Zdrowe odżywianie

Najbardziej kaloryczne owoce. Dietetyczka: "Jeśli zjemy całą łubiankę, to już zaczyna się problem"

Zdrowe odżywianie

Autor:
Dominika
Czerniszewska
Owoce

Spożywanie owoców na ogół świetnie wpływa na nasze zdrowie i samopoczucie. Jednak osoby chcące pozbyć się nadprogramowych kilogramów powinny unikać tych najbardziej kalorycznych. Które owoce zawierają najwięcej cukru? W jakich ilościach można je jeść? Do której godziny najlepiej konsumować słodkie dary natury? O to zapytaliśmy dietetyczkę dr n.med. Wandę Baltazę, która podzieliła się z nami złotą wskazówką.

Najbardziej kaloryczne owoce

Owoce są doskonałym zamiennikiem słodyczy. Są jednak takie, które skutecznie mogą utrudnić zrzucenie zbędnych kilogramów, jeśli będą spożywane w nadmiarze.

- Owoce oprócz awokado z założenia są niskokaloryczne. Zwłaszcza sezonowe, które teraz mamy. Jedyne, co nas gubi, to w jakich ilościach je spożywamy. Porcja 100-200 g truskawek nie jest kaloryczna, ale jeśli usiądziemy i zjemy całą łubiankę, to już zaczyna się problem. W przypadku owoców bardziej niż kalorie liczy się to, ile zawierają cukru. Owoce, które są mokre, np. arbuzy czy winogrona mają więcej nierozpuszczonej fruktozy. W zbyt dużej ilości mogą więc powodować wzrost glukozy we krwi - tłumaczyła dr Wanda Baltaza w rozmowie z dziendobry.tvn.pl.

Zobacz wideo: Owoce

Owoce

Jak wybrać najlepsze przetwory owocowe?
Jak wybrać najlepsze przetwory owocowe?
wideo 2/5

- Jeśli po zjedzeniu owoców czujemy się senni albo mamy ochotę na coś słodkiego, to znak, że w przyszłości lepiej połączyć je z orzechami lub jogurtem. Podstawowa zasada - owoc, czyli źródło cukru zestawiamy z produktem zawierającym białko. To złota wskazówka, by nie zrobić sobie krzywdy - dodała dietetyk.

5 owoców zawierających najwięcej cukru

Do owoców z dużą zawartością cukru zaliczają się:

  • daktyle - w 100 g mają 277 kcal i 65 g cukru;
  • winogrona - w 100 g mają 67 kcal i 16,2 g cukru;
  • figi - w 100 g mają 74 kcal i 16 g cukru;
  • mango - w 100 g ma 67 kcal i 14,8 g cukru;
  • banany - w 100 g mają ok. 100 kcal i 12,2 g.

5 najbardziej kalorycznych owoców

  • daktyle - 277 kcal w 100 g,
  • awokado - 160 kcal w 100 g,
  • banany - ok. 100 kcal w 100 g,
  • winogrona - 67 kcal w 100 g,
  • mango - 67 kcal w 100 g.

Zobacz wideo: Talerz zdrowego żywienia

Talerz zdrowego żywienia - napisy
Talerz zdrowego żywienia - napisy Źródło: Dzień Dobry TVN

Do której godziny można jeść owoce?

Wokół diet i spożywania owoców powstało wiele mitów. Jednym z nich jest, że tych słodkich darów natury nie powinno się konsumować w godzinach popołudniowych. Jaka jest prawda?

- To jest prawda i mit. Jedno z badań faktycznie pokazało, że jeśli jemy owoce w drugiej połowie dnia, to one mogą fermentować itd. Potem kolejne badania zaczęły to obalać. Prawdę mówiąc, jest to bardzo indywidualna kwestia. Jedni dobrze się czują, jeśli zjedzą owoc w drugiej połowie dnia, a drudzy - niekoniecznie. Każdy organizm inaczej funkcjonuje. Ktoś woli zjeść bardzo ciężkie śniadanie od razu po wstaniu, a kolejna osoba dwie godziny po przebudzeniu spożyje lekki twarożek. Tak samo jest z owocami. Nie powiem, że absolutnie nie wolno jeść owoców po 16. Natomiast myślę, że na drugie śniadanie zdecydowanie bardziej pasują - wyjaśniła dr n.med. Wanda Baltaza, dietetyk kliniczny.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor:Dominika Czerniszewska

Źródło zdjęcia głównego: John Scott/Getty Images

Pozostałe wiadomości