Zdrowe odżywianie

Czy maślanka jest zdrowa? Poznaj właściwości maślanki

Zdrowe odżywianie

Autor:
Adrian
Adamczyk
maślanka

Maślanka to uboczny produkt wytwarzania masła oraz smaczny napój mleczny. Wiele osób zastanawia się jednak, czy maślanka jest zdrowa. Nie podlega dyskusji, że jest lekkostrawna i niskokaloryczna, lecz czy może korzystnie wpływać na ludzki organizm?

Czy maślanka jest zdrowa?

Maślanka to niskokaloryczny produkt spożywczy, który jest bogatym źródłem wapnia, czyli jednego z najważniejszych składników diety. W momencie, gdy zabraknie go w ludzkim organizmie, kości staną się bardziej podatne na złamania, gdyż znacznie osłabi się ich struktura. Co więcej wapń bierze udział w mineralizacji zębów oraz wytwarzaniu białka. Dzięki niemu może prawidłowo pracować także układ nerwowy oraz mięśnie. To, czy maślanka jest zdrowa, nie powinno już raczej wzbudzać wątpliwości. Jej regularnie spożywanie pomaga uzupełnić niedobór witamin z grupy B, czyli ryboflawiny, tiaminy, witaminy B₁₂, oraz potasu i magnezu.

Zdrowa dieta

Jedzenie w biegu nam szkodzi
Jedzenie w biegu nam szkodziDzień Dobry TVN
wideo 2/3

Oprócz pytania, czy maślanka jest zdrowa, wiele osób ma wątpliwości, czy aby na pewno jest produktem łatwo strawnym. Otóż maślanka ma niską wartość energetyczną, dzięki czemu nie zalega długo w żołądku. Dostarcza również jedynie 1,5 g tłuszczu na 100 ml oraz 4,5 g węglowodanów i 3,5 g pełnowartościowego białka. Zawarta w niej laktoza sprawia, że maślankę często wybierają osoby mające niedobór enzymu laktozy. Prozdrowotne właściwości maślanki zostały również potwierdzone przez naukowców. Według ich badań spożywanie pełnotłustej maślanki chroni organizm przed cukrzycą typu 2. Poza tym maślanka buduje błonę komórkową wszystkich ludzkich komórek, gdyż zawiera sfingolipidy i fosfolipidy.

Co warto wiedzieć o prozdrowotnych właściwościach maślanki?

Maślanka to naturalne źródło probiotycznych bakterii. To, co warto wiedzieć o jej zdrowotnych właściwościach, to fakt, że jest szczególnie zalecana podczas stosowania antybiotykoterapii. Korzystnie wpływa na mikroflorę jelitową, gdyż zapobiega zmianom jej składu. Jest to ogromna zaleta maślanki, ponieważ właściwy skład wspomnianej mikroflory jelitowej ma wpływ na procesy wchłaniania składników odżywczych oraz na samopoczucie. Poza tym pomaga w niwelowaniu wzdęć i gazów. Maślanka to jeden z fermentowanych produktów mlecznych, który bywa zalecany jako środek zapobiegający zaparciom, gdyż dobrze wpływa na perystaltykę.

Co jest zdrowsze – maślanka czy kefir?

Spożywanie obydwu napojów ma wiele zalet, choć wciąż trwają dyskusje, co jest zdrowsze – maślanka czy kefir. Powstają w procesie fermentacji mleka i posiadają podobną wartość energetyczną wynoszącą około 50 kcal na 100 ml. Zaletą obydwu napojów jest to, że dostarczają pełnowartościowe białko, zdrowy tłuszcz oraz witaminy i składniki mineralne. Różnicę pomiędzy nimi można dojrzeć po przyjrzeniu się bliżej znajdującym się w nich bakteriom fermentacyjnym, choć nie mają one aż tak dużego wpływu na to, co jest zdrowsze – maślanka czy kefir. Dodatkowo kefir jest lekko gazowany, a maślanka nie.

To, czy maślanka będzie zdrowa i niskokaloryczna, może zależeć również od tego, jaki jej rodzaj się spożywa. Zdrowsza jest klasyczna, naturalna maślanka. Maślanki smakowe są nieco bardziej kaloryczne, ponieważ zawierają więcej cukru.

Do jakich potraw można dodawać zdrową maślankę?

Zastosowań kulinarnych maślanki jest sporo. Napój ten sprawdza się zarówno podczas letnich upałów jako napój gaszący pragnienie, jak i jako dodatek np. do gotowanych ziemniaków z koperkiem. Można wykorzystać ją również do stworzenia samodzielnego dania, np. naleśników. Maślanka to świetny dodatek do domowych wypieków, takich jak ciasta owocowe czy gofry. Jest również niezastąpiona podczas przygotowywania żurku i chłodnika. Można z niej przyrządzić także zupę z dodatkiem suszonych śliwek i skórki pomarańczowej.

Wielu kucharzy używa tego kremowego napoju przy tworzeniu marynat do mięsa i ryb. Maślanka a zdrowie to równie szerokie zagadnienie co maślanka a… kubki smakowe. Jej delikatna struktura sprawia, że zamarynowane w niej mięso nie wysycha podczas pieczenia i staje się bardziej delikatne. To dobra alternatywa dla marynat sklepowych, nierzadko nafaszerowanych chemią.

Jak długo maślanka jest zdrowa i nadaje się do spożycia?

Maślankę po otwarciu należy wypić przed upływem 24 godzin. Jej termin przydatności do spożycia wynosi około 23 dni. Aby zbyt szybko się nie zepsuła, musi być przechowywana w temperaturze niższej niż 10℃ – w przeciwnym wypadku mogą zacząć rozwijać się w niej bakterie patogenne.

Zobacz także:

Autor:Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: undefined undefined/Getty Images

Pozostałe wiadomości