"Słowa krzywdzą" - akcja uczniów z Pielgrzymowic poruszyła Polskę. Teraz czas na cały świat

Młodzież z Pielgrzymowic Śląskich zainicjowała kampanię "Słowa krzywdzą". Zwracają w niej uwagę, że nie tylko przemoc fizyczna potrafi zranić, ale także to co mówimy. O swojej akcji młodzież opowiedziała dziennikarzowi Dzień Dobry TVN Marcinowi Sawickiemu.

Autorami kampanii społecznej "Słowa Krzywdzą" są uczniowie Szkoły Podstawowej im. Karola Miarki w Pielgrzymowicach Śląskich w gminie Pawłowice. Impulsem do powstania projektu był problem, który powszechnie występuje wśród ludzi, dotyczący obrażania, obgadywania i oceniania innych po wyglądzie. Za pośrednictwem akcji dzieci z Pielgrzymowic chcą uświadomić innym, że słowa czasami mogą skrzywdzić bardziej niż czyny.

>>> Zobacz także:

Działania w ramach kampanii

Na początku młodzież stworzyła fanpage "Słowa Krzywdzą", na którym na bieżąco zamieszcza informacje na temat zrealizowanych i zaplanowanych działań, wizytówki osób biorących udział w akcji oraz inspirujące plakaty z cytatami. Uczniowie nagrali też spoty, które prezentują w internecie. Pierwszy z nich ukazał się w listopadzie zeszłego roku i zaraz po premierze został wyświetlony podczas Obrad Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich poświęconych językowi nienawiści w sieci. Pokazała go również telewizja. Młodzież wystąpiła również w radiu. W spocie uczniowie opowiadają o tym, jak się czują, kiedy słyszą negatywne komentarze na swój temat.

Akcja zyskała tak dużą popularność, że przyłączyło się do niej jak na razie ok. 100 szkół z całej Polski. Liczba ta zapewne będzie rosnąć.

Wsparcie akcji

Jako pierwszy wsparł kampanię aktor, Bartłomiej Topa, który nagrał dla uczniów krótką wypowiedź. Potem dołączyli się m.in.: aktor, Przemysław Sadowski, reżyser pokazów mody, Katarzyna Sokołowska, osobowość internetowa, Cyber Marian, wokalistka i reżyserka, Maria Sadowska, a także szef WOŚP, Jerzy Owsiak, aktor, Piotr Adamczyk.

Wyjazd do Rzymu

Uczniom udało się pozyskać grant z programu "Edukacja Inspiracja", realizowanego przez Fundację Szkoła z Klasą oraz Edukacyjną Fundację im. prof. Romana Czerneckiego EFC. Kampania została objęta patronatem stowarzyszenia Design For Change Polska, dzięki któremu młodzież wyjedzie do Rzymu, by podczas ogólnoświatowego szczytu "I can. Children's global summit" zaprezentować swój projekt. Polscy uczniowie będą się również wymieniali inspiracjami z kolegami m.in. z Francji, Hiszpanii, Zimbabwe, Chile i Japonii. Ostatniego dnia pobytu w Rzymie dzieci spotkają się w Watykanie z papieżem Franciszkiem.

"I can. Children's global summit" narodził się dziesięć lat temu w Indiach, obecnie skupia 300 tys. szkół z 60 krajów świata. Podczas spotkań młodzież prezentuje projekty ważne dla ich lokalnych społeczności.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy! 
Materiał promocyjny

Jak nosić pierścionki? Podpowiadamy!