Brain food – jakie jedzenie poprawia pracę twojego mózgu?

Źródło: Dzień Dobry TVN
Dieta dla mózgu
Dieta dla mózgu
Czy makaron tuczy?
Czy makaron tuczy?
Woda w diecie dziecka
Woda w diecie dziecka
Na co zwrócić uwagę wybierając warzywa?
Na co zwrócić uwagę wybierając warzywa?
Zdrowe i apetycznie wyglądające drugie śniadania
Zdrowe i apetycznie wyglądające drugie śniadania
Ketchup domowy czy sklepowy?
Ketchup domowy czy sklepowy?
Dlaczego zimą jemy więcej?
Dlaczego zimą jemy więcej?
Jedzenie w biegu nam szkodzi
Jedzenie w biegu nam szkodzi
Odchudzanie a deficyt kaloryczny u dzieci
Odchudzanie a deficyt kaloryczny u dzieci
Pyszne, ale takie… uzależniające
Pyszne, ale takie… uzależniające
Najbogatsze źródła witaminy
Najbogatsze źródła witaminy
Ile tyjemy dojadając po dziecku?
Ile tyjemy dojadając po dziecku?
 Gdzie ukrywa się cukier?
Gdzie ukrywa się cukier?
Co wpływa na dobrą kondycję mózgu? Nie tylko "ćwiczenia" w formie czytania, rozwiązywania krzyżówek czy zadań logicznych, ale i odpowiednia dieta. Naukowcy opracowali pojęcie brain food, które określa składniki odżywcze dobre dla mózgu.

Wywierają one wpływ na jego struktury oraz połączenia nerwowe. Dzięki ich działaniu możliwe jest utrzymanie mózgu w zdrowiu oraz poprawa pamięci i koncentracji. Warto wiedzieć, że brain food nie jest pożywieniem drogim i trudno dostępnym – z pewnością masz w swojej kuchni kilka produktów z tej kategorii, które usprawnią pracę mózgu.

Składniki odżywcze ważne dla pracy mózgu

Do prawidłowego działania mózgu konieczny jest szereg składników odżywczych. Jednym z nich są kwasy tłuszczowe omega-3, które stanowią ponad połowę wszystkich tłuszczów budujących mózg. Wykorzystywane są do budowy komórek nerwowych i mózgowych.

Do prawidłowego działania mózgu konieczne są także antyoksydanty (np. polifenole). Wpływają na poprawę komunikacji między komórkami mózgu i opóźniają jego starzenie się. Pomagają również poprawić pamięć i zmniejszają ryzyko powolnego upośledzenia funkcji mózgu. Kofeina, chociaż uważana za szkodliwą, ma pozytywny wpływ na pracę mózgu poprzez eliminowanie senności i zwiększanie wydzielania serotoniny.

Warto spożywać także produkty bogate we flawonoidy, które pozwalają na efektywną naukę i zapamiętywanie. Jedzenie dobre dla mózgu powinno zawierać dużo: lecytyny, kwasów (asparginowego, linolowego, nikotynowego, pantotenowego) oraz błonnika, niacyny, żeń-szenia i miłorzębu. Do składników pozytywnie wpływających na pracę mózgu zaliczane są także: witaminy z grupy B (zwłaszcza cholina polepszająca nastrój i zapamiętywanie), kwas foliowy wpływający na działanie neuroprzekaźników, niacyna oraz witaminy C i K. Warto także zwrócić uwagę na to, że mózg nie byłby w stanie poprawnie funkcjonować bez podstawowych mikro- i makroelementów, takich jak m.in.: cynk, fosfor, magnez, potas, wapń, żelazo.

Wpływ jedzenia na mózg

Brain food spełnia szereg funkcji. Jego głównym zadaniem jest usprawnienie działania mózgu i wspomaganie rozwoju nowych komórek mózgowych oraz komunikację między nimi. Z tego powodu pozwala ono na poprawę pamięci i koncentracji.

Co ważne, brain food znacznie redukuje stres, który jest czynnikiem obniżającym sprawność mózgu. Wiele ze składników zawartych w brain food wspomaga naturalną detoksykację organizmu, ograniczając ilość toksyn krążących w krwiobiegu i dostających się do mózgu. Brain food pozwala także na zmniejszenie ryzyka depresji oraz innych chorób natury psychicznej.

Dbałość o dostarczanie odpowiednich składników jest bardzo ważna, ponieważ dobrze odżywiony mózg jest mniej podatny na postępujący z wiekiem spadek aktywności umysłowej. Zmniejszone zostaje także ryzyko chorób Alzheimera i Parkinsona.

Zalecane produkty spożywcze

Tłuste ryby to jeden z popularniejszych składników rekomendowanych jako korzystne dla mózgu. Warto wybierać łososia, pstrąga i sardynki. Są to gatunki niezwykle bogate w kwasy omega-3. Źródłem zdrowych dla mózgu tłuszczów są także awokado i jajka. Warto do swojej diety włączyć owoce, takie jak: jagody, pomarańcze, śliwki i winogrona. Wśród warzyw będących jedzeniem dla mózgu królują brokuły oraz dynia. Aby wspomóc działanie tego organu, warto sięgać także po orzechy i nasiona: głównie orzeszki ziemne, pestki dyni, siemię lniane oraz kurkumę.

Świetną przekąską będzie ciemna czekolada Warto zwrócić także uwagę na produkty pełnoziarniste i sojowe, które zawierają wiele składników odżywczych będących pełnowartościowym pokarmem dla mózgu. Mimo iż wiele mówi się o szkodliwości kawy, dowiedziono, że ma ona pozytywny wpływ na działanie mózgu. Należy także pić zieloną herbatę. Pijąc je, trzeba pamiętać o zachowaniu umiaru, bo więcej wcale nie znaczy lepiej. Zbyt duże ilości tych napoi mogą przyczynić się do pogorszenia koncentracji i samopoczucia.

Jak jeszcze wspomóc pracę mózgu?

Dieta dobra dla mózgu to nie tylko wybieranie odpowiednich produktów spożywczych bogatych w cenne składniki odżywcze. Warto zadbać także o ilość dostarczanego pokarmu – nie powinno być go ani za dużo, ani za mało. Regularność jest istotnym aspektem w kontekście spożywania posiłków. Ważne jest ograniczenie w diecie soli oraz węglowodanów prostych. Kolejną znaczącą kwestią jest odpowiednie nawodnienie organizmu, które ma nie lada wpływ na działanie mózgu.

Dorosła osoba powinna wypijać dziennie 2,5 litra wody. Warto ograniczyć alkohol oraz inne używki. Aby zadbać o zdrowie mózgu, konieczne jest wysypianie się oraz redakcja stresu, np. poprzez jogę czy medytację. Należy zaznaczyć, że ćwiczenia, zarówno umysłowe, jak i fizyczne, również wspomagają mózg i wpływają na jego lepsze działanie.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Adrian Adamczyk

Źródło zdjęcia głównego: Adrian Tudor / 500px/Getty Images

podziel się:

Pozostałe wiadomości