Sport i fitness

Pozbądź się napięcia dzięki łatwym ćwiczeniom. "Rozluźnienie to obecnie bardzo deficytowy stan"

Sport i fitness

Początek roku często wiąże się ze stresem i różnymi napięciami. Te z kolei wywołują rozmaite kontuje. Da się ich jednak uniknąć. W jaki sposób? Kilka odpowiednich ćwiczeń w Dzień Dobry TVN zaprezentowała instruktorka jogi i psycholog Basia Tworek.

Kumulowanie napięcia w ciele

Nieustanne napięcie organizmu może wywoływać kontuzje, ale także przeszkadzać w codziennym funkcjonowaniu. Ciągły tryb pracy, działania i trzymania się na baczność nie jest zdrowy. Kumuluje się bowiem w naszym ciele.

- Pierwszym miejscem, które najczęściej daje o sobie znać, są barki , czyli to, że one idą do góry, spinają się. (...) Podąża za tym również szyja i kark , które stają się sztywne. Miejscem, które kumuluje bardzo dużo napięcia, a często o tym nie wiemy, jest żuchwa. I jeszcze miednica - jest to centrum naszego ciała. (...) Paradoksalnie kobiety wiedzą o tym lepiej i czują to bardziej, niż mężczyźni - tłumaczyła w naszym programie ekspertka.

Aby tego uniknąć zaproponowała specjalistyczne ćwiczenia. Dzięki nim mamy więcej przestrzeni na oddech, ciepłe dłonie i stopy, lepsze trawienie, a także przyswajanie substancji odżywczych. Ten stan nazywa "masełkiem".

- Termin "masełko" ukułam na potrzeby pracy z moimi uczniami. To jest po prostu taki stan rozluźnienia, kiedy czujemy, że naprawdę się możemy odprężyć , (...) i zrelaksować - to jest bardzo deficytowy stan obecnie - stwierdziła psycholog i instruktorka jogi Basia Tworek.

Ćwiczenia na rozluźnienie

W ruchach, które specjalistka nazywa "masełkiem", nie jest istotne, co ćwiczymy, tylko w jaki sposób. Najważniejsze jest oddychanie .

- Serdecznie zachęcam do tego, żebyśmy przez chwilę zamknęli oczy i po prostu zanurkowali w oddechu i postarali się wydłużyć wydechy. Pozwolić, żeby one wypłynęły. (...) Warto wprowadzić w ciało kilka kołyszących ruchów, które będą sygnałem dla naszego układu nerwowego, że jest OK, że możemy się rozluźnić. (...) I robimy takie przyjemne kółeczka miednicą. Możemy je też robić na krześle albo na fotelu - podpowiedziała w Dzień Dobry TVN instruktorka jogi.

Istotne jest, by to ćwiczenie wykonywać w obie strony. Gdy nie chcemy siedzieć, te same ruchy możemy robić w klęku podpartym - wówczas dobrym pomysłem są też tzw. "kocie grzbiety" bądź skręty.

A jakimi innymi ćwiczeniami można się pozbyć napięcia? Sprawdźcie w naszym wideo.

Zobacz też:

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Autor: Sabina Zięba

Tagi:
Prowadzący:
Tagi:
Prowadzący:
Pozostałe wiadomości