czy orzechach. Dlaczego są takie ważne? Wyciszają stany zapalne, a dodatkowo obniżają poziom złego cholesterol i zapobiegają tworzeniu się blaszek miażdżycowych. Zmniejszają także ryzyko wystąpienia otyłości oraz cukrzycy typy II.

Odporność płynie z jelit

Trzeba pamiętać, że nasza odporność płynie przede wszystkim z jelit. Najlepszą pożywką dla flory bakteryjnej są fermentowane produkty mleczne. Jogurty, kefiry, maślanki czy zsiadłe mleko. Są doskonałym źródłem probiotyków oraz prebiotyki. Pierwsze zadbają o nasz mikrobiom i wzmocnią odporność, drugie wspomagają trawienie oraz usuwają z przewodu pokarmowego zalegające w nim złogi.

Ogromny wpływ na pracę układu pokarmowego oraz skład mikrobioty jelitowej ma również błonnik pokarmowy. Najwięcej mają go zielone warzywa oraz produkty pełnoziarniste.

Nie czekaj, działaj!

Warto pamiętać, że nawet najzdrowsza dieta nie daje gwarancji, że infekcja nas nie dopadnie. Kiedy coś zacznie nas rozkładać, kluczowe znaczenie ma czas. Im szybciej zaczniemy działać, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się powstrzymać jej dalszy rozwój. W tym pomoże nam spray do nosa Bloxin.

Żel do nosa w sprayu Bloxin, tworzy na błonie śluzowej warstwę ochronną, dzięki czemu wspomaga naturalną barierę ochronną i zapobiega wnikaniu wirusów do górnych dróg oddechowych (wirusów grypy typu B i C oraz koronawirusów) powodujących infekcje, np. grypę czy przeziębienie. Działanie ochronne wyrobu medycznego następuje natychmiast po aplikacji. Dodatkowo preparat łagodzi objawy choroby, skraca czas infekcji, a także chroni przed rozprzestrzenianiem się wirusów na inne osoby (przez ograniczenie transmisji z osób chorych z objawami lub zakażonych bezobjawowych na inne osoby).

mat. prasowe 

Zobacz także:


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
64
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0