Zdrowe odżywianie

Wartość odżywcza i właściwości kalettes (kalerosse). Jak jeść hybrydę brukselki i jarmużu?

DronG/Getty Images

Zdrowe odżywianie

Wartość odżywcza i właściwości kalettes (kalerosse). Jak jeść hybrydę brukselki i jarmużu?

DronG/Getty Images

Kalettes (kalerosse) to nowe warzywo o charakterystycznym słodkawo-orzechowym smaku. Roślina powstała w latach 90. ubiegłego wieku. Zaletą kalettes jest niska kaloryczność i wysoka wartość odżywcza, dlatego warzywo to poleca się osobom dbającym o swoją dietę.

Skrzyżowanie kapusty warzywnej i jarmużu to bogate źródło błonnika oraz chlorofilu. Znaleźć można w nim też szereg składników mineralnych i witamin. Roślina jest szczególnie polecana osobom o niskiej odporności, ale mogą ją jeść zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci. Kalettes jadane jest na surowo albo po obróbce termicznej.

Kalettes – czym jest?

Kalettes, znane również pod nazwą kalerosse, to zielone warzywo, hybryda dwóch innych roślin, którym zawdzięcza też swoją nazwę (kalettes to połączenie dwóch angielskich wyrazów: kale, oznaczającego jarmuż, i brussels, czyli brukselki, kapusty warzywnej). Warzywo to stanowi efekt 10 lat prac wykorzystujących tradycyjne metody krzyżowania nasion. Za stworzeniem kalettes stoi brytyjski dom nasienny Tozer Seeds. Amerykańskim dystrybutorem nasion kalette jest Johnny’s Select Seed, który oferuje kilka odmian tej rośliny; poszczególne odmiany różnią się od siebie tempem dojrzewania. Powstały w latach 90. XX wieku kalerosse jest warzywem, któremu nie zmieniono materiału genetycznego, stworzono je bez udziału sztucznych składników i modyfikacji genetycznych

Po kalettes można sięgać od listopada do marca. Cieszy się dużą popularnością zarówno w Europie, jak i w Ameryce Północnej. Jadane jest przez smakoszy z Wielkiej Brytanii, Skandynawii, Niemczech, Szwajcarii, Holandii, Australii oraz Stanów Zjednoczonych. Kalerosse to innowacyjny produkt, który w Polsce po raz pierwszy zaczęła uprawiać w 2018 roku jedna z warszawskich firm.

Kalettes stanowi idealne połączenie brukselki i jarmużu. Z wyglądu przypomina małą zielono-fioletową kapustę z falistymi listkami. Niemniej wyjątkowy jest smak tego warzywa. Cechuje się ono charakterystyczną dla jarmużu orzechową nutą, którą przełamuje słodki smak brukselki. Nie powinno dziwić, że kalerosse zostało niedawno uznane za najbardziej ekscytujący produkt w kategorii "Żywność i napoje".

Wartość odżywcza kalettes

Kalettes jest idealne dla dzieci i dorosłych, szczególnie poleca się je osobom, które próbują zrzucić zbędne kilogramy. To łatwostrawny produkt o bardzo niskiej wartości energetycznej. Oceniono, że 100 g warzywa ma jedynie 50 kcal. Nie jest to jednak jego jedyna zaleta. W liściach rośliny znajduje się błonnik pokarmowy, tak istotny dla osób starających się schudnąć. Zapewnia uczucie sytości przez długi czas, ma pozytywny wpływ na perystaltykę jelit i ułatwia detoksykację organizmu. Kalerosse zawiera zielony pigment, chlorofil, który jest pomocny w walce z chorobą nowotworową (przechwytuje substancje rakotwórcze), pozwala uporać się z przewlekłymi stanami zapalnymi, oczyszcza organizm m.in. z metali ciężkich (np. rtęci).

Nowe warzywo o ciemnozielonych liściach jest kopalnią składników mineralnych i witamin mających niebagatelne znaczenie dla funkcjonowania organizmu. W roślinie znajduje się m.in. drogocenne żelazo, magnez, cynk, miedź, selen, fosfor i wapń, który chroni przed osteoporozą i próchnicą. Warzywna hybryda stanowi również źródło witamin z grupy B (B1, B2, B5, B6), a także witaminy C, H. Na szczególną uwagę zasługuje rozpuszczalna w wodzie witamina B6 (pirydoksyna), której stężenie w kalerosse jest dwa razy większe niż w brukselce. Wpływa pozytywnie na funkcjonowanie układu nerwowego, immunologicznego (uczestniczy w tworzeniu przeciwciał), serca, mięśni, jest też niezbędna do produkcji hemoglobiny i oddziałuje na ciśnienie krwi. Nie można zapomnieć o obecnych w roślinie witaminach rozpuszczalnych w tłuszczach, takich jak witamina E, będąca naturalnym antyoksydantem, poprawiająca odporność, działająca pozytywnie na wzrok i naczynia krwionośne.

Do osób, które powinny zachować ostrożność przy spożywaniu krzyżówki brukselki i jarmużu, należą pacjenci przyjmujący leki przeciwzakrzepowe.

Kalettes w kuchni

Kalettes to warzywo o wszechstronnym zastosowaniu, można je jeść na kilka sposobów. Cieszy się dużą popularnością wśród miłośników dań wegańskich i zdrowej kuchni. Doskonale smakuje na surowo, w formie blanszowanej lub gotowanej. Kalerosse można dusić, grillować, a nawet podpiekać w piekarniku. Ciekawostkę stanowi fakt, że podczas obróbki termicznej warzywo staje się znacznie szybciej miękkie niż brukselka. Dodawane jest do sałatek, kanapek, stanowi dodatek do dań głównych mięsnych i rybnych, składnik koktajli, pesto, nadzienia do pierogów oraz bezmięsnych krokietów. Kalettes doskonale podkreśla smak sera, np. parmezanu.

Zobacz też:

Cała prawda o glutenie. "Jest smaczny, zdrowy i powinniśmy go jeść"

Zatrzymaj świeżość warzyw i owoców na dłużej. Jak prawidłowo przechowywać żywność?

Robisz detoks na wiosnę? Upewnij się, że naprawdę go potrzebujesz

Zobacz wideo: Jedzenie zielonych, liściastych warzyw wspomaga pracę mięśni

Co sądzisz o tym artykule?
82
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0